Netflix sice zpomalil v růstu, ale obsah jede dál. Blíží se nový Zaklínač i pokračování thrilleru TY

Letos by na Netflixu měla vyjít i druhá řada fantasy hitu Zaklínač

Foto: Katalin Vermes/Netflix

Minulé výsledky Netflixu se nesly v převážně pozitivním duchu – služba totiž ještě stále těžila ze zvýšeného zájmu kvůli karanténě a pokořila hranici 200 milionů předplatitelů. Tentokrát opět nastává výrazné zpomalení, když firma nenaplnila ani vlastní střídmý cíl. Rozhodně to ale není žádný důvod k panice, domácí audiovizuální zábavě se totiž daří a do konce roku se vedle desítek filmů chystají i velké novinky jako druhá řada temného fantasy Zaklínač.

Vedení streamovacího giganta před výrazným zpomalením růstu varovalo už před rokem, kdy prezentovalo rekordní počet nových uživatelů. Teď se zdá, že se jeho předpovědi naplnily. Místo předpokládaných 6,2 milionu účtů se uživatelská základna Netflixu za první letošní čtvrtletí rozšířila jen o bezmála 4 miliony. Hodnota akcií na to okamžitě reagovala propadem až o 11 procent, přičemž někteří analytici se o budoucnosti vyjádřili i docela nevybíravým způsobem.

Netflix tento vývoj jednak nepřímo označil za dočasný a jednak ho přisoudil pandemii, která dává i bere. „Růst počtu placených účtů podle nás klesl kvůli velkým covidovým ziskům v roce 2020 a menší nabídce nového obsahu v první polovině letošního roku,“ stojí v oficiálním vyjádření investorům. Vzhledem k protipandemickým restrikcím loni nebylo možné tolik natáčet, takže je jasné, že teď nemůžeme čekat jeden televizní blockbuster za druhým.

reed-hastings-netflix

Reed Hastings, spoluzakladatel a šéf Netflixu

Foto: re:publica/Flickr

Pro následující kvartál v souvislosti s tím Netflix dokonce předpokládá pouhý milion nových předplatitelů. To je nejnižší očekávaný nárůst v dosavadní historii firmy a další příčina propadu akcií. Jako jediný důvod pro tak malý postup firma opět označuje pouze pandemii a naopak vůbec ne rostoucí konkurenci. Disney+, HBO Max, Paramount+, Peacock a další prý ani hlavní konkurencí nejsou. 

Podle společnosti, kterou zakladatel Reed Hastings na současnou trajektorii vyslal zhruba před čtrnácti lety, je dnes globální trh pro streamovací služby pořád v plenkách a Netflixu patří asi desetina z jeho celkového objemu. Domov Stranger Things, Bridgertonu nebo Zaklínače už ovšem ani není v pozici, kdy by musel bojovat o udržitelný byznys a lámání rekordů v růstu.

Na rozdíl třeba od Disneyho, jehož služba Disney+ představuje jen relativně malé procento celkových příjmů, je dnes Netflix ve velice dobré ekonomické situaci, když si od už nějakou dobu nemusí půjčovat na každodenní provoz. Spolehlivý byznys dovozuje i fakt, že přes nízký přírůstek předplatitelů se mu podařilo dosáhnout obratu ve výši 7,2 miliardy dolarů, což je více, než se očekávalo. Totéž platí o ziscích za akcii, které se zastavily na hranici 3,75 dolaru, podstatně nad odhady analytiků.

Reed Hastings současnou situaci shrnul jednoduše. „Teď je to jen trochu rozviklané,“ řekl ve videohovoru k oznámení čtvrtletních výsledků. Jak popisuje CNBC, z dlouhodobějšího hlediska Netflix pořád jednoznačně stojí na vrcholu streamovacího trhu a jen tak se to nezmění. Od spuštění Disney+ koncem roku 2019 hodnota akcií Hastingsovy firmy vzrostla o více než 87 procent, podstatně více než u kteréhokoliv z mediálních konkurentů.

netflix-series-bridgerton-7

Největším hitem Netflixu se letos v lednu stala historická romance Bridgerton

Foto: Netflix

Šéf Netflixu se ve spojitosti s dlouhodobějším vývojem vyjádřil také k několik týdnů staré zprávě, že by si služba mohla došlápnout na účty, které mezi sebou sdílí lidé mimo jednu domácnost. Ačkoliv firma skutečně testuje způsob, jak tomu předejít, její ředitel ujistil, že to v žádném případě neznamená brzký nástup tvrdého režimu.

„Zkoušíme hodně věcí, ale nikdy bychom do ostrého provozu neposlali něco, co by působilo jako utahování šroubů. Vždy to musí působit jako něco, co uživatelé chápou a dává jim to smysl,“ poznamenal Hastings. Prozatím tak Netflix bude spíše jen v některých teritoriích příjmy na diváka zvyšovat postupným nárůstem cen předplatného. Díky velice stabilní uživatelské základně se už dříve ukázalo, že taková strategie dobře funguje.

Kvalitní obsah především

Ruku v ruce s tím ale samozřejmě vždy musí jít zajímavý obsah, kterého Netflix – hlavně pro druhou polovinu letošního roku – chystá spoustu. Streamovací obr už v lednu uvedl souhrnný trailer s více než sedmdesáti filmy. Prozatím se velkého úspěchu dočkala například černá komedie Jako v bavlnce s 56 miliony zhlédnutí za první tři týdny. Dobře se vede také seriálům – třeba Mexický thriller Kdo zabil Sáru se zařadil mezi nejúspěšnější neanglické tituly služby.

dica-1

Leonardo DiCaprio ve filmu Don’t Look Up

Reprofoto: Netflix/YouTube

Do konce roku se pak mají s novými řadami vrátit hity odložené kvůli protipandemickým opatřením. Jak jsme zmínili ve druhé edici našeho filmového a televizního newsletteru CC Watch, hotové je natáčení druhé řady Zaklínače a postprodukce už je v plném proudu. Ke stejnému bodu se rychle blíží také pokračování stalkerského thrilleru TY o mladém muži s příliš extrémním pojetím lásky. Nová řada Stranger Things se blíží také, byť výrazně pomaleji – ještě se neví, kdy bude dotočeno.

Celkově Netflix letos plánuje za produkci nového obsahu utratit 17 miliard dolarů. Teoreticky je to stejné číslo jako loni, ve skutečnosti ale koronavirové restrikce nejspíš takový objem investic nedovolily. Teď je podle všeho situace ve většině míst, kde se novinky pro streamovací službu natáčí, dostatečně stabilní pro takřka plné tvůrčí nasazení.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.