Půjčky od lidí firmám lákají investory. Nová služba Nafirmy.cz získala 6 milionů korun od J&T Banky

Tým P2B platformy Nafirmy.cz

Foto: Nafirmy.cz

Tuzemský Creative Dock, který se specializuje na budování firem, spustil novou platformu na zprostředkování půjček mezi lidmi a malými a středními podniky Nafirmy.cz začátkem března. Teď po měsíci a půl oznamuje získanou investici, šest milionů korun výměnou za 9,1 procenta do projektu vložila J&T Banka. Pro jištění půjček na tržišti pak má vyčleněny stovky milionů korun.

Nafirmy.cz reaguje na trend, kdy se firmy ve snaze získat financování stále častěji obrací na alternativní zdroje místo bank, které jim často nedokážou úvěr nabídnout, nebo je nabízí jen za příliš nevýhodných podmínek.

V oblasti peer-to-business (P2B) financování a v širším investičním crowdfundingu, kde lidé půjčují firmám, u nás již delší dobu působí například Fundlift, Fingood, Bondster nebo Crowdberry. Všechny platformy a dění na trhu jsme podrobně mapovali v březnovém vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital.

„Financování přes P2B už funguje i na našem trhu, ale není moc rozšířené. I když by se mohlo zdát, že je zde již dost crowdfundingových platforem, stále se bavíme o jednotkách poskytovatelů. Například oproti zemím západní Evropy je na českém trhu ještě dostatek místa. Příkladem může být Velká Británie, kde v roce 2017 bylo celkem 65 takových platforem,“ hodnotí pro CzechCrunch Lenka Libánská, která Nafirmy.cz vede.

lenka-libanska

Lenka Libánská, šéfka Nafirmy.cz

Foto: Nafirmy.cz

Investoři na platformě nenakupují dluhopisy ani neposkytují úvěr, místo toho z právního hlediska nabývají participaci na poskytnutých úvěrech. „Za finanční prostředky, které uživatel poskytne, si kupuje podíl na budoucím cash flow z úvěru. Právně tedy jde o stejný model jako u Zonky nebo Upvestu,“ říká Libánská.

Nafirmy.cz jako svou přednost označuje hlavně svůj skóringový model, jenž se nespoléhá jen na tradiční metriky jako účetní minulost žadatele o půjčku, ale předpovídá také jeho výkonnost i s ohledem na obor podnikání či renomé na internetu. Díky tomu by podle Creative Docku měly na půjčku dosáhnout i firmy, které u bank neobstojí, byť jsou zdravé.

„Nedíváme se jenom na poslední rok, na aktuální cash flow a tak dále. Chytrý skóring znamená i hlubší posouzení potenciálu firmy, síly značky třeba i jen v lokálním měřítku, spokojenost zákazníků a podobně. Je to mnohem komplikovanější systém hodnocení. A možná někdy i přísnější než v bance, která jde ovšem pouze po několika číslech z finanční historie firmy, a když nepřelezete laťku, máte smůlu,“ říká Martin Pejša, CEO Creative Dock.

Šéfka nové služby Lenka Libánská však rovnou otevřeně přiznává, že financování přes Nafirmy.cz není určeno pro začínající projekty nebo startupy. S ohledem na řízení rizik a ochranu peněz investorů platforma může financovat pouze společnosti, které jsou na trhu více než dva roky.

martin-pejsa

Martin Pejša, ředitel Creative Dock

Foto: Creative Dock

Pro firmy, kterým se financování nepodaří získat ani na této platformě, však Nafirmy.cz představilo program Neskončíme u ne, v němž neúspěšným žadatelům o půjčku pomůže napravit problematické body tak, aby na půjčku v budoucnu dosáhli.

„Nové technologie a digitalizace zefektivňují, zjednodušují a zpřístupňují širšímu okruhu klientů finanční služby nebo umožňují vznik novým službám. Retail a malé a střední firmy považujeme za segmenty, kde tyto trendy budou mít největší dopad a budou postupovat nejrychleji. Investice do Nafirmy.cz nám umožní se na této přeměně podílet a získat zkušenosti, které uplatníme při zlepšování vlastních služeb v oblasti podnikového financování a tvorby investičních produktů,“ doplňuje Štěpán Ašer, generální ředitel J&T Banky.

Od březnového startu platforma Nafirmy.cz za deset dní vybrala 300 tisíc korun na rekonstrukci dílny a kulturního zázemí renovátorů starých motocyklů MotoKenny, nově přibyla příležitost půjčit pivovaru Malešov. Počet nových investičních příležitostí by se měl v nadcházejících týdnech zvyšovat, zhruba v červnu hodlá Nafirmy.cz začít půjčovat i živnostníkům.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.