Hravá výuka španělštiny v pandemii. Václav Bolech si postavil web a učí s pomocí virtuální tabule

Václav Bolech si v pandemii vytvořil vlastní způsob, jak učit

Foto: Vojtěch Roušar

S loňským březnem začala těžká situace mnoha oblastem vzdělávání včetně jazykových škol i lektorů. Mnozí přesunuli své lekce na Zoom, avšak Václav Bolech se rozhodl jít inovativnější cestou. Po večerech postavil z nuly vlastní portál Onlinespanelsky.cz a začal nabízet levné lekce španělštiny, které vyučuje svým specifickým stylem.

Španělsko ostatně Václava Bolecha uchvátilo, už když mu bylo patnáct let a měl možnost strávit v zemi pod Pyrenejemi celý půlrok. Když přijel na místo, neuměl prý španělsky ani slovo, ale z tamní kultury nasál, co se dalo.

„Byl jsem kluk z hokejové třídy, neuměl jsem ani pořádně anglicky. Španělština se mi ale zalíbila – ten jazyk, nádech, emoce, charisma. Bylo to oproti Česku úplně jiné smýšlení a otevřenost,“ říká Bolech. Nedlouho poté začal španělštinu studovat a při studiu románských jazyků přibral i italštinu. Do Španělska vyjel i na několik stáží.

Současně dnes dvaatřicetiletý Václav Bolech vystudoval marketing a ten ho živí doposud. Učení jazyků však zůstalo jeho velkým koníčkem a láskou. Možná právě proto, že se při lektorování nemusí tolik strachovat o výdělek, pak učí ještě s větším entuziasmem. Zároveň až později zkrátka zjistil, že ho baví učit lidi.

onlinespanelsky1-min

Václav Bolech se ve své výuce snaží o individuální přístup

Foto: Vojtěch Roušar

„Učil jsem ráno před prací a večer po práci. Často spontánně jsem vymýšlel otázky na základě situace a moje klienty to vždycky bavilo. Měl jsem dobrou zpětnou vazbu a mnozí se mnou vydrželi několik let,“ říká Václav Bolech, který si pro účely španělských lekcí říká Vasco.

Klientů a studentů za léta působení nastřádal kolem pěti stovek. Učil na volné noze jak jednotlivce v rámci jazykových škol, tak třeba vysoké manažery v Unipetrolu, O2 nebo v Kanceláři prezidenta republiky. Ve své lektorské praxi byl vždy tak trochu rebel – ostatně i proto, že nikdy nešlo o jeho hlavní příjem, si to mohl dovolit. Navíc se pokoušel udržovat se studenty neustálý kontakt nejen při lekcích jednou za čas a při hodinách se vždy snažil předávat nadšení, které ke španělštině sám chová.

Jenže počátkem pandemie se všechno změnilo. Začaly chodit zprávy o tom, že výuka se ruší, mnozí studenti odpadali a nezbylo nic jiného než hledat alternativy. „S některými jsme sice přešli do skypového módu, ale u většiny to moc dobře nešlo. Nebyl najednou čas, chuť nebo chyběla technika,“ popisuje lektor zkušenosti z prvních dní pandemie. Onlinovou formou dokázal zprovoznit zhruba třetinu svých hodin.

Podle jeho mínění pak mnozí opustili i samotné řemeslo lektorování, protože nabídky na kurzy v online módu byly i méně finančně zajímavé. Bolech se místo toho pustil do vymýšlení a napadlo ho dát vzdělání do jeho typické hravé formy, která by byla „instantnější“ a přístupná všem.

Při dlouhých karanténních večerech začal vymýšlet, jak dá celý koncept dohromady. „Dal jsem si večer víno a přemýšlel, jak lekce budu dávkovat, jak budou strukturované a dělal si velké skici, ze kterých vzešlo Onlinespanelsky.cz,“ popisuje marketér a lektor v jedné osobě, jak se nápad postupně rýsoval.

onlinespanelsky6-min

Onlinespanelsky.cz nabízí dávkované lekce za nízké ceny

Foto: onlinespanelsky.cz

Videokurzy různého typu, včetně učení jazyků, jsou i na českém internetu ostatně běžnou záležitostí a pandemická doba jejich vznik ještě více podpořila. „Většinou to ale byla videa, kde jen někdo mluví do kamery. To se mi nelíbilo. Chtěl jsem studentům předat znalosti jinak, prakticky a v ryzí formě,” vysvětluje Bolech.

Napadlo ho, že místo svého obličeje (jak to dělají mnozí ostatní) do svých video lekcí zapojí virtuální tabuli. Na tu kreslí, píše či podtrhává vše důležité a věří, že tím přináší do lekcí nový, zajímavý a zároveň užitečný prvek.

Při svém typickém entuziasmu a svérázném učení držel v paměti i praktičnost. Veškeré učivo rozkouskoval do pětatřiceti minutových lekcí tak, aby si je zájemci mohli pustit i při kratších přestávkách během dne. Videa rozdělená podle různých situací a témat lze zakoupit za příznivých 70 korun.

Noví studenti od Aše po Karvinou

Právě cena jednotlivých lekcí může mnohé překvapit, navíc když běžné lekce s profesionály stojí stovky korun na hodinu. I tady se ale projevuje především fakt, že Bolech má španělštinu jako koníček a je srdcař. „Mohl bych být dražší, ale pro mě by to nebylo uspokojení,“ říká a doplňuje, že cílem je přilákat i ty, pro které by vyšší cena představovala bariéru.

A podle prvních poznatků se mu to daří. Zatímco dříve měl studenty výhradně v Praze, dnes se k němu hlásí a komunikují s ním lidé různých generací od Aše až po Karvinou. „To jsou lidé, kteří by podle mě za normálních okolností nikdy nevyhledali španělského lektora,“ popisuje vývoj cílové skupiny.

„Chtěl jsem, aby lidé nemuseli nic domlouvat a okamžitě se mohli začít vzdělávat. Třeba proto, že zítra se chtějí podívat nový díl Narcos nebo za pár týdnů jedou na víkend do Barcelony. Tak proč by si nekoupili třeba první tři lekce celkem za 210 korun,“ říká inovativní lektor.

onlinespanelsky4-min

Václav Bolech učí španělštinu už 14 let

Foto: Vojtěch Roušar

V offlinových lekcích se podle svých slov snaží o intenzivní kontakt se studentem, a byť je taková komunikace těžko uchopitelná v online podobě, snaží se i tak posluchače chválit a dávat jim prostor na rozmyšlenou, aniž by je viděl. Vytvořit hravý a efektivní obsah byl díky letitým zkušenostem ten menší problém. Bolech si po večerech zcela sám vytvořil i web s e-shopem a infrastrukturou okolo. I přesto, že nikdy předtím na podobném projektu nepracoval.

Poprvé v životě tak řešil technikálie typu propojení platební brány. S pomocí youtubových tutoriálů, redakčního systému WordPress, různorodých nástrojů a bez velkých financí či jediného řádku napsaného kódu se mu vše nakonec podařilo.

„Na internetu je dnes pro začátek podobného projektu opravdu všechno, důležité je mít do toho chuť a nebát se ptát. Protože jsem nic nevěděl, zúčastnil jsem se diskuzí o DNS a API, volal jsem na finanční úřad ohledně EET, volal jsem do banky,“ popisuje proces tvorby. Byť přiznává, že web není vizuálně dokonalý, považuje za hlavní, že funguje.

„Lidi si tu písničku broukají, ale vlastně neví, o čem to je.“

E-shop Onlinespanelsky.cz má dnes už třiadvacet samostatných lekcí a kromě tradičně pojatých tematických bloků nabízí i speciální lekci na španělská sprostá slova (i tu jsme vyzkoušeli a můžeme potvrdit, že na sledování španělských seriálů se celkem může hodit) nebo situační lekce na objednání si jídla v restauraci či pro orientaci ve městě.

Postupně na e-shop přibyly i balíčky podle úrovní evropského referenčního rámce s několika lekcemi naráz. Velmi svérázně a humorně pojímá Bolech také instagramový účet přidružený k projektu. Nejenže ochotně odpovídá studentům na všemožné dotazy o španělštině, ale v jednom z postů například rozebírá refrén populárního hitu Despacito.

„Lidi si tu písničku broukají, ale vlastně neví, o čem to je. Vytvořil jsem i jednoduchý styl fotky, kdy ukazuju prstem na věc, co lidi zajímá, a jen říkám, jak se řekne španělsky. A když je tento obsah zajímavý, lidi jej rádi sledují,“ říká lektor.

skodaenyaq

Přečtěte si takéProjeli jsme se Enyaqem. První ryze elektrické auto od Škodovky je přesně takové, jaké by mělo být

S přibývajícími objednávkami začala vznikat i zpětná vazba, která je prý veskrze pozitivní – studenti si nejvíce pochvalují právě unikátní formu lekcí. Do dnešního dne služeb portálu Onlinespanelsky.cz využilo několik stovek lidí, ale jeho tvůrce už přemýšlí nad tím, jak jej posune dál. Lekce tak převedl i do audio podoby podcastů. Zcela separátně namluvil také hodiny španělštiny pro nevidomé a slabozraké.

Bolech vytváří rovněž anglický ekvivalent WantToSpeakSpanish.com, který postupně plní výukovým obsahem pro anglicky mluvící a otevírá si tak několikanásobně větší trh. Chystá se také spustit Onlineitalsky.cz – i tento jazyk ostatně ovládá a učí. To vše stále dělá každý den před prací i po práci jako svou hlavní volnočasovou aktivitu. Postupně chce rozšiřovat jak klientelu, tak počty lekcí. Doposud se soustředil na balíčky spíše pro začátečníky, ale nabídku rozšíří i o pokročilé úrovně.

„Do online kurzů nás trochu dotlačila doba. Ale věřím, že alespoň část studentů u této formy vzdělávání zůstane dlouhodobě, protože jim bude připadat smysluplná. Vznikne podle mě určitý kompromis nebo hybridní modely,“ uzavírá Bolech.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.