Twisto odkrývá vývoj e-shopů. Přibývají metody placení i doručení, ale stále chybí lepší data o dostupnosti zboží

Peter BrejčákPeter Brejčák

twisto-payment-eshop

Foto: Twisto

Placení v e-shopu přes Twisto Pay

Český fintech Twisto po několikaleté přestávce obnovuje studii Český Košík Roku, v níž analyzuje tuzemský e-commerce trh. Společně s daty od Heureky hodnotí české e-shopy, které v minulém roce dohromady dosáhly na obrat ve výši téměř 200 miliard korun. Motivací pro opětovné vypracování studie je zásadní nárůst nákupů na internetu v roce 2020 a konkrétní výsledky za stovku zkoumaných prodejců představí 22. února.

Už nyní ale startup odkrývá některé trendy hýbající celou e-commerce oblastí. „Pandemie udělala z online nakupování nezbytnou součást života. Zároveň už přes 50 procent nákupů v českých e-shopech je uskutečňováno přes mobilní zařízení,“ vysvětluje chief portfolio officer Twista Lukáš Hurych, který za studií stojí a aktuální trendy rozebere se zástupci e-shopů na webináři v úterý 23. února.

„Proto jsme se rozhodli studii obnovit a zaměřit se na mobilní rozhraní e-shopů,“ dodává Hurych. Poslední Český Košík Roku, jehož letošního ročníku je CzechCrunch mediálním partnerem, Twisto organizovalo před čtyřmi lety. Od té doby však e-commerce ušla dlouhou cestu a posunula se také v dalších oblastech.

Příkladem je rozšiřování alternativních platebních metod. Například odložené platby, na kterých si tržní pozici buduje právě Twisto nebo konkurenční Mall Pay a naskakuje na ně také Equa bank, nabízí dle dat českého fintechového startupu už 22 procent e-shopů. V roce 2015 to přitom bylo méně než 10 procent.

lukas-hurych

Foto: Twisto

Lukáš Hurych, Chief Portfolio Officer v Twistu

Nejrozšířenější platební metodou je nadále tuzemský fenomén v podobě platby na dobírku, kterou nabízí 97 procent e-shopů, přičemž bankovní převod a platba kartou drží okolo 90 procent. Stále více internetových obchodů nabízí také Apple Pay a Google Pay – aktuálně kolem jedné čtvrtiny z celkového počtu.

Na popularitě získávají i kryptoměny, které však zatím podporuje pouze hrstka e-shopů. Do budoucna však lze očekávat další rozšiřování, a to i s ohledem na včerejší překonání historického maxima v případě bitcoinu a jejich akceptace na stále více místech obecně.

Podobně jako platební metody se zlepšují i možnosti doručování. Již 58 procent e-shopů například nabízí doručení na výdejní místa Zásilkovny, Uloženky, Balíkovny a obdobných služeb. Jako zajímavý příklad pak Twisto zmiňuje službu Zoot Taxi, kdy kurýr zákazníkovi doručí oblečení a zároveň počká, než si ho zákazník vyzkouší a případně vrátí nevyhovující kousky.

Twisto, které nedávno od investorů získalo 440 milionů korun, naopak nevidí pokrok v oblasti informování o dostupnosti zboží. Během čtyř let se například nezměnil podíl obchodů, které ukazují nejdřívější možný termín doručení, 49 procent ze zkoumaných e-shopů zákazníkům pořád nabízí jen informaci „skladem“. Dále až 86 procent obchodníků zákazníkům neumožňuje vybrat si den doručení zásilky.

„Sedmnáct ze stovky největších e-shopů má vlastní aplikaci, šest používá takzvanou progresivní webovou aplikaci. Zbývající e-shopy se spoléhají na klasický webový e-shop přizpůsobený pro užívání na mobilu. Je to výrazný posun oproti roku 2017, kdy pouze zhruba 70 procent e-shopů mělo mobilní web. V roce 2014 to byla jen necelá čtvrtina,“ vyjmenovává další postřehy z trhu Hurych.

Český Košík Roku letos Twisto organizuje počtvrté. Hlavní součástí je žebříček stovky uživatelsky nejpřívětivějších e-shopů podle pohodlnosti užívání jejich mobilních rozhraní, což se hodnotí na základě dat od Heureky. Dále jsou internetové obchody hodnoceny v dílčích kategoriích dle jednotlivých kroků nákupního procesu a součástí studie jsou i žebříčky v jednoduchosti registrace či kvalitě doručování.

Studie, která poprvé proběhla v roce 2014 a pokračovala do roku 2016, se zároveň snaží identifikovat aktuální trendy v e-commerce a vytvářet jasná doporučení, jak své online služby zkvalitnit. Právě tyto oblasti včetně dopadů pandemie koronaviru na online nakupování a související trendy Twisto se zástupci e-shopů rozebere na webináři 23. února. Registrace na něj probíhají zde.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Twisto. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.