Německý módní obr Zalando loni prodal zboží za téměř 11 miliard eur a v plné síle vstoupí na Slovensko

Zalando dobývá evropský trh s módou

Foto: Zalando

Internetový prodej módy v podání německého obra Zalando šlape jako namazaný stroj a během minulého roku znovu potvrdil svou sílu. E-shop, který od léta roku 2018 působí také v Česku, loni utržil 8 miliard eur (209 miliard korun), což je ve srovnání s předloňským rokem o 23 procent více. Jeho vyhlídky jsou nicméně mnohem větší a k jejich naplnění mu pomůže i další expanze, v rámci které zamíří mimo jiné na Slovensko.

V důsledku aktuální situace spojené s pandemií koronaviru bylo vcelku logické, že se zájem o nakupování na internetu zvýší také v oblasti módy. Kvůli zavřeným kamenným prodejnám si lidé začali oblečení vybírat především online a z tohoto trendu výrazně těžilo i Zalando. Za loňský rok se německému e-shopu podařilo zvýšit základnu aktivních zákazníků o čtvrtinu na 38,7 milionu a návštěvnost webu dokonce o třetinu.

Spolu s tím se meziročně zvýšil i počet objednávek, a to na úroveň 185,5 milionu oproti předloňským 145 milionům. Díky těmto nárůstům Zalando zaznamenalo tržby ve výši 8 miliard eur, což je pro srovnání pětkrát více než loňské tržby české Alzy, a zvýšilo svůj provozní zisk EBIT (před odečtením úroků a daní) na 420 milionů eur, tedy zhruba 11 miliard korun.

„2020 byl rok jako žádný jiný. Soustředili jsme se na naši dlouhodobou vizi stát se výchozím bodem pro módu a v nadcházejících letech se zaměříme na růst a investice,“ zmiňuje jeden ze tří šéfu Zalanda Robert Gentz a doplňuje další vysoce ambiciózní cíl.

zalando-se_2019_management-board_fltr_david-schroder_jim-freemann_rubin-ritter_robert-gentz_david-schneider-min

Management Zalanda: David Schröder, Jim Freeman, Rubin Ritter, Robert Gentz, David Schneider

Foto: Zalando

Do čtyř let chce totiž navýšit objem prodaného zboží, který sleduje přes ukazatel GMV (gross merchandise volume, hrubý objem prodaného zboží), na úctyhodných 30 miliard eur, tedy více než 780 miliard korun. Loni to bylo 10,7 miliardy eur, což znamená, že by se do roku 2025 měl podle plánů Zalanda minimálně ztrojnásobit.

K dosažení tohoto milníku bude spoléhat zejména na dva faktory. Tím prvním je rozvoj online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu. A má s ním úspěch – jen za poslední loňské čtvrtletí tvořil partnerský prodej 24% podíl z celkového hrubého objemu zboží, přičemž letos v únoru do něj bylo zapojeno 3 400 obchodů.

Do konce tohoto roku chce Zalando jejich počet ztrojnásobit, k čemuž mu pomůže i další evropská expanze, která je druhým klíčovým faktorem růstu GMV. To je dobrá zpráva pro naše sousedy, jelikož Zalando ještě letos zamíří vedle Chorvatska, Slovinska, Estonka, Litvy a Lotyšska také na Slovensko, čímž se přiblíží svému cíli ovládat 10 procent evropského fashion trhu. Přesný termín vstupu na Slovensko společnost nezveřejnila.

V letošním roce očekává firma z Berlína až 50% růst hrubého objemu prodaného zboží v prvním čtvrtletí, přičemž do konce roku chce ukazatel GMV dostat na 13,6 až 14,1 miliardy eur. Co se tržeb týče, v rámci nich Zalando plánuje růst na 9,9 až 10,3 miliardy eur s tím, že provozní zisk EBIT chce zvýšit ideálně na hranici 425 milionů.

Součástí plánu je i důraz na udržitelnost. Zatímco v roce 2020 tvořila udržitelná móda 16% podíl v hrubém objemu prodaného zboží, do roku 2023 by to měla být již čtvrtina. Zalando plánuje podporovat i cirkulární ekonomiku, kdy mohou zákazníci nakupovat oblečení a doplňky z druhé ruky. Něco podobného udělal například Footshop loni v červenci.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.