Apple chce podpořit nezávislé hudebníky. Spolu s ostatními investuje přes miliardu korun do platformy UnitedMasters

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

Foto: Apple

Když Apple pokukuje po nějakém startupu, který se mu hodí do portfolia nebo má potenciál uspět na trhu, většinou do něj neinvestuje. Naopak jej zpravidla koupí celý a veřejně o tom mlčí. To ale neplatí v případě jeho nejnovějšího finančního kroku, v rámci kterého chce podpořit nezávislé hudebníky, aby prorazili ve světě. Spolu s Alphabetem a A16z investuje do platformy UnitedMasters.

Právě UnitedMasters uzavřelo úspěšné investiční kolo ve výši 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), v němž byl Apple hlavním investorem, a zároveň s gigantem z kalifornského Cupertina rozjíždí strategické partnerství. Díky němu chce dosáhnout, aby měli i malí, začínající hudebníci možnost uspět v hudebním průmyslu a nespoléhali se pouze na velká vydavatelství.

„Chceme, aby měli všichni umělci stejné příležitosti,“ říká pro magazín TechCrunch k nové investici šéf UnitedMasters Steve Stoute, který službu rozjel v roce 2017 poté, co odešel z výkonných rolí v hudebních vydavatelstvích Interscope a Sony Music. Tehdy si totiž uvědomil, že si hudební průmysl zaslouží takzvaně demokratizovat.

united-masters

UnitedMasters chce, aby si hudební umělci polepšili

Foto: UnitedMasters

UnitedMasters se v podstatě snaží o to, aby umělcům na platformě nabídlo přímý přístup k datům, tedy aby sami viděli, jak jejich fanoušci interagují s jejich skladbami. Díky tomu pak mohou potenciálně lépe cílit svou hudbu a budovat komunitu, které mohou lépe nabízet například vstupenky na koncerty, merchandising a další komerční produkty.

Dále se snaží o to, aby měli umělci větší kontrolu nad svými „mastery“, respektive originálními verzemi svých skladeb. To prakticky znamená, že samotní autoři písní nebo desek rozhodují o tom, jak se s nimi nakládá, a nespadají tak pod křídla velkých vydavatelů. To přitom v hudebním průmyslu není dnes tak obvyklé.

Vizí UnitedMasters je tak ponechávat originální díla umělců jim samotným a usnadnit celý proces od distribuce hudby na streamovací služby v rámci jednoho kliknutí až po zjišťování toho, jak se skladbám daří. Hudebníci navíc získají i jednodušší přístup ke tvorbě svého vlastního webu, kde mohou hudbu propagovat.

Nově nabraných 50 milionů dolarů by měla platforma investovat do technického zázemí, což se má projevit v rychlejším a efektivnějším budování fanouškovských základen, a také do globální expanze. Aktuálně se totiž soustředí především na trh Spojených států a plánuje to změnit, aby nabrala více uživatelů. Momentálně jich má zhruba milion.

apple-music

Knihovna služby Apple Music

Foto: CottonBro/Pexels

„Steve Stoute a UnitedMasters nabízí umělcům více příležitostí ke zviditelnění. Přínos nezávislých hudebníků hraje důležitou roli v růstu a úspěchu celého hudebního průmyslu a UnitedMasters, stejně jako Apple, je připraveno umělce podpořit,“ zmiňuje Eddy Cue, senior viceprezident internetových služeb a softwaru v Applu.

O tom, že má Apple k hudbě velmi blízký vztah, svědčí i několik kroků, které podnikl před lety. Opomeneme-li časy, kdy změnil hudební průmysl s iPodem a iTunes, můžeme si vzpomenout i na aplikaci pro rozpoznávání skladeb Shazam, kterou v roce 2017 celou koupil a integroval do ní Apple Music, a také na obří nákup značky sluchátek Beats, jež v roce 2014 koupil za tři miliardy dolarů.

UnitedMasters sice nekupuje celý, ale lze očekávat, že s ním má velké plány. Ty se patrně projeví rovnou v Apple Music, po Spotify druhé nejrelevantnější službě pro streaming hudby, ale je otázkou, jak to bude vypadat v praxi.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.