Moderní užitkový vůz na baterky. Britský Arrival ukázal elektrickou dodávku, kterou chce příští rok začít vyrábět

Elektrická dodávka od Arrivalu

Foto: Arrival

Téměř před půl rokem britská společnost Arrival představila svou vizi toho, jak změnit svět autobusů, potažmo velké části dopravy ve městech. Arrival je znám především díky produkci platforem pro elektrické dodávky a busy, což neuniklo ani automobilovému gigantu Hyundai. A teď Britové ukázali další potenciálně revoluční vozidlo.

Zájem Hyundai o vizi Arrivalu nezmiňujeme náhodou. Byla to právě Hyundai Motor Group, do níž patří také automobilka Kia, která do firmy stavící na elektrické budoucnosti dopravy investovala 100 milionů eur (aktuálně 2,6 miliardy korun). Logistický obr UPS si od Arrivalu zase objednal 10 tisíc elektrických dodávek s tím, že všechny kusy mají být předány už do roku 2024.

Arrival nemá rozhodně malé cíle. Díky unikátní platformě se jeho modely dokážou přizpůsobit prakticky každému zákazníkovi. V průběhu letošního léta chce firma založená v roce 2015 poslat do ulic elektrické dodávky, od kterých si slibuje mnohé. Na výběr bude hned ze čtyř kapacit baterie. Jaká z nich se letos začne testovat, však výrobce neprozradil.

arrival-van1-min

Interiér elektrické dodávky od Arrivalu

Foto: Arrival

Nákladový prostor pojme nanejvýše 14 metrů krychlových. Maximální celková hmotnost vozidla převyšuje 4,2 tuny, a ať už sáhnete po jakékoli kapacitě baterie, rychleji než 120 km/h nepojedete. To vše při ceně, která dle slov společnosti bude srovnatelná s modely na fosilní paliva, ale při podstatně nižších nákladech na provoz.

Rám je tvořen z hliníku a kompozitních materiálů, což má vliv na celkovou hmotnost, a tedy i spotřebu. Nejmenší baterie, která půjde do útrob objednat, má kapacitu 67 kWh, zatímco ta největší má bez jedné jediné kilowatthodiny dvojnásobnou hodnotu. Mezi nimi je ještě baterie s 88 kWh a 111 kWh.

Maximální papírový dojezd na jedno nabití je 340 kilometrů dle cyklu WLTP, naopak nejmenší baterie by měla zvládnout až 180 kilometrů na jedno nabití. Ve skutečnosti však dojezd bude s velkou pravděpodobností o něco nižší, než slibují laboratorní testy. Na dnešní poměry potěší rychlé nabíjení o výkonu 120 kW.

Do výroby příští rok

Elektrickou dodávku budou v běžném provozu testovat samotní zákazníci, a aby nešlo jen o „další“ elektrický užitkový model na trhu, Arrival připravil i systém, který veškerá auta dokáže monitorovat v reálném čase. Konkrétně půjde zjistit informace o stavu baterie a dalších důležitých komponentech a následně naplánovat servisní prohlídku v ideální okamžik.

arrival-van3-min

Elektrická dodávka od Arrivalu

Foto: Arrival

V budoucnu bude možné upgradovat také jednotlivé části, a to nejen softwarové, ale také ty hardwarové. Aby se řidiči cítili co nejlépe, tak v interiéru nebudou chybět komfortní prvky, jako je vyhřívání sedadel, klimatizace nebo 15,6palcový dotykový displej infotainmentu, který může připomínat Model 3 od Tesly. Avšak třeba boční zrcátka byste tu hledali marně.

Podobně jako elektromobil Honda e nebo Audi e-tron, také dodávka od Arrivalu bude využívat zpětné kamery, jejichž záznam se následně promítá na dvojici displejů umístěných na sloupcích v interiéru. Auto vám bude hlídat i mrtvé úhly, jízdní pruh a také rozpoznávat dopravní značky.

nio-ec6

Přečtěte si takéNio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy

„Věříme, že masivní růst prodejů elektrických automobilů povede k vyšší poptávce po elektrických dodávkách, které mají nižší emise,“ řekl Avinash Ruguboor, prezident a strategický ředitel společnosti Arrival. „Nacházíme se uprostřed velkých změn, které se týkají celého automobilového trhu. Více a více firem postupně přechází na flotily elektrifikovaných modelů, což vede nejen k čistšímu ovzduší ve městech,“ doplňuje.

arrival-van2-min

Elektrická dodávka od Arrivalu

Foto: Arrival

arrival-van5-min

Nákladový prostor elektrické dodávky od Arrivalu

Foto: Arrival

Arrival očekává, že velké společnosti přesedlají na elektrické modely rychleji než menší firmy. A to nejen z etických důvodů, kdy mít ekologičtější vozový park může do budoucna dávat smysl nejen ekonomický, ale také morální, na čemž si nejedná velká společnost zakládá. Start kompletní produkce své dodávky londýnská firma čeká ve třetím čtvrtletí příštího roku.

Není to jen o elektrické dodávce

Ačkoli se Arrival nejvíce proslavil jako výrobce platforem, ve svém repertoáru má daleko více položek. O elektrické dodávce už byla řeč a přijet má také elektrický autobus. Ten bude vybaven celou řadou technologických vychytávek, které mají zpříjemnit jízdu všem cestujícím.

Například kolem velkého panoramatického okna bude kolem dokola umístěn displej sloužící nejen pro zobrazení důležitých informací pro cestující, ale také například pro reklamu. Součástí jsou i integrované plochy pro bezkontaktní platby za jízdenky.

Největší výhodou však má být sběr a následné vyhodnocování veškerých dat, která mohou vést k větší optimalizaci autobusových linek, a tedy i nižším provozním nákladům a emisím. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ řekl loni pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.

arrival2

Autobus od Arrivalu

Foto: Arrival

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.