Travelking přepnul na lokální turismus a díky silnému létu rok 2020 ustál. Sice klesl na polovinu, ale udržel se v zisku

Spoluzakladatelé Travelkingu Tomáš Čmelík a Peter Kóša

Foto: Travelking

Rok 2020 byl zatěžkávací zkouškou pro celý segment cestovního ruchu. Mezinárodní turismus se téměř zastavil a tuzemské zážitkové portály byly nuceny se přeorientovat na domácí zájezdy, čímž alespoň částečně dokázaly udržet svůj byznys v chodu. Taková situace nastala i v případě českého Travelkingu, jenž na jaře spadl na úplnou nulu, kterou pak díky zaměření na domácí pobyty v létě vystřídal raketový růst.

Firma aktuálně finalizuje svá čísla za loňský rok, ovšem podle předběžných údajů, které prozradila pro CzechCrunch, se v tržbách meziročně propadla o polovinu na úroveň necelých 200 milionů korun. Díky úsporným opatřením zaměřeným na efektivitu fungování se však navzdory propadu dokázal Travelking udržet v zisku, což je obdobná situace jako u konkurenčního Slevomatu i agregátoru Skrz.

„Naší filozofií je fungování v zisku a jsme nesmírně rádi, že se nám zisk, i když jen kosmeticky, podařilo udržet i v roce 2020,“ komentuje výsledky Peter Kóša, který je společně s Tomášem Čmelíkem jedním ze zakladatelů Travelkingu, jehož příběh odstartoval ještě pod názvem Slevoking, aby v roce 2019 prošel rebrandingem.

img_4084-min

Peter Kóša, spoluzakladatel a ředitel Travelkingu

Foto: Travelking

„Jednotková ekonomika v Travelkingu funguje za standardních podmínek velmi dobře. Proto v momentě, když se situace začne dávat do pořádku, předpokládáme, že budeme efektivní a zisková firma. Zužitkujeme projekty, na kterých makáme během této krize, a budeme dál růst, rozvíjet se a bavit se naší prací,“ popisuje Kóša.

Podle devětadvacetiletého podnikatele přitom v loňském roce bylo škrtání nákladů nutné. Období propadu tak firma, jež je podle svých zakladatelů dlouhodobě ekonomicky zdravá, využila k ještě větší optimalizaci, aby byla schopna obsluhovat více úkonů v menším počtu lidí. Díky tomu si Travelking dokázal na jaře naplánovat ranvej do konce roku 2020 v takovém formátu, že by krizi přežil, i kdyby nepřišla jediná objednávka.

Snížení nákladů o 75 procent

„To se naštěstí nestalo. Léto jako naše hlavní sezona bylo nadprůměrně dobré, ale zbytek roku za mnoho nestál. Rozhodli jsme se rozložit naše rezervy tak, abychom vydrželi v podobném režimu i letos, a snížili jsme firemní náklady o 75 procent. Nikdy bychom netušili, že firmu dokážeme při zachování všech klíčových lidí až tak zefektivnit,“ přidává podrobnosti Kóša.

Na trhu Travelking zaznamenal letní boom, který ustal v polovině srpna, a od té doby cestování zažívá velký útlum. Prodej je od podzimu na pěti až deseti procentech normálu, nakupující zákazníci si přitom kupují dovolené s dlouhou platností využití nebo si rezervují konkrétní a zároveň velmi vzdálený termín.

I tak však pořád panuje nejistota a například cílová skupina Travelkingu se často obává o své zdraví. Na druhé straně hotely vůbec nevědí, jestli a kdy budou cestování a možnost sjednat si ubytování povolené, jestli do té doby přežijí, a pokud ano, za jaké ceny budou prodávat.

„V zásadě všichni řeší jen vnitrostátní cestování. Tato strategie však není vždy účinná, kvanta zákazníků si takto nakoupili například silvestrovské pobyty, které se později všechny do jednoho vystornovaly kvůli nemožnosti jejich využití,“ říká Kóša a doplňuje, že v souvislosti s tím Travelking vyslyšel přání klientů a pro přehlednost sjednotil storno podmínky hotelů, čímž ulehčuje vyhledávání informací.

img_4135-min

Tým Travelkingu

Foto: Travelking

Mezi velkými novinkami cestovního portálu je také nová produktová řada související s primárním produktem, tedy pobyty. Konkrétně jde o prodej vstupů do aquaparků, koupelí, wellnessů a dalších atrakcí, mezi kterými jsou i plavba lodí či skipasy. Zákazníci si tak mohou koupit pobytový balíček a k němu dodatečné služby, které budou přibývat podle vývoje poptávky.

Zároveň se Travelking víc pustil do zahraniční expanze, což je i součástí jeho dlouhodobé vize. Už na jaře začala firma pracovat na otevření maďarského trhu s lokalizovaným webem, což bylo logickým krokem díky už existujícímu personálnímu i produktovému zázemí.

„Jako první vždy ožije vnitrostátní cestování, takhle jsme schopni nabídnout naše maďarské portfolio i maďarským klientům. Zároveň oproti tamním portálům máme určitou technologickou výhodu a největší portfolio v příhraničních zemích,“ popisuje Kóša s tím, že další expanzní kroky Travelkingu budou směřovat do Polska, Rakouska a Německa. Cílem firmy je tak perfektní připravenost na spuštění lokalizovaných webů, když bude cestování opět možné.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu.“

V mezičase se tak musí Travelking postarat sám o sebe. Jak totiž říká Kóša, portál prodává výhradně dovolené v hotelích, jež stát zavřel. „Nás sice nezavřel, ale de facto nám znemožnil podnikání. Jsme tak jedním z podniků, které propadly sítem,“ popisuje s tím, že v tomto ohledu do budoucna optimistický není.

Firmu totiž úplně obešla pomoc lázním i hotelům, které jsou zavřené, zároveň Travelking neměl nárok ani na kompenzační bonusy pro cestovní kanceláře, protože ty byly podle Kóši šité na míru cestovkám prodávajícím zájezdy k moři a společnostem specializovaným na příchod zahraničních turistů.

„Ze státní pomoci pro cestovní ruch jsme nedostali ani korunu. Kontinuálně navíc kontaktujeme kompetentní orgány, zatím však bez jakékoliv odezvy. Místo toho, abychom dostali efektivní podporu, jsme nedostali nic. Roste nám jen časový náklad, který do procesu investujeme,“ popisuje spoluzakladatel cestovního portálu.

„Je nutno dodat, že Travelking je od začátku řízený příkladně. Firma je registrovaná v Česku, bez zahraničního kapitálu, zahraničních vlastníků a jakýchkoliv státních dotací. Bez dluhů vůči státu či komukoliv jinému. Řízená transparentně, zveřejňujeme všechny účetní závěrky. Na daních a odvodech jsme už státu odvedli desítky milionů korun. A v momentě, kdy nám stát znemožní podnikání, na nás zapomene a na naše výzvy nereaguje,“ dodává s povzdechem Kóša.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.