Tabletka pro lepší výkon, kterou používá 40 tisíc lidí. Český Madmonq roste a velký potenciál vidí za hranicemi

Michal Noga a Petr Andrýsek ze startupu Madmonq

Foto: Madmonq

Je to malá, cucací fialová tabletka. Od léku má ale český Madmonq daleko. Místo toho je to doplněk určený primárně pro hráče, napěchovaný přírodními složkami, které mají nabudit energií a dlouhodobě pomoci třeba i v rozvoji paměti. U hráčů videoher slaví úspěch, a tak postupně míří i do světa.

Za celým nápadem stojí dvaatřicetiletý podnikatel Michal Noga. K nápadu původně přišel při své práci ve farmacii, kde se věnoval hlavně inovačním procesům, a především byl po celou dobu vášnivým hráčem.

„Pro mě byly hry jako Warcraft nebo Dota naprosté srdcovky. Díky svým zkušenostem jsem tak začal rychle vnímat, že vášniví hráči z většiny neřešili tolik svoje zdraví jako součást výkonu,“ popisuje Noga zhruba čtyři roky starou realitu, se kterou se nechtěl úplně smířit.

Byla to zároveň doba, kdy se poprvé začal řešit problém dopingu v esportu, který šel ruku v ruce se stále se zvyšujícími finančními odměnami v relativně novém zábavním odvětví, v němž se tak stupňovaly i nároky na hráče. Noga proto opustil svou předchozí práci a začal budovat značku, která pomáhá hráčům žít dlouhodobě zdravěji a udržitelně, a pojmenoval ji Madmonq.

Madmonq

Madmonq je výkonnostní doplněk stravy

Foto: Madmonq

V jednu fialovou cucací tabletku se tak spojily krátkodobé i dlouhodobé pozitivní účinky. Pomáhá hlavně pro lepší výkonnost, soustředění, vyšší hladiny energie a při kontrole stresu. Nečekejte ale ani kofeinovou tabletku, která vás krátkodobě nakopne a její účinek zase brzo zmizí.

„To by ani nebylo dobré. Pro hráče je důležitější spíše stabilnější výkon než chvilkové nakopnutí,“ vysvětluje Noga. Madmonq proto sází raději na kombinaci více než desítky látek, které mají pomalejší náběh a uklidní do stabilního stavu takzvané flow.

„Po méně než dvaceti minutách přichází nabuzení, které pak vydrží tři až šest hodin. Člověk je po celou dobu motivovaný, chce se mu pracovat, soustředí se. Vždycky říkám, že je to taková 110% výkonnost,“ vysvětluje Noga s tím, že po vyprchání účinku nenastane typický pád ve výkonnosti, jako když si dáte třeba kávu nebo slazený nápoj.

Lék na prokrastinaci

Druhou klíčovou postavou příběhu Madmonq je marketér Petr Andrýsek, který je známý především jako zakladatel agentury Socialsharks a investor do esportového týmu Brute. Od Nogy odkoupil v jeho projektu třicetiprocentní podíl a dodnes na něm spolupracuje.

„Učíme hráče starat se o své zdraví. Do jisté míry bychom Madmonq mohli nazvat jako lék na prokrastinaci,“ říká s nadsázkou Andrýsek. „Jednou se nám sešel asi z pěti zdrojů feedback, že si lidé dali Madmonq a umyli doma všechna okna,“ směje se.

Podle Nogy jsou dlouhodobý dobrý tělesný stav, výkon i spánek přirozeně spojené nádoby a Madmonq tak drží prst na tepu doby. Kromě kombinace vitamínů, minerálů a aminokyselin obsahuje fialová tableta i takzvanou složku Spectra. Ta má silné antioxidační účinky a 29 extraktů z rostlin, bylin, ovoce a zeleniny.

Nechybí ani Sibiřský ženšen, cholin, L-theanin a pochopitelně kofein. Místo cukru v tabletce najdete xylitol a erythritol, přírodní náhražky cukru, které zuby pomáhají mineralizovat místo toho, aby je ničily.

madmonq_michal2

Michal Noga, zakladatel Madmonq

Foto: Madmonq

„Každá ze složek má za sebou historii. Součástí jsou i výtažky z adaptogenních rostlin, které lidé po tisíce let používali pro své krátkodobé i dlouhodobé zdravotní účinky. Až později zjistili, že mají pozitivní vliv i na paměť nebo prokrvování cév. Nebo borůvkový extrakt, který jedli za druhé světové války piloti a zjistili, že po něm lépe vidí ve tmě,“ vysvětluje Noga.

Chuť je díky bohatosti složení velmi specifická a nemusí podle Andrýska sednout každému. Madmonq není bonbon, ale tableta na výkon. „Nejsou to bonbóny na chuť, na což si lidé někdy hůř zvykají. Důvodem specifické chuti a počátečního nezvyku je bohaté složení cucavé tablety,“ dodává marketér.

Firma doposud fungovala z vlastních zdrojů, ale aktuálně jedná s investory o financování. V loňském roce překročila obrat jednoho milionu eur, tedy necelých 26 milionů korun. Za největší překážku považuje Andrýsek paradoxně fakt, že Madmonq je právě tableta – lidé podle něj mají podvědomě pocit, že tablety se berou jen ve chvíli, když je nějaký zdravotní problém.

Zároveň ale prý neexistuje jiná forma, která by umožnila složení s tak zásadními zdravotními benefity. „Přemýšleli jsme třeba nad drinkem či práškem, tabletka ale umožní nacpat vše možné do malého objemu, bez rizika toho, že by látky například degradovaly ve vodě,“ popisuje Noga. Výrobní proces podléhá důkladné a stálé kontrole kvality a má mimo jiné certifikaci GMP.

Když nefunguje, vrátí peníze

Ačkoliv primárně cílí na hráče, Madmonq má být účinný pro všechny, kdo jednoduše sedí dlouhé hodiny za počítačem a potřebují se koncentrovat. Podle Nogy si ostatně tabletky kupují i lidé ze startupů jako Storyous nebo Productboard. Vedle firem využívají Madmonq také známí pokeroví hráči Bertrand „ElkY“ Grospellier či Lex Veldhuis, kteří se věnují i hrám, nebo český streamer Radek „Sterakdary“ Starý.

Andrýsek přiznává, že Madmonq není pro každého. Záleží na nastavení každého uživatele, včetně třeba individuální citlivosti na stimulační látky. Věří ale produktu natolik, že v případě špatného účinku vrací peníze. Madmonq je tak pro oba společníky především značka, která pomůže hráčům se udržitelně zlepšovat, ve hraní i ve zdraví. Kromě samotných tabletek proto pracují s komunitou na různých akcích a mají i vlastní merchandising.

madmonq_liveoliverr

LiveOliverr, jeden z ambasadorů značky Madmonq

Foto: Madmonq

Po produktové stránce nechystá v nejbližší době Madmonq další rozšíření, místo toho stále inovuje složení samotných tabletek. Expanze je ovšem v plném proudu po geografické stránce. České fialové tabletky už si koupili lidé ve více než padesáti zemích světa a podle Andrýska se firma nyní zaměřuje na evropské trhy, jako je Velká Británie nebo Francie.

Doposud zhruba polovinu obratu tvořila česká poptávka, ale postupně se poměr přelévá čím dál tím více ve prospěch zahraničí. „Tam vidíme de facto nekonečné možnosti růstu,“ říká Noga. Zaměřit se chce nejdřív na Evropu, hlavně díky společné legislativě. Celkově Madmonq počítá 40 tisíc pravidelných zákazníků.

hrot-1

Přečtěte si takéNávrat do socialistické Prahy inspirovaný Quakem. Ve hře Hrot bojujete za vlast ve spárech tvrdého komunismu

Nemalou zásluhu v celém počínání mají influenceři. Madmonq se může pochlubit sítí streamerů, včetně Agraela, který je na Twitchi největší v Česku, profesionálních esportových hráčů, ale například i spoluprací se zmíněnými úspěšnými hráči pokeru. „Jsou pro nás základem marketingu, značku od začátku budujeme přes komunitu,“ upřesňuje Andrýsek.

Fyzické i psychické zdraví řeší profesionální hráči videoher čím dál tím víc a dnes již běžně mají esportové týmy například své mentální kouče a cvičí v posilovně. Není to ostatně tak dávno, co do produktů na hráčskou výkonnost naplno šlápla například dříve čistě hardwarová značka Razer. Minulý rok představila svůj energy drink a letos přinesla na trh i žvýkačky, které mají pomoct výkonnosti.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Madmonq. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.