V Ostravě už jen zelenou MHD. Tamní dopravní podnik dal sbohem posledním dieselovým autobusům

Ostravský dopravní podnik se loučí s posledními dieselovými autobusy

Foto: Solaris Bus & Coach

Ostrava se stává vůbec prvním městem v Česku, které k hromadné přepravě osob využívá pouze bezemisní či nízkoemisní vozidla. Stalo se tak poté, co Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyřadil ze svých služeb poslední autobusy poháněné vznětovými motory. S tím souvisí také objednávka čtyřiadvaceti elektrobusů, které mají začít odbavovat tamní cestující na jaře příštího roku.

Když Daniel Morys v roce 2016 nastoupil do funkce předsedy představenstva a generálního ředitele DPO, měl cíl přeměnit ostravskou MHD na nejmodernější podnik svého druhu v zemi. O pět let později to byl právě on, kdo s primátorem Tomášem Macurou odstavil poslední dieselový autobus ze služby a poslal jej do jednoho z dep, kde se tyto autobusy shromážďují coby záložní stroje pro případ jakýchkoliv komplikací.

Díky postupnému nahrazování klasických dopravních prostředků zelenějšími alternativami se DPO dostalo na aktuální vozový park čítající celkem 235 bezemisních či nízkoemisních autobusů. Více než dvě stovky z nich využívají ke svému pohonu zemní plyn (CNG).

Zbytek flotily, ve které se nachází nejen klasické autobusy, ale také minibusy a dokonce i doubledeckery, je poháněn elektřinou. Elektrifikovaných autobusů jezdí po Ostravě hned deset, přičemž jsou mezi nimi i autobusy Ekova Electron s technologií rychlého dobíjení.

ostrava_03-min

Ostravská flotila zelená od roku 2015, kdy bylo pořízeno prvních 105 autobusů poháněných plynem

Foto: Solaris Bus & Coach

Jak Morys uvedl pro server iDNES.cz, podnik ve spolupráci s městem každoročně investoval do modernizace flotily stovky milionů korun. Tento trend by měl pokračovat i nadále, o čemž svědčí nejen dalších 24 autobusů jezdících na zemní plyn, které podnik během uplynulých měsíců uváděl do provozu, ale hlavně nový kontrakt podepsaný v polovině března.

Jeho předmětem se stal nákup 24 elektrobusů Solaris Bus & Coach v celkové hodnotě 308 milionů korun, přičemž většina nákladů na pořízení autobusů, které jsou schopné pojmout až 80 cestujících, by měla být spolufinancována z fondů Evropské unie.

Mimo své flotily však DPO investuje i do celé řady důležitých prvků, které cestování ostravskou MHD značně zpříjemňují. Modernizuje zastávky, kam zavádí Wi-Fi či instaluje elektronické jízdní řády, vozy vybavuje klimatizacemi, renovuje infrastrukturu a jako první město v Česku se zcela rozloučil s klasickými papírovými jízdenkami.

Jak informovaly Seznam Zprávy, podle ostravského primátora by měla jít modernizace podniku ještě dál. Dle jeho slov by měl být v budoucnu spuštěn pilotní provoz autobusů poháněných vodíkem, dále by mělo docházet k užšímu provázání MHD spolu s alternativními prostředky městské mobility či zavádění služeb veřejné dopravy takzvaně na zavolání.

Aktualizace 12. 4. 13.00: Přestože DPO v pátek oznámilo, že přechází výhradně na bezemisní vozidla, několik autobusů s dieselovým motorem stále využívá, jak upozornil web Zdopravy.cz. „Aktuálně využíváme například čtyři 10m Solarisy na diesel v Plesné a Polance, kde je výluka a 12m CNG autobusy by neprojely místem náhradní trasy. Využívat je tam budeme jen po nejnutnější dobu, než v místě bude možné nasadit ekologické vozy. To samozřejmě platí pro všechny mimořádné události,“ uvedla na náš dotaz, jaký je důvod provozu dieseselových autobusů a jak dlouho budou linky obsluhovat, mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

Celkový počet ekologických, ale i náhradních vozidel na jednotlivých linkách, lze sledovat živě na online mapě DPO.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.