Kam ty krabice chcete, šéfe? Boston Dynamics představuje nového komerčního robota do skladů

Nový robot od Boston Dynamics má základu, pohyblivé rameno a věž plnou senzorů

Foto: Boston Dynamics

Ve druhé polovině loňského roku americká robotická společnost Boston Dynamics konečně poslala na trh svůj první komerční produkt. Robopes Spot, kterého má i Alza, je zajímavý svou schopností pohybovat se v mnoha různých terénech, jeho praktické využití jako v zásadě chodící shluk senzorů je už však méně vzrušující. V podobném duchu se nese ohlášení vysoce sofistikovaného nového robota jménem Stretch, který míří do skladů.

Boston Dynamics je firma, jejíž popularita na internetu vychází hlavně z futuristických, někdy až trochu děsivých technologií, které představuje. Většinou tak psát o ní znamená uvádět do kontextu videa vyvolávající něco mezi fascinací a zneklidněním a v mnoha případech také zábavné memy. Skutečný přínos robotů z Bostonu se ale začne ukazovat až ve chvílích, kdy se z nich stanou poněkud nudné stroje, neúnavně naplňující svou práci.

Přesně do této definice spadá Stretch. Jeho starší verzi, pojmenovanou Handle, jsme mohli vidět už počátkem roku 2019 jak jinak než ve zneklidňujícím videu. Zatímco tehdy jeho tělo s přísavkovým ramenem neustále balancovalo na dvou kolech, komerční model Stretch má pevnou kvádrovou základnu se čtveřicí malých koleček. Má stejné rozměry jako standardní paleta a je o něco nudnější, ale také praktičtější a efektivnější.

boston-dynamics-robot-stretch-smart-logistics-2

Přísavky robota Stretch zvednou až 23 kilogramů

Foto: Boston Dynamics

Na obratném podvozku je umístěno hlavní tělo s ramenem, které je zakončeno přísavkami. Popisovat všechny směry, kterými se dokáže ohnout a natočit, by vydalo na pár velice nesrozumitelných odstavců, takže nejjednodušší je podívat se na promo video robota. Uvidíme zde také demonstraci nosnosti přísavek. Stretch jimi nejdříve zvedne pár prázdných kartonových krabic… a pak svého kolegu, zhruba třicetikilového Spota.

Síla přísavek, podle oficiální specifikace podporující břemena do váhy 23 kilogramů, ani všelijak pohyblivé rameno ale nejsou příliš zajímavé nebo ojedinělé. Podobní roboti v mnoha automatizovaných provozech přece existují už dlouho. V čem je tedy nový stroj jedné z technologicky nejvyspělejších společností na světě tak významný? Ve schopnosti operovat i v prostorech, kde automatizace dosud v žádné formě nebyla nebo to okolnosti nedovolují.

Není totiž přišroubovaný k zemi a umí se sám pohybovat v prostoru. Prvotním impulzem pro vytvoření Stretche byly reakce provozovatelů skladů na humanoidního robota Atlase před pěti lety. „Předvedli jsme přemísťování krabic a pár dalších věcí. To velice zaujalo lidi ze skladů a začali se nás ptát, jestli by pro ně Atlas mohl pracovat,“ řekl magazínu TechCrunch viceprezident produktového inženýrství Boston Dynamics Kevin Blankespoor.

Jelikož Atlas byl pro danou aplikaci zbytečně složitý, po několika letech vznikl první pokus o logistického robota, Handle. Ten ramenu pro přemísťování břemen výrazně rozšířil pole působnosti, ale jelikož jako protiváhu využíval svoje celé tělo, nedokázal pracovat příliš svižně. Stretch komplexní systém protivah schoval do základny, zatímco zbytek těla s ramenem se může otáčet kolem svojí osy zcela volně. Díky tomu zvládne přemístit i 800 krabic za hodinu a pracovat osm hodin na jedno nabití.

Teoreticky to má odpovídat schopnostem lidského pracovníka, který ovšem do svého výkonu musí započítat další proměnné, například postupující únavu v průběhu směny nebo rostoucí mentální vysílení z monotónní práce. Právě v těchto ohledech je zvyšování automatizace v logistice zvlášť zajímavé. Jakkoliv jsou roboti Boston Dynamics sofistikovaní, stále se hodí především pro nudné, monotónní činnosti do míst, která byla původně postavená pro lidi.

Podle informací společnosti zde má trh skutečně velký potenciál. Žádnou úroveň automatizace dnes stále nevyužívá kolem 80 procent světových skladů. Stretch kvůli své ceně nebo omezené modifikovatelnosti samozřejmě nebude vhodný pro velkou část z nich, svoje služby ale může nabízet těm, kteří v ně dosud jen marně doufali.

ladislav-trpak-boxed

Přečtěte si takéHledání cest ze systému. Ladislav Trpák po převálcování Zootem pátrá po svobodě v otázce bydlení i nastavení mysli

„To je na našem systému nejzajímavější: přivede automatizaci do prostředí, která pro ně nemají žádnou předchozí infrastrukturu. Jeho schopnosti s sebou můžete vzít do kamionu, kamkoliv mezi regály nebo dopravníky. Záleží na tom, co zrovna v daném dnu potřebujete,“ popisuje pro The Verge šéf business developmentu Boston Dynamics Michael Perry.

Podle Blankespoora má cena Stretche odpovídat robotům připevněným k zemi, co to ale znamená přesněji, zatím neřekl. Boston Dynamics totiž u něj volí stejnou strategii pro uvedení na trh jako u Spota, nejdříve tedy hledá zájemce o jeho testování v ostrém provozu. Pokud vše bude fungovat, jak má, první objednávky by měly být spuštěny v příštím roce.

boston-dynamics-robot-stretch-smart-logistics-3

Logistický robot Stretch má být ideální třeba do kamionů nebo lodních kontejnerů

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.