Loono vybralo přes 700 tisíc korun a rozjíždí díky tomu další kampaň. Zaměří se na prevenci duševního zdraví

Tým Loono

Foto: Radek Vébr

Zdraví je téma, které často řešíme teprve ve chvíli, kdy se objeví reálný problém. A když se necítíme dobře, zvykli jsme si rovnou zamířit za lékařem, aby problém vyřešil. Mnoho z nás vůbec nedbá na prevenci, a to jak u běžných onemocnění, tak ani při péči o duševní zdraví. A právě v této oblasti chce pomoci ke změně smýšlení Čechů nezisková organizace Loono.

Právě důležitost péče o fyzické zdraví a především včasná prevence onemocnění se za posledních sedm let značně zviditelnila díky mnoha aktivitám této neziskové organizace, na jejímž začátku stála Kateřina Vacková se svým osobním příběhem. Dnes je z Loono zavedená organizace, se silným zázemím, jejíž značka je synonymem právě pro osobní zodpovědnost v preventivní zdravotní péči.

V Loonu si ale uvědomují, že fyzické zdraví je jen jedna strana mince. Spouští proto již čtvrtou osvětovou kampaň, která se zabývá zdravím duševním a nese název Dobré nitro. „To, že duševní pohoda úzce souvisí se zdravým tělem, je už celkem známá věc. I přesto však stále panuje ohledně psychických onemocnění spousta nepravd, které chceme uvést na pravou míru,“ říká současná šéfka Loono Blanka Sigmundová.

„Naší misí je hlavně prevence, takže kampaň bude především o tom, jak onemocněním předcházet a co dělat když se objeví,“ doplňuje. Novou kampaň v Loono spouští po náročném roce, v němž se po příchodu pandemie podobně jako další neziskové organizace potýkali s problémy s financováním svých naplánovaných aktivit.

loono-vackova-sigmundova

Blanka Sigmundová a Kateřina Vacková z neziskové organizace Loono

Foto: Radek Vebr/Loono

Výpadek poloviny rozpočtu byl pro další fungování neziskovky zásadní, a proto Kateřina Vacková se svým týmem koncem loňském roku spustila kampaň na dárcovské platformě Donio. Jejím cílem bylo vybrat alespoň 500 tisíc korun a nakonec se podařilo vybrat přes 700 tisíc, a tak mise za udržení aktivit Loono při životě skončila úspěchem.

To, že jsme nakonec vybrali přes 700 tisíc korun, znamená, že můžeme fungovat dál a plnit naše sliby, které jsme dárcům ve sbírce dali. Jedním z nich bylo právě i spuštění nové kampaně o duševním zdraví,“ hlásí pro CzechCrunch Kateřina Vacková, jejíž hlavní pracovní náplní je od ledna práce na interní klinice v pražské nemocnici Na Bulovce.

V rámci nové kampaně se v Loono vrhnou na detabuizaci tématu duševních onemocnění, vzdělávání veřejnost v oblasti prevence a včasnou diagnostiku těchto nemocí. „Dotkneme se i souvisejících podtémat, jako jsou závislosti, zdravý spánek, spánková hygiena, syndrom vyhoření či poruchy příjmu potravy,“ doplňuje Kateřina Vacková, která se již nyní naplno věnuje svému vystudovanému oboru a vedení organizace přenechala zmíněné ředitelce Blance Sigmundové.

Novou kampaň díky úspěšné kampani na Doniu dokázalo Loono spustit, ale na zajištění svého kompletního fungování potřebuje ve skutečnosti ideálně tři miliony. „Zatím se nám podařilo od dárců získat zhruba polovinu, a za to jim patří velké díky. Jednáme teď s dalšími donory a čeká nás ještě hodně práce, ale určitě se nevzdáváme,“ komentuje optimisticky Vacková.

katerina-vackova

Kateřina Vacková, zakladatelka Loono

Foto: Jan Martinec

I když má organizace ve svém rozpočtu ještě stále otazníky, v plánech do budoucna to její vedení rozhodně nebrzdí. Největším projektem, který by měl letos v září spatřit světlo světa, je edukační aplikace s pracovním názvem Průvodce prevencí. Ta by měla uživatele nejen prevencí komplexně provést, ale také ho informovat, pomoci mu se v problému zorientovat a aktivizovat ho k využívání preventivních prohlídek.

Na vývoj aplikace si Loono přizvalo dalšího partnera z neziskového světa, organizaci Česko.Digital, jejíž expertní dobrovolníci s vývojem první verze pomáhají. „Společně vytvoříme místo, kde budou dostupné kompletní informace o prevenci závažných civilizačních onemocnění v přehledné, srozumitelné, zábavné a aktivní podobě,“ plánuje devětadvacetiletá Vacková.

Za sedm let své existence Loono uspořádalo více než dva tisíce workshopů, vyškolilo 100 tisíc lidí, přibralo do svého týmu 150 mladých lékařů a mediků a v neposlední řadě díky včasné prevenci zachránilo minimálně 54 životů. I přes spuštění nové kampaně dále pokračuje ve svých dlouhodobých aktivitách, jako je například prevence onkologických, kardiovaskulárních a reprodukčních onemocnění, které jsou známé především pod názvy #prsakoule nebo #doledobry.

Bývalá recruiterka, která má v současnosti na starosti CzechCrunch Jobs, studuje psychologii a miluje psaní. Je fanynkou společensky prospěšného podnikání.