Jak šel Ilya do světa. Pohádkové Readmio vyhrálo český Creative Business Cup a slaví 100 tisíc uživatelů

Jozef Šimko, Martin Bruncko, Radoslav Rajčan a Ilya Novodvorskiy vyvíjeli Readmio 1,5 roku

Foto: Readmio

Měli v plánu během předchozího půl roku oslovit něco přes 50 tisíc uživatelů a začít s rozšiřováním do zahraničí. Místo toho jich mají 100 tisíc, a to po celém světě. Aplikace na čtení pohádek Readmio zaujala uživatele i odborníky. Kromě rychlého rozšiřování a vstupu investora stihla i zvítězit v českém finále celosvětové soutěže Creative Business Cup 2021 a bude tak reprezentovat Českou republiku na globálním finále v Kodani.

Oživuje pohádky, ale jen ty, které čtou rodiče. Využívá technologie, ale děti je nevidí a vlastně ani nevnímají. A na první pohled nabízí jen text s ilustracemi. Ovšem v pozadí Readmio na telefonu pečlivě poslouchá, a jakmile čtenář řekne to správné slovo nebo spojení, doprovodí ho vhodným zvukem. Třeba spustí zpěv ptáků, když mají cvrlikat vrabci, nebo začne s jásotem davů lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty. Signální slova přitom rozpozná během zlomku sekundy.

Když jsme si povídali loni v srpnu, ředitel Readmia Ilya Novodvorskiy se těšil, že se brzy dostanou na deset tisíc stažení. Teď Readmiu přibývá něco mezi 5 a 10 tisíci uživatelů – ale každý měsíc. Aktivně aplikaci používá přes 20 tisíc lidí měsíčně. A se spuštěním anglických příběhů se startup rozšířil mezi uživateli ve Velké Británii, Austrálii a Kanadě.

readmio

Tým Readmio: Radoslav Rajčan, Jozef Šimko, Ilya Novodvorskiy a Martin Bruncko

Foto: Readmio

„Největší růst je ve Velké Británii, kam teď také směřujeme nejvíc energie. Byl o nás článek v novinách The Sun, spolupracujeme s řadou dalších médií i influencery,“ vysvětluje Novodvorskiy. Největším trhem ale zatím zůstává Česko, kde startup také sídlí. To by se ale časem mělo změnit, jeho ředitel očekává, že tou nejvýznamnější lokalitou se pro ně stane právě Velká Británie.

Zatím ale pokračuje rozšiřování všemi směry. Ve druhé polovině roku Readmio vstoupí na německý trh, pro který už má připraveno přes 100 pohádek v němčině. „Už nám jde jen o oficiální spuštění, a jakmile se to stane, rozdělíme hlavní pozornost mezi Británii a Německo,“ dodává Novodvorskiy.

Od pohádek ke vzdělávání

Readmio vzniklo s cílem uvést mezi lidi projekt, za který se jeho zakladatelé nemusejí stydět. Pohádky a doprovodné zvuky k nim nabízí zdarma, tedy alespoň v české a slovenské verzi. Na zahraničních trzích má být naopak placená většina obsahu. Vývoj zakladatelé financovali sami, na konci loňského roku ale do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond ZAKA.

Kromě toho spustilo Readmio také prémiovou verzi, která nabízí možnost nahrát si čtenou pohádku pro pozdější poslechnutí, takže zvukové stopy poslouží jako osobitá audiokniha. „Už máme kolem 600 platících zákazníků,“ říká Novodvorskiy. „Líbilo by se nám, kdybychom se letos dostali na break-even. Slíbit to ale nemůžu,“ usmívá se.

readmio-app

Pohádka v aplikaci Readmio

Ani v Česku a na Slovensku ale firma nepřestává s rozvojem. Teď hledá nová partnerství, díky kterým by se k zákazníkům Readmio dostávalo například jako část benefitních balíčků nebo v rámci nichž by se spojilo se společností, která by využila jeho nové příběhy určené na večerní předčítání.

„Chceme se ale posunout i do oblasti vzdělávání,“ rozvíjí Novodvorskiy možnosti směřování aplikace. „Zajímá nás celý STEM, jak se v angličtině označují věda, technologie, strojírenství a matematika,“ naznačuje. Šéf Readmia má za sebou mimo jiné práci pro Avast nebo STRV a projekt založil spolu s Jozefem Šimkem (COO), Martinem Brunckem (šéf obsahu) a Radoslavem Rajčanem (vedoucí vývoje).

„Náš tým je z celého světa, podnikáme ale z Česka, protože jsem zde potkal chytré a inovativní lidi. Mám radost, že i česká startupová komunita roste velice rychle. Partnery z řad startupů a firem hledáme rovněž primárně v Česku,“ dodává Novodvorskiy s tím, že v cestě za globálním úspěchem jim pomáhá i agentura CzechInvest.

Tenisky z odpadu i hodinky k lepším věcem

Právě CzechInvest stojí také za celou soutěží Creative Business Cup, jejímž byl CzechCrunch mediálním partnerem. V ní se na druhém a třetím místě umístily fyzické produkty: tenisky z odpadu a kávové sedliny Kave Footwear Evy Klabalové a startup Leitners Watch, jenž vyvíjí chytré hodinky Ad Maiora, které slavily úspěch i na Kickstarteru.

Kave Footwear pocházejí ze zlínské továrny, konkrétně z Baťových strojů první poloviny minulého století. Na jejich výrobu se používá třeba kávová sedlina, ale nový pár umí startup vyrobit i z použitého modelu. Mají minimální ekologickou stopu a spojují se v rámci limitovaných edicí s významnými českými umělci jako třeba ilustrátorkou Eliškou Podzimkovou, která vytváří seriál o dětech s rakovinou, nebo tatérem Ondrashem.

kave-footwear-produkt-1

Tenisky z odpadu Kave

Foto: Kave Footwear

Díky obojímu je o ně zájem i v zahraničí. Eva Klabalová tak jedná třeba i s americkými firmami. „Chceme ukázat velkým značkám, že existuje způsob, jak vyrábět produkty udržitelným způsobem vytvořením inteligentního, funkčního a zodpovědného designu,“ říká.

V Leitners Watch se zase rozhodli zkombinovat mechanický strojek a chytré funkce moderních hodinek. Když přišli se svými Ad Maiora – tedy v překladu „kupředu k lepším věcem“ – na Kickstarter, za 24 minut se jim podařilo dosáhnout na cílovou částku. Za prvních 24 hodin pak vybrali rovnou 100 tisíc eur, tedy 2,6 milionu korun.

„Vyrobili jsme první hybridní hodinky na světě a úspěšná kampaň na Kickstarteru po nich potvrdila globální poptávku. Vybrali jsme přes 5 milionů korun přímo od zákazníků. Z dnešního umístění mám radost, všechno jsou to ale jen první kroky na naší cestě stát se v hodinkách světově významným výrobcem,“ přibližuje další plány zakladatel Leitners Watch Rostislav Slovák.

Sušenku ke kávě, nebo kávu v sušence?

Cenu popularity soutěže pak vyhrál další projekt zaměřený na ekologii, a to Jedlý kelímek. Je vyrobený z jedlé sušenky, i tak v něm nápoj vydrží až 12 hodin. Tvůrci však zaručují křupavou sušenku jen prvních 40 minut. Na výrobní technologii a receptuře se podíleli také akademici, konkrétně České vysoké učení technické v Praze a Výzkumný ústav potravinářský Praha.

bw-sj

Přečtěte si takéLoki, Black Widow, druhý Space Jam i nový hit Netflixu. Je tu další CC Watch s filmovými a seriálovými tipy

O ceny a možnost reprezentovat Česko na globálním finále bojovala desítka projektů. „Všichni podnikatelé potřebují mít odhodlání, zápal pro věc, nápad,“ uvedl generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl. Aktuální soutěžící však podle něj prokázali ještě něco navíc. „Celospolečenský přesah, schopnost najít tržní niky nebo je dokonce vytvořit. Povedlo se jim ukázat, že česká kreativita má globální potenciál,“ dodal Reichl.

CzechInvest organizoval lokální kolo soutěže už počtvrté. Na globálním finále Creative Business Cupu změří síly zástupci z více než 70 zemí. Proběhne na konci června v Kodani, vzhledem k okolnostem online, a to hned dvakrát. Letos se totiž uskuteční i finále loňského ročníku. V něm bude Českou republiku reprezentovat loňský vítěz, platforma na boj proti šikaně ve školách a nepravostem ve firmách Nenech to být z dílny brněnské FaceUp Technology Jana Slámy.

Záznam z národního finále Creative Business Cupu 2021 může zhlédnout zde:

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.