Italské Everli jde v Česku proti Rohlíku a Košíku. Potraviny nakoupí a doveze z klasických supermarketů

Italský supermarket Everli se rozšiřuje do tří českých měst

Foto: Everli

Pokud si chcete objednat potraviny přes internet, standardně jdete na Rohlík nebo Košík, potažmo využijete nabídky online nákupů od Tesca. Na český trh se ovšem dere nový hráč z Itálie, který chce nadvládu těchto etablovaných služeb narušit. Jmenuje se Everli a na svou evropskou expanzi, během které naplno vstupuje i do Česka, nabírá další velkou investici.

Everli funguje na principu zprostředkování nákupů ze supermarketů, k čemuž využívá osobních asistentů, kteří pro zvolený nákup zajedou do obchodu a zákazníkovi ho přivezou domů. Hlavní rozdíl oproti Rohlíku či Košíku tedy spočívá v tom, že Everli nemá vlastní zboží ani skladové prostory – pro objednávky vysílá své kurýry do běžných supermarketů a slibuje doručení do jedné hodiny.

Zákazník si tak v mobilní aplikaci nevybírá z jednoho uceleného sortimentu, ale nejprve si zvolí značku supermarketu, ze kterého si chce zboží objednat. V nabídce jsou aktuálně Tesco, Kaufland, Albert a Billa a přibývat budou další. Po potvrzení nákupu objednávka putuje ke kurýrům, kteří ji rozvezou na příslušnou adresu, přičemž sám zákazník si aktuálně může vybrat doručení v přesném slotu na hodiny.

V systému, kdy se zboží vybírá v klasických obchodech, kde fyzicky nakupují i další běžní zákazníci, hrozí, že než kurýr do obchodu dorazí, je dané zboží vyprodané. Proto si můžete při nákupu na Everli vybrat, zda vám má kurýr v takovém případě zavolat a prodiskutovat s vámi náhradní zboží, nebo má vybrat za vás. A nebo si dopředu vyberete, že v situaci, kdy daný produkt není, jiný nechcete.

everli_delivery

Rozvoz služby Everli

Foto: Everli

Pro Everli jde tedy o poměrně jednoduchý systém, který nevyžaduje žádnou složitou logistiku ve skladech a tedy ani skladování zásob. Kurýři si navíc dle vyjádření firmy sami zvolí, kdy objednávku přijmou, potažmo kdy jsou připravení objednávky nakupovat a doručovat. Everli následně na základě těchto dat registruje volné kapacity, které ukazuje svým zákazníkům během objednávacího procesu.

S tímto přístupem se Everli podařilo uspět v Itálii, kde svůj byznys buduje od roku 2014. Loni pak vstoupilo i do Polska, kde nyní generuje zhruba pětinu veškerých objednávek, což přispělo k tomu, aby za rok 2020 téměř zečtyřnásobilo tržby na v přepočtu 2,9 miliardy korun. Celkem aktuálně operuje zhruba v sedmdesáti městech.

Nyní chce italská firma, která začínala pod názvem Supermercato24, více šlapat do expanze po Evropě a vedle Francie se začíná rozšiřovat i po Česku, kde po testovacím režimu naplno spouští svůj provoz v Praze a také v Brně a Ostravě. K lepší integraci na tuzemském trhu ostatně pomohla i velká investice vedená společností Verlinvest.

Díky ní Everli v rámci investičního kola Series C nabralo 100 milionů dolarů, respektive zhruba 2,2 miliardy korun, které vedle expanze poslouží i pro rozšíření technologických, produktových, logistických, marketingových a finančních týmů. Jde dosud o největší financování, které Everli mělo, a zvyšuje celkovou hodnotu finančních zdrojů na necelé tři miliardy korun.

Partner řetězců i maloobchodníků

Vzhledem k tomu, že Everli nedisponuje vlastním zbožím ani sklady, sází na partnerství se zaběhlými řetězci. V Česku již spolupracuje se společnostmi Billa, Albert, Kaufland a Tesco s tím, že se do nákupního online tržiště může zapojit každý obchod s potravinami, tudíž i maloobchodníci. Chystá se také rozšíření nabídky, například o prodejny bio potravin nebo drogerie.

Tento způsob má Everli aplikovat nejen pro svůj zisk, ale také jako pomoc obchodům, které si nemohou dovolit vlastní e-shop nebo je brzdí komplikovaná logistika a rozvoz zboží. Obchodníci, kteří se rozhodnou zapojit, navíc nemusí řešit žádné vstupní investice, ale později si od nich bude Everli brát poplatky spočítané na základě objemů příjmů, které pro ně přináší.

everlisef

Federico Sargenti, šéf Everli

Foto: Everli

Dalším monetizačním nástrojem jsou pro Italy poplatky za reklamu účtovanou značkám, jež chtějí být na tržišti lépe vidět, a také poplatky pro konečné zákazníky při doručení nákupu. U objednávek nad 800 korun je dovezení zdarma, ovšem u nižších částek si Everli bere za dopravu 49 korun. Pokud by chtěl zákazník rychlé doručení do hodiny, musí si připlatit dalších 49 korun.

Everli je v Česku teprve na začátku, ale bude zajímavé sledovat, zda se mu tu s odlišným modelem, než s jakým prorážejí tuzemské online supermarket Rohlik.cz a Košík.cz, podaří uspět. Nákup potravin na internetu každopádně přitahuje i další nové hráče.

Nedávno oznámil svůj start online supermarket Tomato.cz, jehož fungování je ovšem zatím trochu zahaleno tajemstvím, přičemž jeho zakladatel odmítl na doplňující dotazy CzechCrunch odpovědět. Navíc lze očekávat, že doručovat nejen potraviny, ale zboží všeho druhu, budou chtít i další hráči. Ostatně tak již činí i třeba Bolt Food ve spolupráci s Žabkou.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.