Zahraniční investoři jsou při expanzi výhodou, říká Šmída z Twista. Dobývá Polsko a chystá se na Rumunsko

Šéf Twista Michal Šmída na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

Když v roce 2013 vzniklo Twisto jako první tuzemská služba pro odloženou platbu, kdy zákazník na e-shopu nakoupí a za zboží zaplatí až za dva týdny nebo později, podle svého zakladatele a šéfa Michala Šmídy ještě nevědělo, jestli se rozroste do zahraničí. To se časem změnilo, fintechový startup funguje také v Polsku a nedávno nabral investici 440 milionů korun s cílem obsadit i další trhy.

„Začali jsme jako ryze česká služba na odložené platby pro českou e-commerce,“ řekl Šmída na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy. „Uvědomili jsme si, že pokud chceme být evropským hráčem a vzít si peníze od evropských VC fondů, tak musíme za hranice,“ pokračoval Šmída.

Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun, tak nemohlo zůstat jen lokální firmou a stanovilo si ambici obsadit minimálně region střední Evropy, dlouhodobě pak možná i kontinent. Do první zahraniční země, Polska, se fintech dostal v roce 2018 díky investici z předešlého roku, za kterou stála mimo jiné ING Banka.

Mezinárodní finanční dům mladé firmě pomohl zejména v budování kredibility, vzájemná spolupráce umožnila Twistu na polském trhu hned ze začátku najímat seniorní a zkušené lidi. „Když jsme se bavili s partnery nebo s regulátorem, nebyli jsme jen ‚startup z Česka‘, ale součást zajímavé skupiny se zajímavými investory,“ hodnotí Šmída.

michal-smida4

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Aktuálně v Polsku Twisto zaměstnává asi 40 lidí a tamní trh reprezentuje zhruba třetinu celého byznysu, do konce roku by se však měl poměr vyrovnat na stejné části. Postupným růstem tak fintech naplňuje vlastní představu o potenciálu země, jež je díky své velikosti a pokročilosti finančních služeb jedním z nejlepších trhů v regionu.

„Na západ jsme se tehdy nedívali. V tu dobu tam už byla velká konkurence od hráčů, kteří byli investičně v úplně jiné fázi. Pro nás by Německo znamenalo nutnost naraisovat sto milionů eur, ale v té fázi jsme úplně nebyli,“ usmívá se teď Šmída, který zároveň popisuje, co muselo Twisto udělat pro to, aby vůbec mohlo nový trh otevřít.

Základním krokem bylo nové rozdělení rolí a kompetencí ve firmě. I když Šmída létal na trase Praha–Varšava každý týden, v polské metropoli potřeboval v týmu zkušené a důvěryhodné lidi, kteří pro otevření nového trhu udělali nejvíc práce. Další interní změnou byl i přesun fungování Twista z češtiny do angličtiny.

U samotného přizpůsobování produktu nebyl problém aplikaci přeložit do dalšího jazyka, všechny funkcionality totiž zůstávají napříč trhy více méně stejné. Velmi podobné je i chování zákazníků. Zajímavostí však je, že polští uživatelé jsou k používání odložených plateb a finančních inovací otevřenější než Češi.

„Největší oříšek jsou regulace. Náš produkt je i v Polsku silně regulovaný, ať už jde o nastavení podmínek k zákazníkovi, poplatky, úroky,“ popisuje Šmída. Do budoucna má přitom Twisto v hledáčku Rumunsko, kam expanzi o něco zdržela pandemie koronaviru, ale také několik dalších zemí, jež však Šmída zatím nechce konkrétně zmiňovat.

***

Co říká na to, že mnoho českých firem při expanzi do Polska pohořelo, a jaké největší překážky na trhu muselo Twisto překonat? Jak český fintech zvládl nástup práce z domova kvůli pandemii? A proč se rozhodl právě pro Rumunsko? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i Michal Šmída, zakladatel českého fintechu Twisto.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.