Slovenský Kickresume pomáhá tvořit perfektní CV a otvírá dveře do Tesly i MI5. Po USA chce prorazit také v Česku

Spoluzakladatelé Kickresume Peter Ďuriš a Tomáš Ondrejka

Foto: Kickresume

Zní to možná až příliš jednoduše. Slovenský nástroj Kickresume svým uživatelům umožňuje vytvořit perfektní životopis, přičemž jim zároveň pomáhá získat vysněné pracovní pozice přímo v centrálách firem jako Apple, Google, Tesla, Nike nebo i britská zpravodajská služba MI5. Nástroj přitom prorazil zejména ve Spojených státech a Asii, kde má aktuálně asi dvě třetiny z více než 1,3 milionu uživatelů. S rozšiřováním produktu, kdy bude konkurovat přímo i pracovním portálům, teď chce dobýt také domovské Slovensko a Česko.

Podobně jednoduše jako podstata nástroje vypadají i začátky jeho byznysu. Slováci Tomáš Ondrejka a Peter Ďuriš během studia vysoké školy potřebovali životopis, aby se dostali na pracovní stáž. Nenašli však žádný jednoduchý nástroj na jejich tvorbu, tak si jeden sami vyvinuli. Na podobný problém přitom naráželi i jejich spolužáci, kteří začali nástroj svých kamarádů používat také. O pár měsíců později už šlo o tisíce uživatelů.

Takovým způsobem v roce 2013 vzniklo Kickresume, jehož hlavní motto doteď zní: „Tvůj úspěch začíná se životopisem.“ Uživatelé si v jednoduchém prostředí mohou vytvořit vlastní CV, i když s jejich tvorbou vůbec nemají zkušenosti, protože systém je postupnými kroky navede k tomu, aby obsahovalo vše podstatné.

„U designů přitom klademe důraz na čitelnost. Aby byl dobře čitelný strojově, protože mnoho z nich se dnes zpracovává automatizovaně, na druhou stranu ale musí být dobře čitelný i pro lidi, aby náborář mohl rychle najít všechny informace, které potřebuje,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Ondrejka působící jako marketingový ředitel firmy.

„U životopisu jde samozřejmě v první řadě o obsah, pokud jsou ale data a informace dobře čitelné, uchazeči to může výrazně pomoci,“ doplňuje základní princip tvorby životopisů.

cvs

Platforma Kickresume umožňující práci se životopisy

Foto: Kickresume

Podobných nástrojů je na světovém trhu několik, jednou z hlavních předností Kickresume má být podle jeho tvůrců databáze jednotlivých vzorů. Když se uchazeč dostane do firmy i díky životopisu vytvořenému v tomto nástroji, může jeho vzor v anonymizované podobě pro inspiraci nabídnout dalším uživatelům. Díky tomu má Kickresume databázi několika tisíc vzorů životopisů, které dostaly lidi na různé pozice v těch nejzvučnějších světových firmách.

„Když u nás uživatel nebyl po tvorbě životopisu více než měsíc, je velice pravděpodobné, že už si našel práci. Pak mu posíláme krátký dotazník a ptáme se na zpětnou vazbu. Takhle jsme našli člověka, který se díky nám dostal do britské MI5. Samozřejmě nám nemohl říct, na jakou pozici, a po několika měsících nám napsal, abychom raději stáhli i jeho anonymizovaný životopis,“ popisuje nevšední případ Ondrejka.

Kickresume funguje na principu tzv. freemium, kdy je základní verze produktu s možností vytvořit si životopis na jednu stránku pro uživatele dostupná zdarma. Pokud chtějí CV delší, využít další pokročilejší funkce nebo mít k dispozici také speciální osobní web, mohou si připlatit dvacet dolarů (přibližně 430 korun) za měsíc, 36 dolarů (780 korun) za tři měsíce či 96 dolarů (2080 korun) za rok.

Za roční neboli kontinuální předplatné si podle Ondrejky platí zejména vysoce postavení manažeři nebo konzultanti, kteří běžně několikrát do roka střídají své pozice v různých firmách, kde po dokončení jednoho projektu hledají nové výzvy. Právě taková cílová skupina potřebuje mít aktualizovaný životopis neustále.

Většina dalších platících uživatelů pak funguje ve vlnách. Při hledání práce si zaplatí premium verzi na omezenou dobu a několik dalších let o nich Kickresume neslyší. Když se ale rozhodnou pro změnu práce, opětovně se připojí a za pokročilejší funkce opět připlatí.

Nejvíce životopisů se tvoří v lednu

Z celkového počtu 1,3 milionu registrovaných uživatelů je přitom platících kolem desítky tisíc, avšak právě kvůli atypickému byznys modelu firmy se tyto počty v dlouhém hledisku hodnotí těžko. Nejsilnější měsíc v roce bývá tradičně leden, kdy si lidé dávají novoroční předsevzetí, přičemž mezi ty nejčastější patří nalezení nové práce.

„Počet pravidelně platících uživatelů se u nás hodně mění. Jen menší část si platí premium permanentně, většina uživatelů se vrací v průměru po dvou letech. Proto sledujeme denní počet plateb a aktuálně se pohybujeme na úrovni 150 až 200 transakcí,“ přibližuje konkrétní čísla Ondrejka s tím, že Kickresume nyní denně registruje přibližně 1 až 1,5 tisíce nových uživatelů.

Doplněním celého byznysu slovenské firmy je pak oblast B2B, kdy dalším firmám nabízí vlastní nástroj na tvorbu PDF. Tuto službu využívá například rakouský pracovní portál Karriere.at, ekvivalent tuzemské jedničky Jobs.cz. Všechny životopisy, které si rakouští uživatelé nechají ze stránek portálu exportovat, projdou formátováním v Kickresume, jenž je následně posílá zpátky.

Podíl B2B na celkovém byznysu Kickresume je přibližně deset procent, přičemž drtivou většinu tvoří příjmy z premium verzí. A daří se – za loňský rok podle předběžných dat dosáhla firma tržeb na úrovni 950 tisíc eur (asi 25 milionů korun). Meziročně sice „jen“ o třetinu více, ale například téměř třikrát více než v roce 2018.

img_4514

Spoluzakladatel Kickresume Tomáš Ondrejka

Foto: Kickresume

Firma je navíc dlouhodobě zisková a tento ukazatel se jí daří navyšovat ještě rychleji. Podle průběžného odhadu bylo loňských 200 tisíc eur (5 milionů korun) o 60 procent víc než v roce 2019 a až devítinásobek oproti roku 2018, kdy dosáhl 25 tisíc eur. Díky tomu dokáže svůj růst financovat sama a nabídky investorů obecně odmítá. Jediným investorem ve firmě je akcelerátor The Spot Booster, jenž do Kickresume v roce 2015 vložil sto tisíc eur.

„Rozhodli jsme se, že raději budeme růst pomaleji, ale ziskověji. Tržby investujeme zpátky do firmy a tento přístup se nám líbí. Známe mnoho případů, kdy vstup investora do firmy rozházel celé týmy a nedopadlo to nejlépe,“ popisuje Ondrejka. Když během naší debaty padne řeč na případný exit, podobně jako u nabídek na investice přiznává, že nějaké chodí.

ccvc-2f

Přečtěte si takéRohlík, Heureka, Zoot i Mička aneb firemní dluhopisy v Česku & únorové novinky ze světa tuzemského venture kapitálu

„Kdyby přišla zajímavá nabídka, budeme nad ní přemýšlet, v zásadě ale exit nijak neplánujeme. Máme plán, co budeme dělat, na dalších pět let, pořád rosteme a nás to pořád baví,“ usmívá se marketingový ředitel a zmiňuje pořád se opakující případy – když už se někdo na odkup ozve, je překvapen, o jak velkou firmu a uživatelskou základnu v případě Kickresume jde.

Mezi takovými byla například i australská Canva, která nedávno akvírovala český grafický nástroj Smartlockups. Kickresume však podle svého spoluzakladatele sledují i jiní regionální hráči, zejména ti provozující pracovní portály. Těm přitom nástroj na tvorbu životopisů na slovenském či českém trhu doteď příliš nekonkuroval, to se však brzy změní.

Slovensko a Česko jako testovací trhy

Loňský rok se totiž v Kickresume nesl zejména ve znamení redesignu a celkového nastavení produktu na další roky. Z nástroje byla například úplně odstraněna větev „resume writerů“, tedy profesionálních pomocníků s tvorbou životopisů – poptávka nebyla dostatečně velká na pokrytí dalšího vývoje.

Velký redesign a další změny ostatně byly i důvodem zmiňovaného loňského zpomalení růstu Kickresume. Na jedné straně sice pomohl zvýšit konverzní poměr a uživatelé si vytvářejí víc životopisů, zpomalení růstu pak zapříčinila pandemie koronaviru i update Google Search Enginu.

Už teď se však Kickresume plánuje rozrůst do nových vertikál. Na domácím slovenském, ale i českém trhu chce firma testovat nové B2B řešení. Uživatelé si tak na platformě kromě tvorby životopisů budou moci rovnou najít práci na základě propojování kandidátů s nabídkou pozic ve firmách.

„Uživatelé nám už roky říkají, že když si u nás udělají CV, rovnou by jej chtěli poslat do firem. Tak jsme si řekli, že to zkusíme. Poslední měsíce jsme vše ladili s kandidáty i náboráři,“ popisuje Ondrejka s tím, že celý proces propojování by měl fungovat automaticky.

peto_bw-min

Peter Ďuriš, spoluzakladatel Kickresume

Foto: Kickresume

„Zanedlouho zveřejníme nástroj Resume Analytics, který vyhodnotí CV uživatele a řekne mu, co není ideální a jak jej vylepšit. Cílem je vyhodnotit tzv. Career Prediction a propojit kandidáty přímo se společností, která o ně může mít zájem,“ doplňuje podrobnosti Ondrejka.

Pro Kickresume nová vertikála v B2B segmentu otevře další možnosti rozvoje. Společnosti budou moci sdílet své inzeráty a kandidáti budou naopak sdílet své životopisy firmám, které si vyberou. Novinku chce platforma vyzkoušet nejdřív na slovenském a potažmo českém trhu z toho důvodu, že zde má tým Kickresume kontakty a zároveň chce posílit i svoji pozici. Podle optimistického odhadu by ke spuštění mělo dojít na podzim.

Po testovací fázi chce tento produkt nabídnout i ve Spojených státech a v Asii, kde má Kickresume většinu svých uživatelů. Na Slovensku a v Česku je jich kolem 50 tisíc, ve Spojených státech více než desetkrát tolik. V poslední době však stále více posiluje pozici například také v Indii, kde si vytipoval rychle rostoucí technologická města.

„Na domácím slovenském a českém trhu máme kde růst, vidíme tady potenciál. Věřím tomu, že to ani nebude moc složité, protože máme otestovaných hodně marketingových a akvizičních metod, které tady můžeme replikovat,“ popisuje optimisticky Ondrejka, který zároveň věří, že ve velké tuzemské konkurenci pracovních portálů má Kickresume co nabídnout.

Kromě zjednodušování práce se životopisy pro kandidáty také zaměření na zjednodušování samotného náboru, jenž je v mnoha firmách běžně zkostnatělý a zahrnuje mnoho zbytečných procesů. Náboráři by tak mohli získat nástroj, který jim práci s kandidáty ulehčí. A do budoucna možná i nahradí samotné životopisy.

„Několik měsíců jsme používali hry Pymetrics, ale museli jsme je stáhnout, protože jsme ovlivňovali nábor v Tesle.“

Kickresume totiž v posledních letech spolupracovalo s vědci z jedné z nejprestižnějších univerzit světa MIT na validaci nástroje Pymetrics. To jsou v podstatě jednoduché hry používané při náboru, například ve firmách jako Tesla nebo Google. Na základě výsledků her se ukážou přednosti kandidátů a zejména to, jestli se vůbec hodí na danou pozici.

„Několik měsíců jsme tento produkt používali na našem webu, ale museli jsme ho stáhnout, protože jsme ovlivňovali nábor v Tesle. Používají tam stejné hry, které jsou schválně dělané tak, že si je člověk může udělat jen jednou. Někteří uživatelé si je tak vyzkoušeli u nás a tam pak šli naostro,“ říká Ondrejka.

Díky získaným zkušenostem s analýzou profilů kandidátů si však Kickresume nadále pohrává s myšlenkou, že by právě podobné hry mohly být dalším produktovým doplněním platformy a teoreticky by mohly nahradit i životopisy. „Může to být budoucnost náboru. Asi ne na každou pozici, na mnoho z nich se však hodí,“ myslí si spoluzakladatel Kickresume.

„Lidé si totiž často myslí, že se na danou pozici hodí jen proto, že ji dělají pět let. Tyto hry mohou ukázat, že se například nehodí na marketing manažera, ale víc na HR manažera. Dokázali bychom tak lidem napovědět a usměrnit je na kariérní cestě,“ vysvětluje Ondrejka. Na dotaz, jestli hru zkoušel i on sám a s jakým výsledkem, pak jen s úsměvem dodává: „Mně vyšlo, že mám dělat to, co dělám. Takže jsem na správné pozici.“

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.