Zásilkovna už má přes 100 výdejních boxů a začne je stavět u prodejen Lidlu. Letos jich chce mít tisíce

Výdejní místo Z-Box od Zásilkovny

Foto: Zásilkovna

Zásilkovna představila své vlastní automatizované výdejní boxy s názvem Z-Box loni v září. Od té doby jich po Česku rozmístila celkově 102, přičemž dalších sedm je na Slovensku. Tuzemské logisticko-technologické společnosti Simony Kijonkové nově s expanzí pomůže spolupráce s maloobchodním řetězcem Lidl. Do letošního června totiž Zásilkovna své výdejní boxy umístí u devíti jeho nově otevřených prodejen.

První Z-Box už logistická firma ve spolupráci s Lidlem uvedla do provozu ve Slavkově u Brna. I v případě další expanze chce výdejní boxy umísťovat spíše na menší města a vesnice či v okolí developerských rezidenčních a komerčních prostor. Do konce letošního roku přitom plánuje jejich počet navýšit o tisíce kusů, kromě Česka a Slovenska také v dalších zemích střední Evropy.

„Zákazníci Lidlu i Zásilkovny si budou moci najednou zakoupit potraviny a nejnutnější zboží v kamenné prodejně, ale také vyzvednout své zásilky objednané na internetu v Z-Boxu, což v současné pandemické situaci navíc velmi ocení. Tímto krokem obě společnosti rozšiřují dostupnost služeb pro své zákazníky,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta.

„Umístěním Z-Boxů u našich nových prodejen přinášíme další benefit pro zákazníky, jelikož mohou nakupování spojit s vyzvednutím zásilky a tím tak ušetřit mnoho času,“ komentuje spolupráci Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika.

img_0847-edit

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka skupiny Packeta

Foto: Zásilkovna

Kijonková zároveň věří, že spolupráce obou společností se bude nadále rozšiřovat, a to i v dalších zemích střední Evropy. Podle vyjádření Zásilkovny pro CzechCrunch bylo od konce září, kdy byly nainstalovány první Z-Boxy, do poloviny března do boxů doručeno 132 tisíc zásilek a jejich zaplněnost se pohybuje na úrovni 80 procent.

I tato čísla dokazují, že výdejní boxy jsou stále populárnější, a to i pro další tuzemské e-commerce hráče. V posledních letech je do ulic kromě Zásilkovny nasadila například Alza, Rohlík, Pilulka nebo Mall Group, která jejich provoz minulý týden převedla na dalšího logistického hráče WeDo. Jeho cílem je – podobně jako v případě Balíkovny – všechny boxy jednotlivých hráčů propojit tak, aby do nich mohly zásilky posílat všechny e-shopy.

Výdejní boxy Zásilkovny fungují na stejném principu jako ty od ostatních společností, odlišují se však v několika provozních vlastnostech. V první řadě zákazníkům umožňují balíky nejen přijímat, ale také odesílat. Ovládají se přes mobilní aplikací a zákazník se tak nemusí ničeho dotýkat a ťukat do displeje. Navíc jsou zcela soběstačné a poháněné pouze solárními panely, díky čemuž mohou stát kdekoliv.

Zásilkovna začala s expanzí Z-Boxů ve svém historicky nejtěžším roce, jak rok 2020 zhodnotila Kijonková. Díky velkému boomu online nakupování, jež tuzemskou e-commerce vystřelil k téměř 200 miliardám korun, ale logistická firma meziročně dokázala svůj obrat zdvojnásobit na celkových 2,5 miliardy korun. Stejným tempem plánuje růst také letos, kdy očekává obrat 5,2 miliardy korun.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.