Pro ultrarychlou přepravu i ochranu přírody. HyperloopTT ukazuje podobu svých futuristických stanic

Vizualizace hyperloopové stanice od HyperloopTT

Foto: HyperloopTT

Budoucnost přepravy, nebo pouze vize, která pravděpodobně zůstane jen na papíře? O hyperloopu se toho před pár lety napsalo mnoho, ale dosud nebyl spuštěn žádný hotový systém, jenž by skutečně dokázal přepravovat cestující v kapslích jezdících podtlakovými tunely. Firma Hyperloop Transportation Technologies ale nyní přibližuje další detaily a ukazuje, jak by mohly vypadat její stanice a dráhy.

HyperloopTT (jak se společnost nazývá ve zkrácené podobě) je jedním z průkopníků myšlenky pro ultrarychlou přepravu, kterou si před více než sedmi lety vysnil Elon Musk. Od roku 2013, kdy tato americká firma vznikla, si tak připravila nespočet plánů, jak hyperloop dostat do provozu, a uzavřela i několik memorand o jeho výstavbě, do nichž bylo v roce 2016 zapojeno i Česko.

Postupně se celá technologie vyvíjí a vznikají návrhy na futuristické přepravní kapsle, ale zmínka o definitivním spuštění ještě nepadla. Zato si HyperloopTT dalo záležet na tom, jak taková stanice a tunely pro hyperloop mohou vypadat. Spolu s ateliéry Perkins and Will, T. Y. Lin a Currie & Brown totiž přichází s prvními vizualizacemi.

hyperlooptt-2

Nová hyperloopová stanice může svým tvarem připomínat vejce

Foto: HyperloopTT

Na první pohled připomíná design hyperloopové stanice „moderní vejce“, do kterého z obou stran vstupují tunely, v nichž by se kapsle pohybovaly. Díky zpracování z betonu vypadá celá stavba poměrně masivně a její futuristické pojetí dotváří to, že je perforována okny a fotovoltaickými panely, což z ní má dělat zcela energeticky nezávislé stavení.

Ostatně udržitelnost byla jedním z hlavních témat tohoto návrhu, jelikož se HyperloopTT pohybuje v budoucnosti, kde bude čistá energie naprostým základem. Do celého konceptu promlouvá i fakt, že se firma připojila k UN Global Compact, tedy k iniciativě Organizace spojených národů, kde se prosazují společnosti s cílem snižovat emise uhlíku a chránit planetu.

„Náš systém je ve své podstatě udržitelný, protože operuje s nulovými emisemi. Stali jsme se průkopníky technologie, která je rychlá, bezpečná a mnohem čistší než existující formy dopravy. Protože hyperloop využívá méně energie než jeho alternativy, jsme chytrým ekonomickým řešením pro mnoho regionů po celém světě,“ říká šéf HyperloopTT Andres De Leon.

Pokud by se takový systém v budoucnu skutečně nasadil a začal využívat k reálnému provozu, trasa propojující Chicago, Cleveland a Pittsburgh by potenciálně v této oblasti eliminovala až 143 milionů emisí oxidu uhličitého. Nová stanice by mimo jiné měla obdržet i LEED Platinum, nejvyšší mezinárodní standard pro udržitelnou architekturu, a také být snadno obsluhovatelná.

hyperloop3

Podoba hyperloopové kapsle od HyperloopTT

Foto: HyperloopTT

Konkrétnější informace zatím nejsou známy, ovšem firma dodává, že by se první takový hyperloop mohl ve Spojených státech začít stavět již v roce 2023 s tím, že by byl spuštěn v roce 2028. To vše ale záleží na testování v Abú Dhabí, které má aktuálně probíhat. Roli v tom mohou hrát i regulace a rozhodně to nelze brát jako hotovou věc.

Nejde však jen o HyperloopTT, který na tomto poli podniká – velké jméno má také společnost Virgin Hyperloop ze skupiny britského miliardáře Richarda Bransona, která loni otestovala první kabiny s lidskými pasažéry, ale ani u ní nelze s jistotou říct, kdy vyrukuje s hotovým systémem.

hyperlooptt-4

Vizualizace hyperloopové stanice

Foto: HyperloopTT

hyperlooptt-3

Vnitřní prostory stanice, kde budou hrát velkou roli i stromy

Foto: HyperloopTT

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.