CzechCrunch spouští speciál Udržitelný byznys roku. Hledáme inspirativní projekty přispívající k ochraně naší planety

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Foto: CzechCrunch

Ekologie, udržitelnost, recyklace, cirkularita. Pojmy související se šetrnějším přístupem ke zdrojům, které jsou vyčerpatelné a jejich využívání tak ohrožuje současný stav naší planety. Cílem je nejen ji ochránit a zachovat v dobrém stavu pro další generace, ale také zlepšit kvalitu života už nyní. Abychom v těchto snahách pomohli a inspirovali další, CzechCrunch spouští nový speciál Udržitelný byznys roku 2021, do kterého jsme právě otevřeli nominace.

Mnoho lidí v podobných snahách odrazuje v podstatě jen těžce viditelný dopad, protože na reálnou změnu je potřeba, aby se těchto malých každodenních aktivit nasbíralo opravdu velké množství. Naštěstí se jich děje hodně. Kromě vládních iniciativ, jež často souvisí s dohodami na evropské a globální úrovni, se stále častěji snaží jít příkladem také velké korporace s cílem ukázat i ostatním firmám, že když existuje snaha, najdou se i řešení.

Například Coca-Cola začíná v Evropě i ve spolupráci s maďarským Rohlíkem testovat lahve z papíru. IKEA se zavázala do roku 2030 využívat jen obnovitelné a recyklované materiály. Adidas chystá udržitelnější boty z podhoubí a loni z plastového odpadu vyrobil 15 milionů párů bot. Do boje proti plastům se pustil i McDonald’s nebo také Kaufland. Příkladů je poměrně hodně.

Díky tomu firmy i lidé stále více do svého každodenního fungování zařazují udržitelné alternativy různých produktů a služeb. V loňské studii Evropské komise se ukázalo, že až 94 procent Evropanů věří, že ochrana životního prostředí je důležitá pro ně osobně, a třetina říká, že nejefektivnějším způsobem řešení environmentálních problémů je změna konzumních návyků.

Evropa vede revoluci udržitelnosti

„Vlády, velké korporace a občané Evropy jsou na stejné straně a vytvářejí plodné prostředí pro startupy, aby prosperovaly a měly skutečný dopad. Tato podpora je základem dnešní revoluce environmentálních technologií,“ popsal pro magazín Sifted Rob Genieser, partner venture kapitálového fondu ETF Partners zaměřeného na udržitelný rozvoj. Silicon Valley podle něj vedlo technologickou revoluci, Evropa teď vede revoluci udržitelnosti. Pozadu přitom nejsou ani Češi.

planeta

V CzechCrunchi hledáme projekty, které přispívají k ochraně naší planety

Foto: Pixabay

„Když jsem před rokem přijel do Česka, říkali mi: ‚Všichni Češi jedí maso. A pořád!‘ Za dobu, co jsem tady, ale vidím, že se i Češi stále víc zajímají o to, co jedí a jaký vliv to má na jejich zdraví a na životní prostředí. Optimistické přijetí našich bezmasých kuliček ukazuje, že Češi jsou nakloněni udržitelnému a zdravému způsobu stravování,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro CzechCrunch Stuart Cowan, manažer IKEA Food pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Tématům ekologie a udržitelnosti se už několik let věnujeme také v CzechCrunchi, protože věříme, že inspirací startupů, firem i našich čtenářů dokážeme přispět k pozitivním změnám, které zlepší kvalitu života nás všech. A abychom v těchto snahách dokázali pokračovat o to víc, potřebujeme teď vaši pomoc.

Přihlaste zajímavé projekty

Spouštíme nominace projektů do nového speciálu CzechCrunche Udržitelný byznys roku 2021, v němž hledáme příklady udržitelných podnikání, která v poslední době dokázala svými aktivitami inspirovat ostatní nebo dosáhnout na cestě v podpoře udržitelnosti na velký milník. O některých adeptech samozřejmě víme, ale chceme se ujistit, že nám nic neunikne.

Podmínkou číslo jedna je pro nás udržitelnost jako jádro byznysu nominované firmy. Nehledáme korporace šetřící papír nebo sázející stromy. Hledáme startupy a další inovativní podniky, které výrobou zboží nebo poskytováním služeb přímo podporují šetrnější přístup svých zákazníků či klientů k naší planetě.

Jednotlivé firmy musí mít alespoň funkční prototyp fungující na trhu, jinak na jejich stáří nebo velikosti nezáleží. Ve speciálu však chceme ocenit společnosti, které se za poslední dobu nějakým významným způsobem posunuly, dosáhly důležité mety nebo svými aktivitami dokázaly vytvořit velký pozitivní dopad.

Přihlašovat takové startupy a další firmy můžete v tomto dotazníku, v němž se jednoduše ptáme na jejich název, popis udržitelného byznysu a na to, proč by podle vás měli být do výběru zařazeny právě tito kandidáti. Šiřte i dál tuto výzvu, aby nám žádný z možných adeptů neunikl.

Nominace jsou otevřené do 12. dubna, poté vybereme nejzajímavější kandidáty, kteří si podle nás zaslouží být vidět. Výsledky vyhlásíme ve druhé polovině dubna.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.