Volkswagen chce být největším výrobcem elektromobilů. Objednal si baterie za 300 miliard korun a postaví nové továrny

Elektrické vozy Volkswagen ID.3 a ID.4

Foto: Volkswagen

Elektromobilita je teď v Evropě v automobilovém průmyslu hlavní téma. Legislativa je taková, že automobilky musí vyrábět nejen elektrifikovaná auta, kde se spalovací motory kombinují s těmi elektrickými, ale stále více i čisté elektromobily, do kterých už pistoli s naftou nebo benzínem nestrčíte. Elektromobilová budoucnost čeká také na německý Volkswagen, který oznámil velké plány a obří investice, aby se na ni připravil.

Německá automobilka v pondělí uspořádala svůj premiérový Power Day, a pokud na něm plánuje i do budoucna oznamovat tak velké novinky, mohl by se stát podobně sledovaným jako Battery Day, tedy obdobná událost od Tesly, během níž Elon Musk taktéž představuje zásadní novinky ve vývoji baterií pro své elektrické vozy.

Jelikož se elektromobilů, které místo tradičních pohonných hmot pohání elektřina, vyrábí stále více, zásadně se zvedá poptávka po bateriích, které už jsou mnohdy nedostatkovým zbožím. Běžně se stává, že dnes musí řidiči na svůj nový elektromobil čekat i několik měsíců, přičemž situaci nepomáhá ani pandemie koronaviru či globální nedostatek čipů. Aby podobným scénářům do budoucna předešel, oznámil Volkswagen masivní investici.

Se společností Northvolt podepsal obří objednávku přesahující 14 miliard dolarů, díky níž se švédský výrobce stane minimálně pro následujících deset let strategickým dodavatelem baterií pro celý německý koncern, jehož součástí je například také Škoda Auto. Celkově si již švédský výrobce baterií zajistil od klíčových zákazníků kontrakty za více než 27 miliard dolarů (590 miliard korun).

northvolt-sweden

Výstavba továrny na baterie Northvolt Ett ve švédském Skellefteå

„Volkswagen je klíčovým investorem, který nám pomůže jít kupředu. Už nyní tvrdě pracujeme, abychom jim poskytli nejzelenější baterie na celé planetě,“ řekl Peter Carlsson, zakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Mezi další partnery jeho firmy patří například ABB, BMW Group, Scania nebo Siemens.

Velká spolupráce mezi Northvoltem a Volkswagenem se bude točit kolem budované továrny ve švédském městě Skellefteå, která by měla začít vyrábět baterie v letošním roce. Německý koncern zároveň v průběhu let zvýší svůj podíl v Northvoltu, který aktuálně činí 20 procent. Na kolik se navýší, automobilka neprozradila. VW navíc od Northvoltu odkoupí jeho podíl v plánované továrně v německém Salzgitteru, která má zahájit výrobu v roce 2025.

Jedná se o součást strategie Volkswagenu, jak se odstřihnout od závislosti na dodavatelích, která aktuálně zejména v bateriových dodávkách v Evropě panuje. Proto VW podepsal dlouhodobý kontrakt, na jehož základě Northvolt dokáže pokrýt významnou část produktové řady, kterou chce německý koncern neustále rozšiřovat. A přibývat bude také počet továren na výrobu baterií.

Do roku 2030 jich chce mít Volkswagen v Evropě hned šest. Nejnovější vyroste ve zmíněném Salzgitteru a pro ostatní se hledá vhodná lokalita i v dalších evropských zemích. Postupem času by měla klesat také cena za baterie, a to až o 50 procent. Díky tomu by Volkswagen mohl mít v nabídce dostupný elektromobil, čímž by dostál svého jména – lidový vůz.

volkswagen-id-41

Elektrický Volkswagen ID.4

Foto: Volkswagen

Za masový už sice označoval předloni představený model ID.3, ale jeho cenovka je zatím stále vysoká. Minimálně na to, aby mohl konkurovat nejlevnějším spalovacím vozům. Loni pak Volkswagen představil další čistý elektromobil ID.4, který má být odpovědí na populární Model Y od Tesly.

Investovat bude německá automobilka také do nabíjecí infrastruktury, a to nejen v Evropě, ale i v Číně a Spojených státech. V Evropě je v plánu mít až 18 tisíc nabíjecích stanici Ionity, o jeden tisíc méně stanic v Číně a ve Spojených státech má jít o 3 500 nabíjecích stojanů.

jaguar-etype-boxed

Přečtěte si takéLegendární Jaguar E-Type slaví šedesátiny. Automobilka na počest vyrobí 12 exkluzivních modelů

V rámci Power Day se mluvilo také o nové platformě Unified Premium Battery, kterou Volkswagen uvede na trh v roce 2023. Více než 80 procent modelů bude stát na této elektrické platformě a prvním modelem na nových základech bude Audi Artemis, které se má světu odhalit v roce 2024.

Koncern Volkswagen je největší automobilka v Evropě. Pod její křídla spadá například Audi, Škoda Auto, Seat, Cupra, ale také Porsche, Bugatti nebo Lamborghini. Už v roce 2025 chce vyrábět jeden a půl milionu elektrických modelů ročně. Do roku 2030 chce být největším výrobcem elektrických aut na světě, a tak není divu, že teď nejen do výroby baterií mohutně investuje.

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.