Soitron dál posiluje v Česku a loni utržil 3,5 miliardy. Roky zkušeností s prací z domova pro nás byly výhodou, říká Novák

Technologický ředitel česko-slovenského Soitronu Michal Novák

Foto: Soitron

Relativně nenápadná IT firma Soitron za sebou skrývá zajímavý příběh, který začal před více než třiceti lety na Slovensku. Čtyři mladíci se rozhodli založit společnost Tronet a jeden z nich, Ondrej Smolár, zůstává v jejím aktivním vedení dodnes. V roce 2003 pak Tronet vytvořil společný podnik se španělskou firmou Soitsa, jež se věnovala outsourcingu pro velké IT společnosti, a tak vznikl dnešní Soitron.

Skupina se soustředí na IT infrastrukturu, kybernetickou bezpečnost, robotizaci či automatizaci textové i hlasové komunikace a významná část jejího byznysu plyne z České republiky. Celkově Soitron za loňský rok dosáhl obratu na úrovni 3,5 miliardy korun se ziskem před úroky a zdaněním (EBIT) přesahujícím 200 milionů korun. Meziročně přitom svoje obraty dokázal navýšit o přibližně deset procent, stejně jako několik let v řadě předtím.

„Hlavních důvodů růstu je několik – rozšiřování našeho technologického záběru o nové a moderní oblasti, rozšiřování množství trhů, na kterých působíme, a také prorůstová opatření směřovaná především na český trh,“ vyjmenovává pro CzechCrunch technologický ředitel Michal Novák s tím, že právě Česko je z hlediska aktuálního cíle Soitronu, jímž je posilování pozic na stávajících trzích, stěžejní.

Ještě v roce 2005, kdy Novák do Soitronu nastupoval jako druhý zaměstnanec v České republice, byla situace jiná. Tehdy měl za sebou zkušenosti z několika technických a obchodních pozic, ale oslovila jej vize majitelů firmy i jejich přístup, v rámci něhož chtějí zákazníkům dodávat také IT projekty, které je dokážou posouvat dál.

novak_soitronc

Michal Novák, CTO Soitronu

Foto: Soitron

„V realitě to znamená, že pracujeme s nejnovějšími technologiemi vendorů, kteří jsou považováni za lídry globálního trhu, a často hledáme neprošlapané cesty. Samozřejmě, že obsah, tedy konkrétní technologie, se posouvají a mění a také hledáme nové oblasti. Nicméně vize, která je vložena do firemního sloganu – inspirovat k náročnosti – zůstává stále stejná,“ popisuje Novák.

Po jeho nástupu do firmy před patnácti lety začala postupně růst také česká pobočka, přibývali zákazníci i zaměstnanci. V té době se Soitron orientoval především na dodávku datových sítí a kontaktních center na platformě Cisco, výraznými milníky v historii pak byly akvizice realizované v letech 2008 a 2009. První z nich byla společnost Caiacom, jež do firmy přinesla znalost technologie Avaya, a podle současného technologického ředitele dopadla velmi dobře.

Novák ale rovnou přiznává, že druhá akvizice společnosti Clarionet, u níž byla ambice rozšířit portfolio Soitronu i mimo oblast infrastruktury, už tak slavně nedopadla. „Bohužel tato aktivita byla úspěšná pouze z části a nepodařilo se nám využít veškerý potenciál,“ přiznává s odstupem času.

„V obou případech jsem řídil proces slučování technických týmů a ze zkušeností získaných v tomto období čerpám dodnes. Posledním zásadním milníkem v historii firmy je rok 2018, kdy došlo ke sloučení českého a slovenského Soitronu. Od té doby fungujeme na území obou států jako jedna firma,“ komentuje Novák vývoj skupiny.

Soitron díky tomu vyrostl na dodávkách integračních a servisních projektů v oblasti IT infrastruktury, což je pro skupinu pořád nejdůležitější součást byznysu. Z nových vertikál se jako nejsilnější ukazuje IT bezpečnost, kde firma dosahuje na setrvalý dvouciferní meziroční růst, a také oblast robotizace a automatizace procesů (RPA), díky níž se dostává ke mnoha novým zákazníkům.

Specialitou, které se Soitron intenzivně věnuje právě na tuzemském trhu, je pak oblast kontaktních center. V nich automatizuje komunikaci, a to jak textovou, tak hlasovou, kde jsou tzv. voiceboti využívající přirozenou řeč pro komunikaci velkým přínosem. Kromě toho dokážou přepisovat mluvenou řeč do textu a následně mohou boti díky integracím provádět další definované akce.

V Soitronu není fungování na dálku novinkou, videokonference a práci z domova používáme už dlouhé roky.

I díky těmto technologiím má skupina zákazníky převážně z oblastí financí, utilit, operátorů, průmyslu, obchodů a služeb. Mezi nejvýznamnější klienty v Česku patří Raiffeisenbank, T-Mobile, Vodafone, Veolia nebo Sazka. Velkými projekty byla například implementace Wi-Fi pokrytí všech prodejen sítě Rossmann nebo nasazení RPA ve společnosti Kofola pro automatizaci IT procesů spojených s odchodem zaměstnanců, což mělo IT týmu ušetřit až jeden měsíc práce ročně.

Loňský začátek pandemie koronaviru ovšem se skladbou a poptávkou klientů Soitronu zahýbal. V oblasti realizace se firma musela potýkat s výraznými omezeními a časovými odklady, které byly podle Nováka způsobené především opatřeními u zákazníků. Vývoj samotné poptávky pak záležel na segmentu – cestovní ruch byl zasažen významně, další oblasti tak zásadní potíže neměly.

„Obecně je možné konstatovat, že na situaci reagovaly omezením poptávky především menší společnosti a minimálně v první polovině roku se výrazně zkomplikovala komunikace s potenciálními novými zákazníky,“ hodnotí vývoj pandemického roku technologický ředitel Soitronu.

soitron-sk

Bratislavské kanceláře Soitronu

Foto: Soitron

V loňském roce se dle něj výrazně změnilo chování samotných firem, které mnohem více využívají práci na dálku a související nástroje. Pandemie urychlila adopci těchto nástrojů a zásadně změnila způsob, jakým společnosti fungují. Dnes i většina obchodních a technických jednání mezi firmami probíhá online, což bylo ještě relativně nedávno v takové míře nepředstavitelné.

„Velkou výhodou pro nás a naše zákazníky byla skutečnost, že v Soitronu takové fungování není novinkou, videokonference a práci z domova používáme už dlouhé roky. Takže jsme byli připraveni našim zákazníkům pomoci s instalací a nastavením těchto nástrojů. Zprovoznění služeb a jejich adopce většinou probíhala velmi rychle a flexibilně,“ říká Novák.

Vzhledem k zaměření Soitronu tak jeho klienti v oblasti bezpečnosti reagují na nástup práce z domova zejména z technického hlediska. Podle Nováka je to tedy poměrně rutinní záležitost, Soitron už teď disponuje nástroji umožňujícími bezpečný přístup zaměstnanců k službám. Pokud je zákazník ochotný investovat do profesionálního přístupu, nejde z technického pohledu o komplikovanou záležitost.

cryptopunks-1

Přečtěte si takéDigitální koláž za 1,5 miliardy korun aneb co je nový fenomén zvaný NFT a proč teď hýbe nejen kryptosvětem

„Zajímavostí v této oblasti byly naše aktivity ve školství. Vzhledem ke zkušenostem našich lidí jsme byli schopni pomoci mnoha školám s přechodem na online výuku. Za toto bych rád poděkoval mým kolegům, protože část těchto aktivit byla realizována nad rámec jejich pracovní doby a na základě jejich vlastní snahy pomoci,“ doplňuje Novák.

Nástup do pracovního režimu z domova však firmám přinesl také větší tlak na změnu práce s daty. Ty se už totiž nenacházejí pouze v relativním bezpečí uzavřené firemní sítě, ale jsou ukládány v cloudech a domácích počítačích. Zabezpečení takového heterogenního prostředí je přitom poměrně komplexní problém, který nedokáže vyřešit jeden software.

Tady proto technologický ředitel vidí u některých zákazníků největší prostor ke zlepšení a Soitron je opět připraven pomoci. Snahou firmy je být dlouhodobým partnerem klientů a nebát se přitom nasazovat moderní technologie či prošlapávat nové cesty, i když to s sebou samozřejmě přináší i riziko selhání, průtahů a dalších problémů.

„I na takové situace musíme být připraveni. Ve chvíli, kdy vzniknou, řešíme je vždy s velkým nasazením tak, abychom každý jeden projekt dotáhli do úspěšného konce. Není to jen o nastavení lidí od řadových pracovníků až po management, ale je to i tak jednoduchá věc jako to, že nás IT prostě baví,“ uzavírá Novák.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Soitron. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.