I byznys jde dělat udržitelně. CzechCrunch představuje 10 inspirativních firem, jež naplňují cíle pro lepší budoucnost

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Foto: CzechCrunch

Lidstvo se k naší planetě obecně nechová úplně odpovědně. Velká spotřeba omezených zdrojů, které vyčerpáváme, se už dlouhou dobu negativně podepisuje na stavu země, což zhoršuje nejen kvalitu života nyní, ale i pro další generace. Abychom jako lidé tyto dopady co nejvíc eliminovali, vznikají různé aktivity sdružené v oblastech udržitelnosti, ekologie, recyklace či cirkularity.

V CzechCrunchi tato témata pokrýváme dlouhodobě, a abychom k pozitivní změně dokázali inspirovat ještě víc lidí i firem, spustili jsme speciál Udržitelný byznys roku 2021. V něm jsme vybrali desítku zajímavých projektů, které výrobou zboží nebo poskytováním služeb přímo podporují šetrnější přístup k naší planetě.

K opravdu velkým změnám, které by vedly k nápravě současného stavu, totiž vede mnoho malých krůčků jednotlivců. Častým problémem však je, že v globálním měřítku jde o téměř neviditelné aktivity, jejichž následování a dodržování může být pro lidi demotivující. Desítka vybraných firem v letošním výběru Udržitelných byznysů dokazuje, že to jde dělat i v oblastech, kde bychom to možná nečekali.

Jak napovídá název, ve výběru jsme se zaměřili na hledání byznysů, které mají udržitelnost zakódovanou ve svém jádru. Nehledali jsme proto korporace šetřící papír nebo sázející stromy. Místo toho jsme se zaměřili na příklady úspěšných podnikatelů, kteří zboží pro své zákazníky nebo služby pro své klienty vyrábí a poskytují udržitelně nebo minimálně k tomu na rozdíl od své běžné konkurence výrazně přispívají.

planeta

V CzechCrunchi hledáme projekty, které přispívají k ochraně naší planety

Foto: Pixabay

Z nominací od vás, našich čtenářů, jsme v CzechCrunchi společně s našimi partnery ze společnosti Nano Energies, investičního akcelerátoru Soulmates Ventures a porotou vybrali deset zástupců, kteří jsou v oblasti udržitelnosti inovativní nebo v poslední době dosáhli velkého milníku.

„Jiná varianta růstu než ta udržitelná pro nás jako pro lidstvo dlouhodobě nedává z mnoha důvodů smysl.“

„Udržitelnost představuje obrovskou výzvu, kdy její důležitost stojí nad samotnou individualitou firem. Už jen na základě měnících se světových korporací od Toyoty, IKEA až po Adidas a Nespresso je jasné, že tento megatrend neodejde a ani v Česku tak nemůžeme zaspat,“ popisuje Václav Gregor, CEO a partner v Soulmates Ventures s tím, že svět čelí výzvám jako nikdy předtím a v rámci Česka musíme být schopni vyrábět a nabízet inovace, které v překonání těchto výzev pomohou. Jinak nás předběhnou rychlejší a schopnější státy.

„Momentálně je v tuzemsku byznysový focus na udržitelné technologie nedostačující. My v Soulmates Ventures máme za cíl postavit Česko do popředí těchto inovací a připravit ho na nový byznysový trend tím, že hledáme a akcelerujeme ty správné podnikatele a investorům demonstrujeme, že právě udržitelnost je pro ně novou příležitostí. Díky tomu chceme zásadně přispět k vytvoření kvalitního prostředí pro vznik firem, které zajistí budoucím generacím blaho na Zemi,“ doplňuje Gregor.

„Jiná varianta růstu než ta udržitelná pro nás jako pro lidstvo dlouhodobě nedává z mnoha důvodů smysl. Udržitelnost nemusí být v podnikání vůbec, ale měla by vždy být v hlavách lidí, kteří pro byznys pracují nebo ho vlastní,“ Stanislav Chvála, ředitel Nano Energies.

„Pokud hledáte ve firmě pro udržitelnost místo, tak hlavně ne v marketingu. Greenwashing je totiž ve svých důsledcích horší, než když udržitelnost úplně ignorujete. Udržitelnost v byznyse by měla být vždy měřitelná veličina, tedy vyjádřitelná čísly. Pokud jí nedokážeme změřit, neměli bychom o ní mluvit,“ dodává Chvála.

„Z čistě pragmatického pohledu víme, že přírodní zdroje jsou konečné a v byznysovém rybníčku zvítězí ten, kdo to pochopí co nejdříve, podívá se na vlastní fungování, vytvoří si co nejambicióznější strategii a postupně přijme jednotlivé kroky. Toto chování je už teď odměňováno jak spotřebiteli, tak partnery a investory, pro které je nefinanční reporting a strategie udržitelnosti stále důležitějším ukazatelem zdravě nastaveného byznysového modelu společnosti,“ přidává Laura Mitroliosová, členka poroty a ředitelka společnosti CIRA Advisory, jež se zabývá cirkulární ekonomikou.

„Inovace jsou totiž to, co nás posouvá dopředu. Z osobního hlediska chci zanechat naši planetu v co nejlepším stavu pro svoje děti a vím, že bez spolupráce ze strany byznysu to není možné. I proto mám obrovskou radost z toho, když vidím, že podnikatelé a manažeři to s cirkulární ekonomikou a udržitelností ve svých firmách myslí vážně, a my jim můžeme radit, jak tyto principy co nejlépe začlenit do byznysových modelů a interního fungování,“ doplňuje Mitroliosová.

Výběrová desítka

Důležitým kritériem u našeho výběru zároveň bylo, aby vybrané firmy do budoucna měly potenciál svůj byznys dále škálovat. Uvědomujeme si přitom, že nejde o „nejvíc udržitelné“ byznysy Česka. Finálová desítka však podle nás má z přihlášených projektů největší potenciál inspirovat ostatní, ukázat správnou cestu, jak se chovat k planetě odpovědně, a pomoci tak budovat udržitelnější budoucnost.

Podívejte se na finální výběr:

Přehled vybraných projektů s podrobnějšími informacemi o nich najdete na samostatném webu speciálu. A pokud vás téma udržitelnosti v byznysu zajímá víc do hloubky, nezapomeňte se připojit na konferenci CzechCrunch Onlajn: Udržitelná budoucnost, která se koná v pondělí 3. května od 18 hodin a sledovat ji bude možné živě na YouTube či Facebooku.

udrz-partneri

O svoje know-how v udržitelném přístupu se na CzechCrunch Onlajnu podělí dva zástupci z našeho výběru – Cyril Klepek ze startupu Cyrkl a Dominik Gazdoš z Knihobotu. Kromě nich na konferenci vystoupí například i Petr Pavlík, český šéf online supermarketu Rohlik.cz, spoluzakladatelka startupu Frusack Hana Fořtová nebo šéf e-shopu Econea Pavel Milan Černý.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.