Velký obchod na českém trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje za stovky milionů prověřovatele vozů Cebia

Pavel Svoreň (Portiva), Martin Pajer (Cebia) a Jakub Šulta (EAG)

Foto: Portiva

Kupovat ojetý vůz může být velmi riskantní podnik, proto je vždy dobré jej pořádně prověřit. Mezi největší poskytovatele služeb spojených nejen s prověřováním vozidel patří Cebia, která poprvé od svého založení mění majitele. Za stovky milionů korun přechází pod křídla technologického holdingu EAG investiční skupiny Portiva. A byť se to minimálně dle názvů nemusí na první dobrou jevit, jde o ryze český obchod.

Portfolio skupiny EAG zahrnuje širokou škálu prodejních kanálů a služeb v oblasti automotive. Najdeme u ní například softwarové platformy TEAS či Autosoft, určené pro dealerství, servisy a autobazary, a je zároveň majitelem platformy Carvago zaměřené na pohodlný nákup ověřených ojetých vozů online. A právě Carvago by mohlo být jedním ze subjektů holdingu, jehož zákazníci pocítí proběhlou akvizici nejvíce.

Společnost Cebia byla založena v roce 1991 spolužáky z ČVUT Martinem Pajerem, Martinem Krejčíkem a Ivo Kožušníkem. Během let se vypracovala až na špičku mezi poskytovateli prověření vozidel a po celou dobu své existence ani jednou nezměnila majitele, což se nyní mění. Přesná suma, za kterou EAG Cebii koupilo, nebyla ani jednou ze stran prozrazena. Podle informací CzechCrunche by však mělo jít o obchod v řádech středních stovek milionů korun.

Spolupráce mezi EAG a Cebií probíhala již dříve. Carvago si například k Cebii chodí pro potřebná data o vozidlech, která využívá při kontrole vozů. Pražský prověřovatel automobilů je schopen poskytnout potřebné informace nejen o vozech provozovaných u nás a na Slovensku, ale díky své partnerské síti dokáže prověřit vozidla provozovaná i v jiných evropských státech. Problémem je, že proces ověřování trvá.

jakub-sulta-22

Jakub Šulta, generální ředitel a předseda představenstva EAG

Foto: EAG

„Dnes to funguje tak, že dáváme dotaz Cebii, ta kontaktuje partnery, ti mají nějakou dobu na odbavení a Cebia nám pak poskytuje výsledky, nebo nám řeknou, že tahle data nejsou dostupná. Do toho my už nevidíme,“ vysvětluje Jakub Šulta, generální ředitel a předseda představenstva EAG, proces získávání dat týkajících se historie vozidla, počtu najetých kilometrů a dalších detailů.

Díky akvizici by měl tento proces do několika měsíců probíhat daleko rychleji. Jeho zrychlení navíc podpoří i plánovaná expanze do zahraničí. EAG by chtělo dostat služby nabízené Cebií i na další trhy, přičemž trasa expanze ze začátku bude kopírovat ty státy, na které má v blízkých měsících v plánu zamířit se svými B2C službami také Carvago. Jedná se o Slovensko, Polsko, Německo a Rakousko, ke kterým by se měla později přidat také Francie či země Beneluxu.

„Cebia je jedním z našich nejvýznamnějších partnerů a zároveň patří mezi klíčové obchodní kanály pro některé současné produkty skupiny. Její akvizice tak skvěle zapadá do naší růstové strategie, jejímž cílem je pokrýt vlastními softwarovými a analytickými produkty celý životní cyklus auta od jeho výběru přes nákup, provoz a servis až po jeho prodej. Našim partnerům z řad dealerství, servisů i autobazarů tak budeme moci nabídnout ještě komplexnější řešení než dosud,“ říká Jakub Šulta.

Samotným zákazníkům Cebie by akvizice neměla přinést žádné velké změny, které nezaznamená ani vedení společnosti. Vrcholový management v čele s Martinem Pajerem, který byl dosavadním většinovým vlastníkem a jednatelem společnosti, zůstává i nadále stejný. „Jsem velmi rád, že se po třiceti letech budování Cebie budu podílet na jejím plynulém přechodu pod křídla lídra v oboru a na jejím dalším rozvoji a růstu,“ hlásí Pajer.

carvago7

Carvago chce změnit hru na poli ojetých vozů

Foto: Carvago

„Díky novému vlastníkovi budeme moci rychleji investovat do dalších oblastí auto-moto odvětví, rozšiřovat tím portfolio našich produktů a služeb a zároveň výrazně rozvíjet i ty stávající. Rád bych také ubezpečil naše současné zákazníky, že se pro ně prodejem firmy nic nemění. Produkty a služby jim budeme nadále poskytovat ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako dosud,“ dodává jednatel Cebie.

Pod Pajerovým vedením se tak bude společnost snažit i nadále udržet konstantní růst. V minulém roce Cebia dosáhla tržeb ve výši 170 milionů korun, a to i přesto, že se obchod s ojetými automobily značně utlumil. Cebia svůj byznys však neopírá jen o kontroly vozidel, ale věnuje se také jejich oceňování a zabezpečování.

V následujících letech by měla růstu společnosti pomoci nejen výše zmíněná expanze, ale také finance ze strany EAG, které chce do Cebie během dvou let investovat vyšší desítky milionů korun. A již nyní holding vlastněný skupinou Portiva vyhlíží další příležitosti k podobným akvizicím.

Tentokrát však míří za hranice. „Koupí společnosti Cebia jsme prakticky vyčerpali možnosti dalšího růstu EAG v Česku. Naše příští kroky proto budou směřovat do zahraničí, kde plánujeme první akvizice uskutečnit ještě letos,“ uzavírá výkonný ředitel skupiny Portiva Pavel Svoreň.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.