Mladý Čech učí Nizozemce prodávat kola. Se svým startupem BikeFair teď od investorů získal přes 10 milionů

Jan Pecník, zakladatel nizozemského startupu BikeFair

Foto: BikeFair

Jan Pecník do Nizozemska odešel před několika lety studovat vysokou školu, teď na jednom z globálně největších trhů s koly rozbíhá startup, s nímž chce vyřešit na první pohled poměrně banální problém – jejich krádeže. Tam se však platforma BikeFair nezastavuje a jejím cílem je postupně digitalizovat všechno, co s péčí o kola souvisí.

Důvěru do mladého startupisty vkládají také investoři, kteří do BikeFairu zatím vložili 410 tisíc eur, tedy bezmála jedenáct milionů korun, a aktuálně firma dotahuje ještě další čtyři miliony korun. Vedoucím investorem byl český fond Grouport, jenž v minulosti podpořil například Spendee, Kareer, HoloMe nebo Tatum a spadá do finanční skupiny Depo Ventures.

Tyto prostředky BikeFair plánuje využít na vývoj online tržiště, které bude spolehlivější a bezpečnější jak pro prodávající, tak i kupující. Startup technicky funguje i ve Velké Británii a Spojených státech, zatím však cílí jen na Nizozemsko, kde má velkou ambici pokrýt čtvrtinu trhu s koly. Časem však má přijít i česká verze.

Nizozemci ani neví, že kolo ztratí

V průměru má každý Nizozemec dvě kola, i tak je ale těžké nějaké sehnat, o čemž se přesvědčil sám Pecník, když začal studovat nizozemskou vysokou školu. Respektive na koupi jich našel hodně, prodejci si pak ale často řekli o víc peněz nebo bylo zjevné, že kolo bylo kradené.

„Nakonec jedno ukradli i mně, snoubence zase prodali nefunkční,“ popisuje zakladatel BikeFairu pro CzechCrunch své zkušenosti, jak tamní trh funguje. V Nizozemsku se prý navíc běžně stává, že se stovky tisíc kol lidem ztratí, ale ti o tom ani nevědí.

Pecník měl ke kolům vždy blízko a zároveň chtěl smysluplně pracovat s daty, a tak se rozhodl postavit vlastní firmu. V začátcích nakoupil čtyřicet kol, která následně opravil na třicet „slušných“ a zkusil je prodat. Tím si otestoval online prodej a pokus dopadl úspěšně, proto pak sehnal spoluzakladatele a zrodilo se online tržiště BikeFair.

batch-of-frooom-bikes-ready-for-customers

První várka kol, které Jan Pecník prodával v Nizozemsku

Foto: BikeFair

„Služba díky pečlivému ověřování původu každého kola zaručuje, že žádný prodaný bicykl nepochází z trestné činnosti. Každý prodávající musí poskytnout číslo rámu kola, to je posléze zkontrolováno skrze policejní databázi a přes mezinárodní registry,“ vysvětluje Pecník s tím, že platforma zároveň prověřuje důvěryhodnost a kvalitu inzerátů interními algoritmy a všímá si i kvality prodejních fotografií.

Tržištěm ovšem plány nizozemského startupu s českými kořeny nekončí. Mimo prodej chce firma platformu postavit tak, aby zprostředkovala servis, pojištění či další navazující služby a díky vyhledávací funkci dokázala vylepšit i pozice lokálních bikeshopů či prodejců kol. A s pomocí dalších investorů se do vývoje platformy zapojuje také blockchain.

Kromě tuzemského Grouportu totiž do BikeFairu investovalo i několik angel investorů, malý rodinný fond Teshuva Capital a zároveň také blockchain fond Two Hop Ventures. Pecník přitom dodává, že využít blockchain pro startup dává smysl, jde totiž o relativně jednoduchou databázi s výhodou decentralizace.

„Velká část naší přidané hodnoty sestává z budování důvěry mezi kupujícím a prodávajícím, ať už z pohledu kvality a stavu kola, tak z pohledu přeprodeje kradených kol. Hrajeme si s myšlenkou ‚pasu pro kola‘ nebo anonymního sledování historie kola včetně jeho oprav,“ popisuje Pecník.

Metropole budoucnosti jsou metropole bez aut

Do karet mu při budování BikeFairu hraje i velký trend nárůstu alternativních způsobů dopravy. Například partner Grouportu Michal Ciffra věří, že metropole budoucnosti jsou metropole bez aut. „Tedy metropole protkané hustou sítí veřejné dopravy doplněnou o možnosti kombinované osobní přepravy. Výsledkem je efektivní a ekologická mobilita v rámci celého systému,“ říká.

„V BikeFairu vidím potenciál k naplnění této vize. Navíc považuji Jana Pecníka za ideálního zakladatele. Je inteligentní, má vášeň pro věc a je skvělý vypravěč s jasnou vizí,“ doplňuje Ciffra. Dalším tématem, jemuž se startup intenzivně věnuje, je pak také udržitelnost.

miroslav-udan-boxed

Přečtěte si takéMiroslav Uďan po 12 letech končí jako ředitel Shoptetu. Kormidlo přebírá Samuel Huba a zaměří se na expanzi

„Kola jsou zejména ve městech dopravní prostředek budoucnosti a my chceme mít jistotu, že k nim všichni mají snadný, legální a udržitelný přístup. Zdaleka ne každý pak ví, jak se o své kolo starat či jak zvládnout základní opravy,“ popisuje zakladatel BikeFairu.

„Naším cílem je poskytnout lidem skrze místní obchodníky snadný přístup ke kolům, informace o jejich údržbě a propojit cyklisty s lokální sítí odborníků. Tím omezíme jakékoliv překážky ve využívání kol. Díky BikeFairu tak lidé přispějí ke sdílené ekonomice, podpoří lokální trh a dají druhou šanci jízdním kolům, která by jinak byla vyřazena,“ uzavírá Pecník.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.