Lidé v době pandemie unikají na jachty. Česko-slovenský startup Boataround narostl o více než 100 %

Pavel Přibiš a Jana Escher, spoluzakladatelé startupu Boataround

Foto: Boataround

Cestovní průmysl byl sice s příchodem pandemie zasažen tvrdou ranou přímo na solar, ale přece jen se najdou sektory, kterým se dál poměrně dobře daří. Jako bezpečná forma dovolené, pokud je na ni možné vyrazit, se totiž ukazuje trávení času na jachtě. A proto se loňský rok nesl v duchu velkého růstu startupu Boataround.

Česko-slovenská platforma staví obdobu Booking.com, akorát místo ubytování pronajímá zákazníkům prakticky z celého světa jachty. A přestože loni vyrostla o 106 procent a celkově utržila 258 milionů korun, mohly prý být výsledky ještě mnohem lepší. Původně totiž Boataround plánoval zprostředkovat pronájmy za půl miliardy.

„Poptávka byla enormní, některé lokality byly beznadějně vyprodané hodně dlouho dopředu. Sáhnout si na půl miliardy je reálné, ale potřebujeme posílit, abychom zvládli poptávku vyřídit,“ prozrazuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Pavel Přibiš. V ještě větším rozletu tak Boataround paradoxně nezastavil covid, ale obtíže v logistice a škálování.

Ve zmíněných 258 milionech korun tvoří většinu poplatky za pronájmy, které přes Boataround proudí k majitelům jachet. Očištěné výnosy samotné firmy činily za loňský rok 29 milionů korun, přičemž veškerý zisk byl investován zpět do dalšího růstu, který pokračuje rychlým tempem napříč celým světem. Loni Boataround expandoval hlavně v Německu, Belgii či Francii a chystá se dál.

Přes 16 tisíc jachet ze 71 zemí

V únoru otevřela tuzemská jachtingová platforma nové kanceláře také v řeckých Aténách a letos plánuje zapíchnout pomyslnou vlajku v Barceloně, Berlíně či Bratislavě. Do nabídky dostupných jachet by měla přibýt plavidla z nových destinací v Jižní Americe, Skandinávii a Austrálii. Celkově je dnes na Boataroundu k nalezení přes 16 tisíc jachet ze 71 zemí.

boataroundteam-min

Tým startupu Boataround

Foto: Boataround

„Na náš byznys má pandemie dopad spíše logistický. Jachting je pro klienty bezpečná forma dovolené, protože tím lidé tráví čas stranou velkých měst a center v malé bublině s rodinou nebo kamarády. Jsou destinace, které hodně rychle rostou, jako například Černé moře, Chorvatsko nebo Nizozemsko, a my se musíme rychle přizpůsobit změnám v poptávce, to je pro nás největší změna,“ popisuje šéf firmy Přibiš.

V růstu pomáhá Boataroundu také loňská investice od Mitonu, který do projektu vložil 15 milionů korun, a jelikož celý byznys nepolevuje, zvažuje česko-slovenská dvojice zakladatelů, v níž Přibiše doplňuje Jana Escher, další investiční kolo. „Podle růstu v první polovině roku 2021 se rozhodneme, jestli nám to dává smysl a jestli investici dokážeme rozumně využít,“ přitakává Přibiš.

Pro Boataround nejsou zajímavé jen zahraniční trhy, ale také domácí zákazníci. Přibiš popisuje, že loni v létě, kdy se u nás rozvolnila některá protipandemická opatření, byl velký nárůst poptávky a na jachtu se chystá vyrazit stále více Čechů. Ti jsou aktuálně pátým nejaktivnějším národem z hlediska rezervací, nejvíce se Boataroundu daří v Německu, Rakousku a Polsku.

„Zájem o pronájem na léto stoupl v Česku několikanásobně, v lednu meziročně o 200 procent. Domácí destinace jako Lipno a Slapy jsou už plné a máme rezervace dokonce i na jaro, což dřív nebývalo. Češi navíc objednávají dražší lodě než loni. Zatímco loni za týdenní pronájem byli ochotni zaplatit v průměru 2 500 eur (65 tisíc korun), letos je to o 500 eur (13 tisíc korun) více,“ popisuje Přibiš.

Letošní sezona má zatím podle Boataroundu parametry té loňské, což v jejich byznysu znamená silný růst poptávky – aktuálně o zhruba 200 procent. Vedle přidávání nových lodí i destinací chystá česko-slovenská platforma také spuštění nové kategorie zážitků, v níž využije lokální znalosti místních kapitánů.

„Běžní dovolenkáři tak budou moci navštívit krásná místa a poznat je díky místním kapitánům i jinak než z pláže u hotelu,“ popisuje chystanou novinku šéf Boataroundu a dodává, že zároveň firma uzavřela spolupráci s tuzemskou cestovní kanceláří Invia, díky které chce oslovit nové klienty. I samotná Invia se letos chystá po loňském propadu zase začít růst.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.