Je v zájmu všech, aby startupy byly úspěšné, říká manažer Microsoftu. Globálně je podpoří 500 miliony dolarů

Sídlo Microsoftu v kalifornském Redmondu

Foto: Microsoft

Střední a východní Evropa má mnoho technologického talentu a podle dat portálu Dealroom od roku 2000 dokázala vybudovat stejně velký startupový ekosystém, jako má Londýn. Za posledních pět let přitom vzrostla průměrná výše seed investic do startupů více než trojnásobně, celkový objem investic se zvýšil pětinásobně a zmíněný region od České republiky na východ vyprodukoval už dvanáct jednorožců, tedy firem s hodnotou více než jedné miliardy dolarů.

„Země ve střední a východní Evropě v posledních letech posilovaly svou reputaci jako ohnisko digitálních inovací, což je povzbudivé pro celý region. Stále je však potřeba udělat mnoho práce. Aby byly startupy úspěšné, potřebují víc než jen skvělý nápad – od kapitálu a investic přes správné dovednosti, mentory, příležitosti k networkingu a hlavně přístup k zákazníkům na globálních trzích,“ hodnotí Philippe Rogge, prezident Microsoftu pro střední a východní Evropu.

Právě americký technologický gigant chce teď startupům podat pomocnou ruku. V programu Microsoft for Startups za tímto účelem globálně vyčlenil 500 milionů dolarů, v přepočtu přes jedenáct miliard korun, které věnuje zejména pomoc B2B startupům s budováním a rychlým škálováním jejich mezinárodních aktivit.

hubhub-ms

Prostory coworkingu HubHub, kde se uskuteční akce Microsoftu na téma škálování byznysu

Foto: HubHub

„Je v zájmu všech, aby startupy uspěly, a to z několika důvodů,“ popisuje Rogge a konkrétně zmiňuje například jejich schopnost inovovat a tím přinášet řešení problémů. Rychlost a adaptabilita startupů pak nutí i zavedené a velké společnosti, aby procházely digitální transformací. Startupy zároveň vytváří mnoho talentů, protože bez ohledu na to, jestli uspějí, nabízí cenné lekce a zkušenosti všem, kdo v nich pracují.

„Když mají startupy podporu pro růst a škálování za hranice už doma, je pro ně lákavější zůstat, kde jsou, a nehledat jiná místa s větší podporou. To vytváří i nové příležitosti pro zaměstnanost. Podle OECD mladé firmy tvoří 20 procent všech pracovních míst a vytváří téměř polovinu nových,“ říká Rogge.

Microsoft v novém programu startupům nabízí přístup k technologiím jako Azure nebo GitHub či podporu od obchodních a marketingových týmů. Jedním z největších problémů, se kterými se totiž mladé firmy zaměřené na B2B trh při škálování setkávají, je nedostatečný přístup k obchodním příležitostem.

Microsoft věří, že se svým komerčním tržištěm, jež měsíčně navštíví více než dva miliony lidí, může startupům pomoci oslovit globální hráče napříč širokým spektrem oborů. Program je tak postavený na modelu partnerství a jen loni takovým způsobem pro své partnery vygeneroval více než pět miliard dolarů v tržbách.

adam-ll

Adam Hamšík, spoluzakladatel a šéf Labyrinth Labs, který podporuje akci Microsoftu na poli DevOps

Foto: Labyrinth Labs

Startupy v České republice a na Slovensku mají přístup ke kreditům na cloudové služby v Azure ve výši 120 tisíc dolarů (2,6 milionu korun), dedikované cloud architekty Microsoftu na řešení výzev ve vývoji či tzv. Startup Engagement Managera, který jim pomáhá se zapojením do jednotlivých programů.

Jedinou podmínkou pro přihlášení do programu Microsoft for Startups je, aby mladé firmy působily v oblasti B2B. Aktuálně má společnost ve svém programu šestadvacet českých a slovenských startupů, přičemž mezi nynější nebo už podpořené zástupce patří například DoDo, Mews, Motionlab, Feedyou či SmartGuide.

Technologický gigant z Redmondu chce zároveň podporovat i celou startupovou komunitu. Z tohoto důvodu se rozhodl uzavřít partnerství s Labyrinth Labs, kteří se specializují na budování infrastruktury a DevOps, a také s lokálními venture kapitálovými fondy, akcelerátory, inkubátory či dalšími startupovými platformami.

purpose-ventures-boxed

Přečtěte si takéDavid Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol. Máme připravených 100 milionů korun, hlásí

Jednou z nich je také síť coworkingových center HubHub, jež kromě Prahy působí v Bratislavě, Budapešti, Varšavě a Londýně. Jen v Česku a na Slovensku přitom sdružuje více než 600 aktivních členů primárně z řad technologických startupů a dalších rychle se rozvíjejících společností.

Vzájemnou spolupráci Microsoft a HubHub odstartují na Kick Off eventu 21. dubna, kdy na téma úspěšného škálování byznysu přes platformu Hopin promluví například Martin Marek z DoDo nebo Honza Široký z Mews.

Na event naváže série technických workshopů zaměřených na další témata jako datová optimalizace, kybernetická bezpečnost, strojové učení a umělá inteligence. Tato série bude uzavřena mini hackathonem, do kterého se zapojí několik vybraných startupů z řad účastníků workshopů.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Microsoft for Startups. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.