Avatar je opět nejvýdělečnějším filmem všech dob. Podle režiséra je jeho poselství relevantnější než kdy dříve

Nejvýdělečnějšími filmy všech dob jsou Avatar a Avengers: Edngame

Foto: Bontonfilm/Magicbox

Předloni se v Hollywoodu odehrála bitva titánů. Deset let poté, co Avatar Jamese Camerona vytvořil zdánlivě nepřekonatelný rekord nejvýdělečnějšího snímku všech dob, přišel vyzyvatel v podobě finále bezprecedentní filmové ságy. Po prvním vydání v kinech Avengers: Endgame na vrchol ještě kousek chyběl. Znovu šli na plátna s pár nezajímavými, nedokončenými záběry, ale konečně uspěli a oficiálně stanuli na čele žebříčku finančních výsledků. Ne však nadlouho.

Avengers totiž v kinech vydělali celkem 2 797 800 564 dolarů (zhruba 61 miliard korun), přibližně o osm milionů dolarů více než Cameronův sci-fi blockbuster. Když se tedy k obecnému překvapení studio rozhodlo Avatar v Číně vrátit do kin, bylo jasné, že má velkou šanci svoje prvenství znovu získat. A přesně to se také stalo, a to pouhý den po obnovené premiéře. Vysocí modří Pandořané do kas okamžitě přinesli přibližně 8,9 milionu dolarů (195 milionů korun), což jim pohodlně stačí k prohlášení se za vítěze.

Je proto ideální moment si připomenout, jak Avatar na přelomu let 2009 a 2010 zcela pohltil svět a podařil se mu kousek, na který Avengers: Endgame nestačí ani zdaleka. Přestože je jejich výsledek bezesporu impozantní, předcházelo mu deset let budování rozsáhlé franšízy. Naproti tomu film oceňovaného režiséra Jamese Camerona se do kin vydal jako zcela původní příběh. A nakonec získal i tři Oscary.

Samozřejmě je otázka, nakolik je souboj Avatar vs. Avengers: Endgame čistě mediální záležitostí, když nebere v úvahu inflaci, převádění měn, spolehlivost zahraničních dat a podobně. Relevantnost diskuze o „vítězích“ a „poražených“ možná ještě více nabourává fakt, že oba filmy stojí těsně u sebe na úplném vrcholu finanční úspěšnosti, a navíc oba dnes patří jedné společnosti – Disneymu.

avatar2

Záběry z filmu Avatar z roku 2009

Foto: Bontonfilm

Mediální gigant tak soupeří už jen sám se sebou, jakákoliv větší konkurence je téměř v nedohlednu. Nejblíže je dvěma zmíněným titulům snad jen Titanic, shodou okolností taktéž ikonické dílo Jamese Camerona, který měl premiéru už v roce 1997, ale i tak vydělal téměř 2,5 miliardy dolarů. Nad magickou dvoumiliardovou hranicí už jsou pak jen snímky Star Wars: Síla se probouzí a Avengers: Infinity War.

V Číně už se zase chodí do kina

V době, kdy Češi s návštěvou kina v nejbližších měsících spíš nepočítají, se jakýkoliv souboj o návštěvníky sálů zdá jako z jiného vesmíru. Čína se nicméně z velké části vrátila do normálu a domácí produkce zde už vydělává stovky milionů dolarů týdně. To je zároveň důvodem, proč se sem po více než deseti letech vrací Avatar.

Jednak je to skvělá příležitost, jak za pandemie vydělat bez riskantní premiéry, a jednak čínský filmový trh od prvního vydání meziplanetárního dobrodružství zásadně narostl. Jak vysvětluje magazín IndieWire, zároveň by mohlo jít o první vlaštovku marketingové kampaně k pokračování Avataru.

Pod křídly Disneyho se totiž chystá hned několik pokračování veleúspěšného sci-fi a aktuálně se po časových přesunech v důsledku pandemie očekává uvedení druhého dílu na konci příštího roku. Jelikož má první díl už více než jedenáct let, je důležité ho v plné parádě připomenout staršímu a představit mladému publiku.

avatar

Záběry z filmu Avatar z roku 2009

Foto: Bontonfilm

Jde totiž o jeden z filmů, který pro dosažení svého plného efektu v zásadě vyžaduje zhlédnutí v kině. Zde nejlépe vyniknou dodnes působivé vizuální efekty a hlavně hloubka trojrozměrného obrazu pohlcujícího diváky. V domácích podmínkách takový zážitek zkrátka nejde reprodukovat, takže se v celé iluzi hollywoodské magie rychle začnou objevovat trhliny.

S větším časovým odstupem od onoho zážitku je ostatně jednoduché Avatar kritizovat jako ekologickou agitku s ohraným dějem. Podobné výtky ale zcela opomíjejí naléhavost, s jakou snímek dokázal svoje poselství sdělit na plátně, ideálně v IMAXu. Po skončení projekce se skutečný svět rázem zdál poněkud šedý, stejně jako úvodní scény filmu ze Země.

Filmaři v Avataru vytvořili především dokonale promyšlený a fascinující svět, který fungoval jako paralela k ochraně toho našeho. Magazín Deadline ostatně cituje Jamese Camerona, který k příležitosti obnovené čínské premiéry mluvil s webem China.org. Režisér řekl, že film považuje za stejně relevantní, jako byl v době svého prvního uvedení.

„Čelíme klimatickým změnám, odlesnění, náš vztah s přírodou je více ohrožený než kdykoliv předtím a Avatar je film o těchto věcech, ale zároveň je nadčasový. Někteří ho kritizují za přílišnou jednoduchost. On není jednoduchý, ale univerzální. Je to něco, čemu dokáže každý porozumět na emocionální rovině,“ říká šestašedesátiletý režisér.

Cameron i Disney této vizi natolik věří, že pro Avatar chystají rovnou čtyři další pokračování. Podle aktuálního kalendáře má první z nich vyjít 16. prosince 2022 a další budou následovat vždy o dva roky později. Zatím nejsou známy téměř žádné detaily o ději, ale víme, že se můžeme těšit jak na Pandoru pod vodou, tak na prostředí jejích sousedních planet.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.