Toyota začala stavět svoje město budoucnosti. Ekologické Woven City bude plné autonomních vozidel a robotů

Toyota staví v blízkosti posvátné hory Fudži město budoucnosti

Foto: Toyota

Ve 4. století před naším letopočtem si Platón v zásadě vybájil ostrov Atlantidy. Měla zde žít vysoce vyspělá společnost, jaké se ani mnoho tisíc let po jejím zániku nedokázal nikdo přiblížit – utopie. Mytická civilizace, kterou bychom měli napodobovat, téměř jistě neexistovala, stejně si z ní ale můžeme vzít příklad. Je skvělé mít nějakou konkrétní představu dokonalého města, k níž směřovat. Toyota právě začala jedno takové stavět na úpatí hory Fudži v Japonsku.

Jeho název Woven City, neboli protkané město, má hned několik významů. V základu odkazuje na samotné počátky Toyoty, jejíž zakladatel Sakiči Tojoda vynalezl automatický tkací stroj usnadňující lidem práci. Další rovina významu pak směřuje k samotné organizaci prostoru a technologií v něm. Obyvatelé města budou využívat více vzájemně se prolínajících způsobů dopravy od chůze po autonomní vozidla, jejichž umělá inteligence se rozšíří až do domovů s roboty-asistenty.

Obecným cílem je vybudovat chytré město pro dva tisíce obyvatel, kam nebudou mít přístup lidmi řízená auta a potraviny do ledniček budou doplňovat roboti. Japonská firma zde chce do praxe převést moderní představy o životě ve vyspělé civilizaci za několik dekád. Jelikož většina technologií pro ně existuje už dnes a řeší se spíše otázky jejich aplikace v reálném světě, proč se do jejich odpovídání neponořit naplno.

toyota9

Ve městě se bude mísit tradice s novými technologiemi

Foto: Toyota

Zvyšující se míra automatizace, alternativních pohledů na energetiku nebo eliminace lidských emisí uhlíku totiž nejsou jen cíli pro jakési zpohodlnění nebo zefektivnění života. Vše reaguje na naléhavé problémy současnosti, které pro zajištění dlouhodobě fungující a prosperující společnosti musíme překlenout. Chytré domácnosti například prodlouží samostatnost stárnoucí populace Japonska, využívání vodíku pro pohon zase sníží uhlíkovou stopu města.

Zmíněné koncepty a ambice jsou také protkané jednou nití. Pro ekologická, bateriemi poháněná auta je přirozená digitální vrstva umožňující jejich autonomní řízení. Díky němu se z mobility podle Toyoty stává služba a prostředí vozidla může kromě místa pro sezení pasažérů zastat i nákladový prostor pro zásilky, pohyblivé obchody nebo dokonce malé pojízdné hotelové pokoje. Firma svému konceptu mobility jako služby říká Autono-MaaS.

Technologie vyvinuté pro autonomizaci vozidel pak lze dále aplikovat v domácnosti. Výsledkem jsou například roboti, jaké Toyota vyvíjí ve svých kalifornských laboratořích. Chytrá ramena zavěšená ze stropu mohou pomoci s uvařením obědu, mechanická uklízečka na kolečkách zase utře prach nebo poskládá vyprané oblečení. Roboti ale mají pomoci také při samotné výstavbě futuristického města.

Celkově má Woven City fungovat jako velká laboratoř o rozloze 700 tisíc metrů čtverečních, kde se mnoho technologií testuje v komplexní spolupráci. Důležitou součástí projektu, jen těžce proveditelnou v laboratorních podmínkách, bude i zvláštní systém ulic rozdělených do tří typů podle preferovaného způsobu dopravy. Jeden bude určený pro chodce, druhý pro autonomní vozidla a třetí pro lidi s malými dopravními prostředky jako třeba elektrické koloběžky.

toyota5

V japonském městě budoucnosti nebude chybět ani množství zeleně

Foto: Toyota

Architektonické zpracování, které jsme přiblížili už v původním článku, má na starost studio BIG Bjarkeho Ingelse. Budovy, inspirované tradičním japonským stylem, má z většiny tvořit kombinace dřeva a skla pro minimální ekologickou zátěž. Střechy zase budou poseté solárními panely. Ingels na konci loňského roku představil svůj obrovský plán Masterplanet, který navrhuje aplikaci už existujících technologií pro zastavení globálního oteplování.

Stejné ambice má i Toyota, takže Woven City je součástí obšírnějšího konceptu Woven Planet zaměřeného na udržitelnost. V rámci něj nyní firma ohlásila plány vydat firemní dluhopisy za celkem 500 miliard jenů, tedy v přepočtu 100 miliard korun. Kromě rozvoje futuristického města budou určené také pro další projekty přispívající k naplnění cílů strategie trvale udržitelného rozvoje OSN.

Jak bylo ohlášeno při původní prezentaci na počátku loňského roku, výstavba Woven City před několika dny oficiálně započala. V první fázi má zázemí města plně vystačit potřebám 360 obyvatel. Do plné plánované kapacity dvou tisíc lidí se bude rozšiřovat postupně, přičemž zatím nejsou známy žádné termíny dokončení jednotlivých fází projektu.

toyota3

Takto může vypadat Woven City v noci

Foto: Toyota

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.