Amazon ztrojnásobil zisk na 8,1 miliardy dolarů a utržil více než Apple. Dařilo se cloudové divizi i reklamám

Jeff Bezos, zakladatel a šéf Amazonu

Foto: Amazon

Amazon má za sebou podařený vstup do letošního roku a jeho nově zveřejněné výsledky hospodaření to jasně potvrzují. Společnost pod vedením Jeffa Bezose za uplynulé čtvrtletí utržila 108,5 miliardy dolarů (2,3 bilionu korun) a předčila tak očekávání na Wall Street. Velmi dobře se dařilo cloudovému řešení Amazon Web Services (AWS), ránu ovšem utrpěly kamenné obchody.

Vedle tržeb, které se oproti stejnému období v minulém roce zvýšily o 44 procent, se Amazonu podařilo dosáhnout na zhruba trojnásobně vyšší čistý zisk. Za první letošní kvartál vydělal 8,1 miliardy dolarů (173,3 miliardy korun) – před rokem to bylo „pouhých“ 2,5 miliardy dolarů. Zvýšil se také zisk na akcii, a to z 5,01 dolaru na 15,79 dolaru.

Byť se to může zdát už jako otřepané klišé, za úspěchem Amazonu stojí velkou měrou pandemie. Z ní ostatně těžily i jiné velké společnosti s technologickým zaměřením, jmenovitě Microsoft, Facebook, Google a Apple, který v zisku vyrostl o 110 procent v meziročním srovnání. Lidé zkrátka více času trávili online a doma, což přispělo k růstu služeb, počítačů a dalších zařízení.

Pro Amazon se to projevilo především v jeho cloudové divizi, respektive řešení AWS, které nabízí jednotlivcům, firmám i vládním agenturám. To meziročně vyrostlo o 32 procent a dosáhlo tržeb 13,5 miliardy dolarů. Boom zažil také jeho reklamní byznys, tam však Amazon nezveřejňuje přesná čísla. Tržby z reklamy zahrnuje do kategorie „ostatních příjmů“, jež vzrostla o 77 procent na 6,9 miliardy dolarů.

amazonx

Druhé centrále Amazonu má vévodit skleněná šroubovice obsypaná stromy

Foto: NBBJ/Amazon

Během ohlašování výsledků zmínil Jeff Bezos, který během třetího letošního čtvrtletí na pozici výkonného ředitele Amazonu skončí, i pár informací týkajících se streamovací služby Prime Video, jež patří mezi klíčové služby v balíčku Prime. Za loňský rok si pořady a filmy přehrálo 175 milionů uživatelů, přičemž počet „prostreamovaných“ hodin se meziročně zvedl o 70 procent.

Co se samostatné služby Prime týče, na výhody spojené třeba s bezplatným doručením široké nabídky zboží do dvou dnů slyší přes 200 milionů předplatitelů, což je o zhruba 50 milionů více než na začátku letošního roku. Dobré zprávy ale Amazonu nepřinesly výsledky spojené s fyzickými prodejnami, typicky Whole Foods Market nebo Amazon Books, které klesly o 16 procent na 3,9 miliardy dolarů, a to kvůli koronavirovým opatřením.

Minimálně pro nadcházející kvartál očekává Amazon podobný růst a mimo jiné chystá výrazné zvyšování platů. Pro více než půl milionů jeho skladových pracovníků ve Spojených státech zajistí přidání, na které chce dohromady vynaložit přes jednu miliardu dolarů. Aktivně se také spekuluje o tom, jak bude Amazon fungovat, až Jeff Bezos z pozice CEO odstoupí.

Finanční ředitel společnosti Brian Olsavsky to během hovoru s investory nekomentoval, můžeme se tak jen domnívat, jak to nový ředitel, kterým se stane Andy Jassy (šéf cloudové divize AWS), zvládne. Rozhodně nejde o žádného zelenáče – ve firmě je od roku 1997 a zkušeností má celou řadu. Bezos se pak přesune do role výkonného předsedy.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.