Mahárádža od Škodovky. Kushaq je nová SUV specialita určená výhradně pro indický trh

Kushaq se stane klíčovým vozem od Škodovky na indickém trhu

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto si na tuzemském trhu stále drží pozici jedničky a čeští řidiči dychtivě vyhlíží každou její novinku. Nejnovější model zdobený okřídleným šípem se bude v Česku zajisté líbit, bohužel pro nás je však v tomto případě nutné si nechat zajít chuť. Kompaktní SUV Kushaq je totiž misionářem, který si svou službu odbyde pouze na území Indie.

Důvod, proč Škoda servíruje obyvatelům země mahárádžů vlastní model, je jednoduchý. Indie má více než 1,3 miliardy obyvatel s věkovým průměrem necelých 27 let. Z demografického hlediska se tak výrazně přibližuje Číně. Podle některých se má navíc již brzy stát největším automobilovým trhem světa, v čemž Škoda, potažmo celý Volkswagen, cítí příležitost.

Proto chce koncern v příštích letech přivést do Indie hned čtyři kompaktní modely, které budou sdílet platformu vyvinutou výhradně pro tamní trh. Veškeré operace Volkswagenu v Indii má pod svými křídly Škoda, která také přichází s prvním z této čtveřice modelů. Kushaq tam doplní již nabízená SUV Kodiaq a Karoq. Na rozdíl od nich se ovšem bude jednat o kompakt určený především do měst.

skoda-kushaq3

Modely od automobilky Škoda jsou i díky své velikosti považovány za luxusnější vozy

Foto: Škoda Auto

Do nich přichází vybaven atraktivním vzhledem, který vychází z konceptu Vision In. Byť je vůz svou velikostí podobný tuzemskému Kamiqu, působí poměrně osvaleným dojmem, což je potřeba. Vydat se do indického provozu chce kuráž a automobil, který umí vzbudit respekt.

Zaujme především atraktivně tvarovaná příď vozu s dělenými světlomety a výrazným hliníkovým lemováním ve spodní části. To se objevuje také na robustně vypadající zádi. Pod pátými dveřmi se nachází zavazadlový prostor o objemu 385 litrů.

Oproti svým evropským příbuzným dostávají indické modely i několik konstrukčních změn, které si vyžadují některá specifika místního trhu. Mezi nimi je například hlasitější klakson, odolnější pneumatiky schopné ustát ne příliš kvalitní indické komunikace či hlasitější a výkonnější klimatizace. A změnami musí kvůli nižší kvalitě paliva procházet také motory.

V případě modelu Kushaq se jedná o úsporné zážehové jednotky TSI o objemu 1 či 1,5 litru. Slabší z dvojice nabízí 115 koňských sil, silnější pak 150. Motory jsou párovány s manuální či automatickou šestistupňovou převodovkou nebo sedmistupňovým DSG.

skoda-kushaq2

Příď automobilu je nejzajímavějším prvkem celého exteriéru

Foto: Škoda Auto

skoda-kushaq1

Boční silueta vozu s liniemi propojujícími příď se zádí

Foto: Škoda Auto

Jméno vozu se dá ze sanskrtu překládat jako král či panovník. Královsky si možná budou jeho indičtí majitelé připadat v momentě, kdy usednou za volant vozu, který je na opačné straně, než jsme u nás zvyklí. Díky zvýšeným sedadlům se řidiči otevírá dokonalý výhled na okolní provoz, což je velice vítaný benefit.

Tamní silnice, a to hlavně ve městech, jsou vyhlášeny pro svou chaotičnost, takže se v případě potřeby hodí i řada asistenčních systémů, jako je ESC či možnost vybavit si vůz až šesti airbagy. Královským dojmem působí i samotný vzhled interiéru, což jen potvrzuje fakt, že se Škoda snaží na indickém trhu profilovat spíše jako prémiová značka.

Místo i pro vysoké turbany indických řidičů

I proto zde najdeme obrazovku o velikosti deseti palců, bezdrátové nabíjení telefonů, propracovanou konektivitu a další prvky, které jsou vítaným zpestřením i u evropských modelů. Vše doprovází bohaté vnitřní prostory, které myslí dokonce i na vysoké turbany indických řidičů.

Jak již bylo řečeno, za veškerou aktivitu VW na tomto subkontinentu odpovídá Škoda Auto. Děje se tak od roku 2018 pod hlavičkou projektu INDIA 2.0, jehož cílem je posílení pozice Škodovky a celého koncernu na indickém trhu. Volkswagen má v plánu investovat do projektu miliardu eur (26 miliard korun), z čehož 275 milionů eur bude vynaloženo na výzkum a vývoj kompaktních SUV a liftbacků.

skoda-kushaq5

Interiér vozu rozhodně nepůsobí laciným dojmem

Foto: Škoda Auto

skoda-kushaq6

Zavazadlový prostor nepatří k největším, ovšem vzhledem ke kompaktnosti vozu rozhodně neurazí

Foto: Škoda Auto

Značná část této činnosti by měla probíhat v Technologickém centru v Púně, které bylo otevřeno v lednu roku 2019. Právě zde byla vyvinuta nová platforma pro SUV modely, při jejímž vývoji sehráli důležitou roli indičtí inženýři znalí požadavků trhu i prostředí, ve kterém se má vůz pohybovat. Přímo v Indii bude také probíhat kompletace Kushaqu, kdy by až 95 procent dílů mělo pocházet od lokálních výrobců.

Škoda Auto působí v Indii od roku 2001. Dnes zde mimo výše zmíněných SUV modelů nabízí také vozy Octavia, Superb a Rapid v opticky odlišné verzi oproti té evropské. Svou pobočku zde má také Škoda Auto DigiLab zabývající se vývojem a podporou inovací v oblasti IT.

skoda-kushaq7

Vydat se s vozem do indického provozu může být velkým dobrodružstvím

Foto: Škoda Auto

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.