Rohlík, Heureka, Zoot i Mička aneb firemní dluhopisy v Česku & únorové novinky ze světa tuzemského venture kapitálu

Nejkratší měsíc roku je za námi, i tak byl ale únor bohatý na další dealy či nákupy. Celkově v novém vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital (CCVC), který se věnuje všemu, co souvisí s tuzemským venture kapitálem, píšeme o několika miliardách korun ve více než dvaceti transakcích. 

Jako hlavní téma měsíce jsme v únorovém vydání CCVC, k jehož odběru se můžete se přihlásit zde, vybrali firemní dluhopisy. Nejde sice přímo o venture kapitál, ale rizikovost investování v obou oborech se může srovnat. A navíc v poslední době dluhopisy budí hodně pozornosti, tak jsme si na ně posvítili.

***

Jak je na tom trh s emisemi firemních dluhopisů

Venture kapitál je způsobem velmi rizikového investování, kdy firma svůj rozvoj financuje výměnou za podíl, tedy private equity. Když se však majitelé nechtějí svých podílů vzdávat, zůstává jim jen možnost financovat se emisí akcií na burze nebo na dluh (za předpokladu, že negenerují nebo jim nestačí zisk).

V posledních letech se přitom zdá, že si české firmy oblíbily financování ve formě úpisu dluhopisů. Jaká byla jejich celková výše, se neví, protože centrální dohled nad všemi emisemi v České republice (alespoň zatím) neexistuje. Podívejme se proto na jedny z nejvíc medializovaných případů.

Pozn.: Ze všech různých případů se v newsletteru CCVC dále věnujeme jen firmám z nám blízkých oblastí startupů a e-commerce.

Kapitola jménem Zoot. O rizikovosti dluhopisových investic se v posledních letech přesvědčila řada investorů v mnoha více či méně medializovaných případech. Snad nejvíc pozornosti budil módní e-shop Zoot. Tady rekapitulace: 

  • Celková výše pohledávek Zootu dosáhla 783 milionů korun.
  • Své pohledávky vůči Zootu uspokojili v plné výši pouze zajištění věřitelé.
  • Novým majitelem firmy se stal Natland, který postupně skoupil pohledávky ve výši zhruba 230 milionů korun, z čehož 108 milionů korun připadalo na ty zajištěné.
  • U nezajištěných věřitelů a majitelů firemních dluhopisů šlo zhruba o 675 milionů korun.
  • Nezajištění věřitelé si mohli vybrat buď 2,5 % z hodnoty pohledávky, potažmo při čekání do září 2022 15 %.
  • S držiteli firemních dluhopisů se Zoot domluvil na vydání nových dluhopisů se splatností k září 2022, jejichž hodnota odpovídá 9,5 % nominální hodnoty původních dluhopisů.
  • Ozdravená firma už chce letos začít vydělávat, to však stovky milionů korun investorům nevrátí.
zoot

Prodejna Zoot

Foto: Zoot

Kapitola jménem Mička. V posledních měsících se ve velkém zmiňuje módní skupina Michala Mičky a jeho fondu C2H zahrnujícího značky jako Pietro Filipi nebo Kara. Právě tyto firmy zamířily do insolvence a dohromady dluží zhruba 722 milionů korun.

  • Závazky samotného C2H, v němž měl Mička vedle módy další aktivity, měly dosahovat 850 milionů korun. Z toho přes 400 milionů korun v dluhopisech, které C2H prostřednictvím svých firem v posledních letech prodalo na další rozvoj. Většina z toho je podle všeho nezajištěná.
  • Konečný osud módních značek je zatím nejistý, jako brand se možná zachrání.
  • Vzhledem k probíhajícím procesům ještě není jasné, o kolik peněz investoři přijdou, většina z nich je však pravděpodobně už ztracená.
  • Podle experta citovaného Hospodářskými novinami přitom za situaci pandemie koronaviru úplně nemůže, problémem mělo být to, že samotná skupina nebyla postavená na pevných základech. Pro Forbes to Mička razantně odmítl.

Námět k zamyšlení. Michal Mička vyhlásil insolvenci 8. února. Sám jako fyzická osoba lidem dluží stovky milionů korun. Přesně za dva týdny (22. 2.) přitom už Forbes v Mičkově zpovědi píše: „Třiatřicetiletý podnikatel je s nastalou situací smířen. Nenazývá ji neúspěchem, ale lekcí. Lekcí, která jej posune dál, třeba i v dalším byznysu. I nad tím už opět přemýšlí.“
 
Tady legrace končí. Příkladem opravdu tragické emise se stal Clever Monitor, který si od investorů ve formě dluhopisů půjčil 100 milionů korun. Jak o něco později popsal magazín Info.cz, případ zakladatele startupu Lukáše Hakoše, který zahrnoval insolvenci vyhlášenou na žádost od vlastních zaměstnanců, nakonec skončil jeho sebevraždou (ta ovšem nemusela souviset s vývojem ve firmě).


Kapitola jménem Rohlík. Po takovém výčtu se může zdát, že investovat do firemních dluhopisů se prostě nevyplatí a raději by se tomu neměl žádný investor věnovat. Nesmíme ale zapomínat na jednoho z mediálně nejznámějších emitentů dluhopisů u nás, zakladatele Rohlíku Tomáše Čupra.

  • Společnost Rohlik.cz Finance a.s. začátkem února oznámila, že v rámci nové emise dluhopisů získala 1,7 miliardy korun.
  • Jak šéf Rohlíku avizoval předtím, výtěžek z emise byl použitý především ke splacení předchozí emise, která se nakonec vyšplhala na 1,2 miliardy korun.
  • Co se týče aktuální dluhopisové emise, může být navýšena na finálních 2,55 miliardy korun, což ale prý Čupr zatím neplánuje.
  • Mezitím totiž začátkem března oznámil historicky největší startupovou investici v Česku, když do společnosti Velká Pecka s.r.o. investoři vložili 5 miliard korun.
cupr-rohlik2

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

Foto: Rohlik.cz

„Těší mě tak velký zájem investorů, který je odrazem důvěry v naši společnost a v to, co děláme a plánujeme. Věřím, že i na dalších trzích, jako je například Německo, na které máme v plánu expandovat, se nám podaří zapsat se do srdcí zákazníků a Rohlik.cz se i nadále udrží v čele e-commerce potravin,“ uvedl k emisi dluhopisů Čupr.

Kapitola jménem Heureka. Tomáš Čupr však s objemem emisí dluhopisů v české e-commerce nedrží prvenství. To patří Heurece, která v lednu 2020 oznámila emisi ve výši 2,5 miliardy korun a v loňském listopadu ji ještě navýšila na 3,2 miliardy korun.

Na související dotazy o emisi dluhopisů a zkušenostech s celým procesem Rohlík ani Heureka do rozesílky newsletteru bohužel neodpověděly.

Tady je na místě poznamenat, že Rohlík ani Heureka aktuální emisi dluhopisů zatím nesplatily, a s jistotou tak nemůžeme říct, že půjde o úspěšné příklady. Je to jako v kasinu, sázka na dobrou kartu se někdy může ukázat jako mylná. Obezřetnost investorů do firemních dluhopisů je na místě, a právě na to se podíváme v dalších částech newsletteru.

Pokračování únorového newsletteru CCVC si můžete přečíst zde.

Dále se dočtete, jak vůbec vydávání firemních dluhopisů funguje, na co se mají investoři koukat, když chtějí firemní dluhopisy nakoupit, proč jsou problémem zejména menší emise dluhopisů do jednoho milionu eur a jaké legislativní změny se chystají, aby došlo k větší transparentnosti emitentů. To vše doplněno o seznam velkých akvizic a všech únorových venture kapitálových investicích v Česku, včetně tipů na volný čas.

Přihlásit k měsíčnímu odběru novinek ze světa tuzemského venture kapitálu se můžete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.