Automobilka Rimac u Záhřebu vybuduje obří kampus. Komplexu za miliardy se v Evropě jen tak něco nevyrovná

Automobilka Rimac představila podobu svého nového kampusu

Foto: Rimac

Projekt, za který by se nemuselo stydět ani Silicon Valley. Tak by se dal označit nově představený designový kampus, za kterým stojí dravá chorvatská automobilka Rimac. Ta chce u Jadranu vybudovat komplex, jenž nabídne nejen pracovní zázemí pro samotnou firmu, ale i muzeum, ubytování či testovací dráhu pro vozy, které se mohou stát zajímavými konkurenty modelům od Tesly.

Příběh, který píše Mate Rimac, se s největší pravděpodobností bude jednou přednášet nejen na chorvatských školách pro budoucí byznysmeny. Jedná se o ukázkovou pohádku, kterak mladý muž s vášní pro auta vlastníma rukama vybudoval globálně progresivní společnost ovlivňující dění v celém automobilovém průmyslu.

Vývěsním štítem tohoto úspěchu by se měl stát nový kampus, který chce Rimac vybudovat nedaleko Záhřebu a do nějž chce koncentrovat veškeré své aktivity. Podobu areálu mají na svědomí chorvatští architekti ze studia 3LHD, kteří dostali za úkol navrhnout místo, jež nabídne kvalitní zázemí pro výzkum, vývoj a výrobu nejmodernějších technologií elektrických vozů.

„Nyní jsme dosáhli bodu, kdy musíme vybudovat náš trvalý chorvatský domov, a to je přesně to, čím kampus Rimacu je. Poté, co jsme přerostli naše stávající zařízení, vytváříme prostor, který nejlépe odráží naši značku a naše ambice. Spolupracujeme s předními světovými architekty na vybudování kampusu, který nenásilně zapadá do přírodních krás Chorvatska, a zároveň spojujeme všechny aspekty Rimacu do jednoho místa,“ uvádí Mate Rimac.

rimac-kampus6

Pohled na kampus v nočních hodinách

Foto: Rimac

rimac-kampus5

Komplex by měl ležet necelých 20 kilometrů od Záhřebu.

Foto: Rimac

Komplex, který by měl vyrůst nedaleko sídla firmy, bude rozprostřen na ploše 200 tisíc metrů čtverečních, přičemž samotná zástavba si vyžádá polovinu této plochy. To z kampusu dělá jeden z největších projektů svého druhu v Evropě, a to nejen v sektoru automotive. Rimacu by měl otevřít možnosti daleko masovější produkce jeho elektromotorů a baterií, které dodává i automobilkám Kia, Hyundai či Porsche.

Podle prohlášení chorvatské společnosti je cílem podoby projektu „co nejlépe charakterizovat nejen samotnou automobilku, ale i její zaměstnance“. Mate Rimac totiž buduje centrálu budoucnosti mobility v zemi, do které by to řekl jen málokdo, což chce Rimac i svou novou základnou co nejvíce amplifikovat.

„Jedna věc, ke které jsme se zavázali, je rozvoj našeho podnikání v Chorvatsku. Jsme hrdí na to, že tu můžeme být, a díky tomuto novému místu bude i nadále naším stálým domovem,“ uvádí Rimac.

Podoba exteriérů komplexu hledala inspiraci i ve vlajkové lodi Rimacu, elektrickém hypersportu Rimac C_Two, a také ve vášni pro rychlost. Spolu s výrazným designem jde ruku v ruce zaměření na udržitelnost a inovace, díky němuž komplex nabídne řadu chytrých funkcí. V okolí budov se budou rozrůstat lesíky, louky, střechy pokryjí zahrady a prostor se najde i pro mokřadní biotop.

Rimac si zadal požadavek, aby komplex nabídl i ubytování pro zaměstnance, které v tomto případě nemá být řešeno jednou obytnou budovou – jednotlivá ubytování v podobě samostatných modulů budou rozdrobena právě do těchto luk a lesíků.

rimac-kampus

V areálu dostane své místo i mokřad

Foto: Rimac

rimac-kampus7

Z prosklené restaurace by měl být výhled do okolní zeleně i na hospodářská zvířata

Foto: Rimac

„Hlavní prioritou projektu bylo vytvořit co nejlepší pracovní prostředí pro naše zaměstnance, umožnit návštěvníkům i veřejnosti užít si prostor a splynout se zaměstnanci Rimacu. Areál je naším odrazovým můstkem k plánům růstu, které máme pro příští desetiletí a dále. Etabluje nás jako výrobce jedinečných hypersportů, předního dodavatele technologií elektromobility a posouvá nás do vedoucí pozice světa autonomie a mobility,“ dodává Mate Rimac.

Herny, školky i hospodářská zvířata

Návrh počítá s rozdělením celého areálu do několika částí. V největší bude probíhat výzkum, vývoj, výroba a správa celého podniku a budou tam vybudovány i kanceláře značky Greyp, pod kterou Rimac vyrábí elektrokola. Toto stavení bude prosklenou restaurací propojeno s druhou budovou, ve které by mělo docházet k onomu splynutí návštěvníků se zaměstnanci Rimacu.

Bude tam totiž umístěn showroom, který zákazníkům nabídne pohled na vozy Rimacu, možnost konfigurovat si je dle konkrétních představ a debatovat o nich se zaměstnanci společnosti. Součástí budovy by mělo být i muzeum věnované historii automobilky a také bar, kde mohou váhající zájemci o koupi vozu na dně sklenky hledat odpověď.

rimac-kampus1

Místo nabídne prostor nejen pro výrobu a vývoj nových technologií, ale i vozů značky Rimac

Foto: Rimac

Pro ty, kteří by chtěli nahlédnout přímo do kuchyně Rimacu, budou k dispozici mimo jiné speciální prohlídky kampusu, v rámci kterých by měly být odhalovány procesy výroby a další zajímavosti. Prohlídková trasa se ovšem jistě vyhne několika utajovaným místnostem, v nichž bude probíhat práce na novinkách pro partnery.

V současné době Rimac zaměstnává přibližně tisícovku osob, což je číslo, které se má díky novému kampusu rozrůst na 2,5 tisíce. Mimo herny a tělocvičny bude zaměstnancům k dispozici i podniková školka, školicí středisko, dostatečné množství parkovacích míst a v neposlední řadě i hospodářská zvířata, díky nimž bude kampus produkovat i vlastní biopotraviny.

Celková investice do vybudování ambiciózního komplexu je aktuálně vyčíslena na 200 milionů eur, tedy zhruba 5,2 miliardy korun. Samotná výstavba by měla být naplánována na konec tohoto roku a k jejímu dokončení by mělo dojít během roku 2023.

rimac-kampus2

Interiéry mají působit světlým, vzdušným a hřejivým dojmem

Foto: Rimac

rimac-kampus8

Pro zákazníky je připraven showroom, kde budou moci poznat vozy Rimac skutečně zblízka

Foto: Rimac

rimac-kampus4

Vizualizace kampusu automobilky Rimac

Foto: Rimac

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.