Jack Dorsey se pouští do hudebního byznysu. Jeho Square za skoro 300 milionů koupil část služby Tidal rappera Jay-Z

Slavný rapper Jay-Z a Jack Dorsey

Foto: TED/The Come Up Show/Flickr

V roce 2015 s velkou slávou na pódium vystoupili Jay-Z, Beyoncé a několik dalších slavných hudebníků a ohlásili, že dohromady vlastní většinu Tidalu, streamovací služby zaměřené na vstřícnost umělcům. Dnes dominantní podíl ve firmě koupila za 297 milionů dolarů (přes 6,5 miliardy korun) platební společnost Square Jacka Dorseyho. Mise Tidalu se tím ale nemá nijak změnit. Dorsey zde naopak vidí příležitost, jak hledat způsoby pro lepší odměňování umělců za jejich práci.

Sám zakladatel Square to dnes oznámil na svém Twitteru. Dorseyho společnost nově bude většinovým majitelem Tidalu, za což zaplatila zmíněný obnos v kombinaci hotovosti a akcií. Podíl ve firmě si udrží jak Jay-Z, tak ostatní původní akcionáři z řad umělců, kteří budou dohromady druhou největší skupinou vlastnící Tidal. Známý americký rapper se zase stane členem rady Squaru a obě firmy tak mají poměrně úzce spolupracovat.

„V základu je jednoduchá myšlenka: nacházení nových cest, kterými mohou umělci podpořit příjmy ze své tvorby,“ napsal Dorsey. Se stejnou myšlenkou původně norskou streamovací službu koupila Jay-Zho holdingová společnost. Velká marketingová kampaň pak Tidal stavěla do pozice jediné firmy svého typu, kterou vlastní přímo hudebníci. Patří mezi ně známá jména jako Rihanna, Nicki Minaj, Jack White, Madonna, Chris Martin, členové Arcade Fire a nedávno rozpadlí Daft Punk.

tidal-web-app

Webový přehrávač Tidalu

Foto: Tidal

Kromě toho Tidal jako první větší platforma nabídl hudbu v bezztrátovém formátu. Od spuštění nabízí přehrávání ve standardní CD kvalitě, k čemuž postupně přechází i konkurence a nedávno plány na své hi-fi předplatné odhalilo i Spotify. Těm nejnáročnějším posluchačům Tidal dává možnost si vybraná alba pustit i ve formátu Tidal Masters, který obsahuje ještě daleko vyšší míru detailů.

Posledním z jakési hlavní trojice služby je fakt, že umělce platí výrazně lépe než konkurence. Například ve srovnání se Spotify je to téměř trojnásobek, oproti Apple Music je to asi o 40 procent více. V rozhovoru s magazínem Billboard Jay-Z v roce 2015 řekl: „Vydělají si umělci více? I když to pro nás nakonec znamená menší zisk? Rozhodně.“

Přesto má Tidal ve své šestileté historii několik kontroverzí. Kvůli snahám prezentovat svůj byznys plán s exkluzivními debuty alb známých hudebníků zveřejňoval zavádějící počty předplatitelů i přehrání. Podle nich pak hvězdným interpretům platil na úkor ostatních více, než měl. Naposledy loni se pak objevily zprávy, že je firma výrazně pozadu s platbami nahrávacím společnostem a držitelům práv na hudbu.

V současnosti Tidal podle všeho spíše stagnuje. V roce 2017 v něm za 200 milionů dolarů koupila třetinový podíl telekomunikační firma Sprint, čímž celkovou hodnotu firmy zvedla na téměř desetinásobek ceny, za kterou ji koupil Jay-Z. Přesto není považována za příliš významného hráče na trhu dominovaném Spotify a Apple Music. Spojení se Square (při zachování autonomie) by tak mohlo být důležitým krokem pro další rozvoj.

„Nové nápady se objevují v průsečících a my věříme, že ten mezi hudbou a ekonomikou je velmi zajímavý. Umožnit umělcům využít ekonomiku k jejich prospěchu je něco podobného, jako to Square udělal pro prodejce,“ vysvětluje na Twitteru Dorsey. Tidalu fandil už od jeho začátků a s jeho nyní už bývalým hlavním majitelem často diskutuje.

„S Jackem jsem mnohokrát mluvil o nekonečných možnostech Tidalu, což mě ještě více nadchlo pro jeho budoucnost,“ řekl Jay-Z. Obecná vize pro streamovací službu se u obou miliardářů shoduje s tím, že propojení se Square přiblíží její naplnění. Zakladatel Twitteru přitom mluví o nových posluchačských zkušenostech spojujících fanoušky s umělci, integraci prodeje merche a dalších zdrojích příjmů pro hudebníky.

michal-smida

Přečtěte si takéPřes Twisto v roce 2020 protekly více než 3 miliardy. Černá čísla odkládá napřesrok a letos se chce vrátit k expanzi

V centru Tidalu má i do budoucna zůstat samotné streamování hudby, na jehož byznysové stránce je třeba zapracovat. Zároveň by si zde ale lidé jednou mohli pomocí služby Cash App snadno kupovat trička nebo vinyly svých oblíbených kapel. Jay-Z se spoluzakladatelem Twitteru se tak snaží přijít s novými vertikálami, které interpretům umožní podporovat a rozvíjet jejich kariéru.

Co se podpory umělců týče, o něco podobného se ostatně snaží i samotný Twitter. Ten před nedávnem ohlásil, že po vzoru Patreonu spouští nový model pro placené sledování uživatelů, a to prostřednictvím speciálního tlačítka Super Follow.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.