Český Neuron Soundware odhaluje závady strojů pomocí zvuku. V krizi našel nového šéfa a míří na milion eur v tržbách

Vedení Neuron Soundware: Tomáš Vacek, Petr Černohorský, Lukáš Loun, Pavel Konečný a Radim Pilous

Foto: Neuron Soundware

Zhruba před rokem a půl oznamoval český startup Neuron Soundware investici 150 milionů korun od několika investorů včetně skupiny ČEZ nebo fondu J&T Ventures. V poslední době však o firmě nebylo téměř slyšet a v komunikaci směrem ven se zaměřila spíše na odborné konference. To se má však letos změnit – startup totiž vítá nového šéfa, šlape do expanze a plánuje i další investiční kolo.

Neuron Soundware, který analyzuje zvuky strojů a pomocí algoritmů umělé inteligence odhaluje jejich závady, během nástupu pandemie koronaviru v loňském březnu zaznamenal odložení několika projektů a pokles poptávky po svém řešení. Jeho potenciální klienti totiž v krizi především hledají nástroje pro okamžité snížení provozních nákladů včetně investic a s většími inovacemi zatím vyčkávají.

Situaci v loňském roce tak tuzemský startup využil na zlepšení svého produktu. „Předělali jsme platformu a infrastrukturu, aby byla lépe škálovatelná a její nasazení automatizované,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Konečný, jeden ze zakladatelů Neuron Soundware.

V předešlém modelu fungování totiž všechna nová měřící zařízení museli u klientů nasazovat přímo zaměstnanci startupu. Díky vylepšené kombinaci nového hardwaru a softwaru by to už však měly jednodušeji zvládnout samy firmy, což by mělo dále ulehčit nábor nových klientů.

rpt

Nový šéf Neuron Soundware Radim Pilous se svým předchůdcem Pavlem Konečným

Foto: Neuron Soundware

Ke stejnému cíli by měl pomoct i nový use-case, kdy Neuron nesleduje samotné chyby strojů, ale jen to, jestli jsou zapnuté a zda vůbec fungují. Tak dokáže sledovat nejenom jejich výpadky, ale také vytíženost, a umožní vedoucím směn v továrnách lepší plánování.

Stávající klienty Neuron Soundware postupně přesunul na novou platformu nShield a v loňském roce také například dotáhl certifikaci svých zařízení, aby mohla být využitá v nových vertikálách. Společnost se totiž doteď do velké míry zaměřovala na automobilový a strojírenský průmysl, aktuálně však expanduje například do oborů energetiky či utilit.

Jedním z příkladů z poslední doby jsou eskalátory v pražském metru, kde je klientem startupu Dopravní podnik. Ten se zařazuje mezi dalších přibližně pětadvacet různých instalací, jež nahrávají asi 200 zařízení po celé Evropě s tím, že se první vlaštovky objevují i v Asii.

Neuron Soundware své řešení dodává firmám jako Siemens, Škoda Auto, Volkswagen, MVV nebo ArcelorMittal, jejich aktuální počet ovšem startupu nevyhovuje. Rozjíždí tedy i prodej přes obchodní partnery například v Jižní Koreji či Malajsii. Po loňském ochlazení poptávky se pipeline nových klientů začíná opět prodlužovat s maximálním nasazením týmu a firma by měla letos v obratu překonat hranici jednoho milionu eur, tedy přibližně 26 milionů korun.

Letos investice, příští rok zisk

Do černých čísel se přitom Neuron plánuje dostat v příštím roce. Zatím se provoz firmy financuje ze zdrojů získaných od investorů. „Ve druhé polovině letošního roku chystáme další investiční kolo Series B pro mezinárodní expanzi,“ popisuje Konečný, který osobně ve startupu prochází větší změnou.

Jako zakladatel doposud Neuron Soundware také vedl, avšak řízení firmy nyní předal svému nástupci s tím, že sám se bude z pozice v dozorčí radě věnovat spíše strategickým projektům. Roli CEO tak přebírá Radim Pilous, který má bohaté zkušenosti s průmyslovými zákazníky ze svého působení u společností 3M či Rubix, ale třeba i ze startupu zabývajícího se vývojem autonomního robota.

„Primárním cílem pro rok 2021 je škálování našich služeb, monitoringu a prediktivní diagnostiky a také kontinuální upgrady modelů umělé inteligence,“ uvádí Pilous, jenž chce zužitkovat svoje zkušenosti z různých odvětví při propojování technologické firmy se světem průmyslu.

„Covidové období sice zkomplikovalo zákaznické aktivity, na druhou stranu je však stávající situace i jistým zrcadlem. Je v něm patrná nutnost akcelerace inovací v oblasti prediktivní údržby, jež naše platforma nShield přináší,“ dodává Pilous.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.