Kultovní hra Super Mario Bros. má nový rekord. Její zapečetěná kopie z 80. let se vydražila za více než 14 milionů

Zapečetěná kopie hry Super Mario Bros. pro kultovní konzoli NES

Foto: Heritage Auctions

Legendární videohra Super Mario Bros. má v herním světě naprosto nezastupitelnou roli. Byla jednou z prvních, která proslavila žánr klasických skákaček, a od roku 1985, kdy v Japonsku vyšla na konzoli Nintendo Entertainment System (NES), se těšila masivní globální oblibě. Relevantní je i dnes, ačkoliv ne jako titul splňující moderní parametry kvalitní hry, ale jako sběratelský předmět, který může nabrat neuvěřitelné hodnoty.

O tom, jakou hodnotu Super Mario Bros. může mít, svědčí i nedávná dražba v rámci aukčního domu Heritage Auctions. Tam se dostala vysoce raritní kopie této hry v zapečetěném plastovém krytu, který chrání malou kazetu (cartridge) v tzv. black boxu, tedy s unikátním černým vzhledem, který Nintendo pro své hry na NES používalo do poloviny roku 1987.

Tento téměř zapomenutý artefakt, který měl být v tomto designu vyroben pouze v počtu čtyř kusů, se nově vydražil za 660 tisíc dolarů, což je v přepočtu více než 14,5 milionu korun. Podle magazínu IGN se tak stal nejcennějším videoherním sběratelským předmětem planety a výrazně předčil předchozí aukce v podobném hávu.

smb-nes-nintendo-1

Super Mario Bros. pro NES

Foto: Heritage Auctions

Do tohoto momentu držela prvenství bájná herní konzole Nintendo PlayStation, respektive její nikdy neuvedený prototyp, který se loni v únoru vydražil za 360 tisíc dolarů (tehdy více než 8 milionů korun). Co se samotných her týče, v nich byla dosud nejdražší kopie titulu Super Mario Bros. 3, jež se prodala za 156 tisíc dolarů (3,5 milionu korun).

Nyní se ale naskýtá otázka, co u raritní verze Super Mario Bros. bylo natolik zásadní, že se prodala za takové peníze. Jde hlavně o autenticitu předmětu, která je dotvářena přes několik klíčových symbolů. Ať už jde o balení a zmíněný black box, nebo o fakt, že na sobě nemá kód Game Pak NES-GP, který Nintendo začalo na obaly her dávat až začátkem roku 1987, ani klasický trademark TM.

Na ceně nabrala i díky bodům na škále Wata, jednoho z nejrozšířenějších hodnocení, na základě kterého se podle příslušných kritérií klasifikuje stav a hodnota videoherních předmětů – podobně jako například u komiksových sešitů. V rámci ní hra Super Mario Bros. obdržela 9,6 bodu z 10, což nebývá zvykem.

Tak či tak, o fyzické sběratelské předměty z herního světa je stále velký zájem. Zmiňujeme to hlavně z toho důvodu, že se poslední měsíce dostává do popředí trend NFT vycházející ze světa kryptoměn, kde mají tradiční sběratelské kousky také důležitou roli, akorát jsou ryze digitální a zapsané na blockchainu.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.