Clubhouse stále žije. Díky nové investici má hodnotu 4 miliardy dolarů, na paty mu ale šlape konkurence

CzechCrunch uspořádal diskuzi o médiích na Clubhousu

Foto: Clubhouse/CzechCrunch

Začátek letošního roku se nesl ve znamení sociální sítě Clubhouse. Svým přístupem založeným pouze na živých hlasových konverzacích přitáhla pozornost i vyšších desítek tisíc Čechů. Přinejmenším. Nicméně stejně rychle, jako se tento fenomén objevil, v Česku i zmizel. To ale není případ zahraničí, kde Clubhouse stále výrazně roste – co do počtu uživatelů, velikosti týmu i financování.

Mladá sociální síť teď potvrdila, že uzavřela investiční kolo Series C vedené slavným fondem Andreessen Horowitz a dalšími fondy Tiger Global a DTS Global. Výši investice žádná ze zúčastněných stran neodhalila, ale jak uvedla agentura Bloomberg, celkově by měla Clubhouse ohodnotit na čtyři miliardy dolarů, tedy zhruba 86 miliard korun.

Jde tak o čtyřnásobnou valuaci oproti kolu Series B, které firma uzavřela teprve v lednu. Tehdy do ní investoři dali 100 milionů dolarů, tudíž je pravděpodobné, že současné kolo bylo ve svém objemu ještě vyšší. Andreessen Horowitz přitom investovali do všech tří těchto kol, což bývá v investičním světě silným signálem, že Clubhouse skutečně míří k ještě většímu úspěchu, než zažívá teď.

clubhouse2

Aplikace Clubhouse

Foto: CzechCrunch

Nasvědčují tomu i ostatní indikátory. Jak napsali tvůrci sociální sítě na svůj blog, jen od začátku roku velikostně zčtyřnásobili svůj tým. Server The Information pak uvádí, že Clubhouse už zaznamenal více než deset milionů stažení. Ambiciózní sociální síť spolu s tím zásobuje své uživatele řadou užitečných novinek.

Již na začátku dubna Clubhouse spustil beta program, který tvůrcům audia nabídne hned několik možností, jak získávat finance. Clubhouse samotný si přitom z plateb nic nebere – vyjma poplatku pro partnera, který platby zpracovává, jde suma v plné výši danému tvůrci.

Nové finance firma využije na další expanze týmu i infrastruktury. V aktuálním oznámení přiznala, že rychlost růstu předčila všechna očekávání, což způsobilo poměrně časté výpadky serverů.

Velký úspěch s prostým nápadem samozřejmě stále více láká zavedené značky ze světa sociálních sítí. Ostatně jak na začátku dubna reportoval Bloomberg, o Clubhouse měl údajně právě za zmíněné čtyři miliardy dolarů zájem i Twitter. Jednání ale nijak nedopadla. Místo toho se tak Twitter naplno pustil do své vlastní kopie Clubhousu.

Konkurence šlape Clubhousu na paty

Takzvané Spaces jsou už dnes běžně dostupné a de facto na totožném principu je Twitter nabízí ve své aplikaci. Oproti Clubhousu ale alternativa od společnosti Jacka Dorseyho funguje už od začátku pro všechny, nezávisle na pozvánkách nebo operačním systému. Clubhouse je totiž stále dostupný jen na iOS.

Do aplikací, které mají stejnou povahu jako Clubhouse, se pouští i další hráči. Své klony podle posledních informací vytváří také Facebook nebo Reddit. Spotify nedávno koupilo aplikaci Locker Room a plánuje taktéž živé audio formáty. A co víc, Discord, který řeší audio konverzace dlouhodobě jako jednu z hlavních funkcí, je před pár týdny předělal do formátu, který Clubhouse více připomíná.

I přes nové finance má proto Clubhouse před sebou konkurenci v podobě stále větších kalibrů. Teď sice rapidně roste a s příchodem aplikace na Android (v řádu několika měsíců) nejspíš zažije další boom, v širším kontextu ale jeho příběh začíná připomínat případ Snapchatu a vynálezu formátu Stories, který posléze převzali všichni ostatní.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.