Z tenisových kurtů do ulic i knihy rekordů. Adidas s teniskami Stan Smith změnil svět a teď je vyrobí z podhoubí

Chystaný model tenisek Stan Smith od Adidasu z vláken podhoubí

Foto: Adidas

Adidas nastavil nový řád pouliční kultuře přes několik modelů tenisek. Těmi nejslavnějšími jsou Superstary, které před více než padesáti lety nejprve vzaly útokem basketbal a díky hip hopu i newyorské ulice. Nejde ovšem o jedinou slavnou siluetu Adidasu – podobně zásadní je i model Stan Smith, který pro změnu začínal u tenistů a nyní jde o botu, do níž firma vkládá velké ekologické naděje. Navrhuje totiž jejich novou verzi z myceliové „kůže“.

Vyrábět módní doplňky z tzv. mycelia, tedy vlákna podhoubí, není žádnou závratnou novinkou. Jak v rozhovoru pro CzechCrunch vysvětlil český designér Ilja Panić, mycelium zažívá v posledních letech velký boom a výrobci na tuto alternativní kůži z důvodu šetření životního prostředí slyší. Nedávno třeba i francouzská luxusní značka Hermès představila tašku, která vlákna podhoubí kombinuje.

Adidas pak rozjezd tohoto trendu ohlásil začátkem letošního roku. Pochopil, že mycelium je pro výrobu environmentálně velmi vstřícné, jelikož houby během svého rostoucího procesu zachytávají oxid uhličitý. S tím se pojí i fakt, že je návrháři znovupoužívají do nových produktů, tudíž zajišťují i ekologickou cirkularitu. Nehledě na to, že se ještě lépe tvaruje než klasická kůže.

stan-smith-myco

Legendární model Stan Smith dostane myceliový svršek

Foto: Adidas

Vzhledem k tomu, že má německý sportovní gigant poměrně úzký vztah s ekologickými alternativami svých bot (viz tenisky z plastového odpadu), rozhodl se, že mycelium použije i pro výrobu nového modelu legendární edice Stan Smith. Z vláken podhoubí nechá vytvořit horní část tenisek, která se malinko zbarví do teplejší barvy, a na trh je pošle v „blízké budoucnosti“.

Jako svého výrobního partnera si vybral biotechnologickou společnost Bolt Threads, se kterou pracoval i na exkluzivní udržitelné kolekci oblečení od Stelly McCartney, dcery Paula McCartneyho. Protože ale vývoj pod hlavičkou Adidasu není v takové fázi, aby mohl zahájit masovou produkci ihned, zájemci si budou muset nějaký čas počkat.

„Představení Mylo (mycelium – pozn. red.) coby nového materiálu je velký krok kupředu v naší ambici, abychom pomohli ukončit plastový odpad. Musíme se naučit pracovat s přírodou, nikoliv proti ní, a do hledání inovativních nápadů dát vše,“ říká Amy Jones Vaterlaus, která má podobné iniciativy v Adidasu na starosti, a dodává, že do roku 2024 chce mít všechen používaný polyester 100% recyklovaný.

Výběr modelu Stan Smith není náhodný, a to nejen proto, že byla minulý měsíc odhalena „zelená“ verze, na kterou byly použity výhradně recyklované materiály a přírodní guma pro podrážku. Edice Stan Smith má totiž skutečně bohatou historii, kterou Adidas nyní doplňuje udržitelnějšími kroky. Abychom poznali začátky Stanů, musíme se vrátit až do 60. let minulého století.

Začalo to tenisem, skončilo to všude

Tenisky se dnes říká veškeré sportovně provedené obuvi, silueta Stan Smith ovšem toto označení splňuje do puntíku – vznikla totiž z potřeby kvalitních tenisových bot. V šedesátých letech byl tenis pro Adidas poměrně neprobádaným územím, ale díky Horstu Dasslerovi (synovi zakladatele firmy Adiho Dasslera) začal do tohoto sportovního odvětví více pronikat.

adidas-2

Stan Smith

Foto: Adidas

Mladý Dassler měl představu, aby tenisté hráli v kvalitních kožených botách s lehce vypouklou špičkou a gumovou podrážkou, nikoliv v běžných plátěných keckách, které v té době převládaly. Spojil se proto s francouzským hráčem Robertem Hailletem, pro kterého v roce 1965 takové tenisky vyrobil. Najednou bylo o Adidasu v tenisovém rybníčku slyšet.

Haillet ovšem v roce 1971 skončil s kariérou, a tak Adidas hledal dalšího hráče, se kterým by mohl spolupracovat. Tím se stal Američan Stan Smith, který tenisové boty od Adidasu začal nosit. O sedm let později, během kterých spolupráce se Smithem probíhala podle představ, se Adidas rozhodl tenisky přejmenovat z původního názvu Robert Haillet právě na Stan Smith.

pavel-podruh-boxed

Přečtěte si takéMuž životních setkání. Pavel Podruh dokazuje, že energetická soběstačnost není utopií a život je někdy jako film

Tímto krokem odstartovala nová éra. Stany začali nosit i Smithovi soupeři, kteří si pochvalovali tvrdší provedení, protiskluzovost a lepší ochranu kotníků před vyvrtnutím. I když byly tenisky nízké, dokázaly hráče před nahodilým zraněním relativně dobře ochránit. V osmdesátých letech ovšem mezi tenisovými hráči začaly ztrácet na popularitě, naopak se více integrovaly do módního průmyslu.

O tom svědčí i skutečnost, že se boty prodávaly po desítkách milionů. V roce 1988 jich mělo být prodáno na 22 milionů párů, což Adidasu vysloužilo zápis v Guinnessově knize rekordů za největší počet prodaných kusů. O šest let později se legendárních Stanů prodalo téměř 24 milionů, ovšem ten nejzásadnější zlom nastal až v roce 2000, kdy Adidas vyrukoval s druhou edicí těchto tenisek.

adidas

Ikonický teniskový model Stan Smith od Adidasu

Foto: Adidas

Právě díky nim zasáhl i celosvětovou módu a konkrétně francouzská značka Celine je dokonce zařadila i do svých přehlídek. Adidas moc dobře věděl, co dělá, a byl si vědom toho, jaký má se Stany úspěch. Pro mnohé pak mohlo být velkým překvapením, že je chtěl stáhnout z prodeje, což se stalo koncem roku 2011, respektive před sezónami 2012 a 2013.

Stáhnutí veleúspěšného modelu z poliček obchodů nemuselo dávat smysl, německý gigant ale tento krok udělal z jednoduchého důvodu: aby v lidech vyvolal ještě větší vášně, až je do prodeje znovu uvede. Chtěl zkrátka comeback, na který by se nezapomnělo.

V roce 2014 ohlásil Adidas jejich velký návrat, na který se chytili i zpěvák Pharrell Williams, moderátorka Ellen DeGeneres či návrhář Raf Simons Netrvalo dlouho a začaly se objevovat první kreativní kolaborace, které Stany rozšířily prakticky všude – v období okolo roku 2016 měla firma dohromady prodat přes 50 milionů modelů.

Nyní se řadí mezi stylové kecky, jež zvládnou doplnit takřka jakýkoliv outfit, a Adidas do nich stále vkládá velké naděje. Chystaná výroba z myceliové „kůže“ tak může být teprve novým začátkem.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.