Systém od 9 do 5 je mrtev, ať žije home office. Přechod na práci z domova oznámily i Spotify a Salesforce

Pohled na San Francisco a nejvyšší budovu Salesforce Tower

Foto: Salesforce

Ještě před pár lety se home office bral jako krajní alternativa, pokud jste se z nějakého důvodu nemohli dostat do kanceláře. Teď je ale na práci z domova nahlíženo úplně jinak a řada společností na ni klade stále větší důraz. Nejnověji se do rostoucího trendu zapojují i Spotify a Salesforce, což jsou společnosti zaměstnávající tisíce, respektive desítky tisíc lidí. Vedení obou firem nyní oznámilo, že své zaměstnance nechá doma natrvalo, pokud budou chtít.

Pořád jde o tu stejnou písničku, ve které hraje hlavní roli pandemie koronaviru. Ta na svém úplném počátku zavřela dveře kanceláří po celém světě a nejen internetové společnosti řešily, co bude dál. Nakonec zjistily, že vlastně pracovníky fyzicky na jednom místě často nepotřebují, a tak naplno rozjely tzv. remote work, tedy práci odkudkoliv, která se do té doby zejména u těch největších firem objevovala jen občas.

Ať už jde o Twitter, Google, Facebook, Dropbox nebo třeba český Avast, jenž ve svém pracovním nastavení udělal taktéž velké změny, všechny tyto společnosti svým zaměstnancům navrhly „benefity“ v podobě volby, zda chtějí do práce docházet, nebo pracovat z domova. Případně vytvořily flexibilní kompromis, který se stává stále populárnější – tři dny v kanceláři, dva dny kdekoliv jinde.

Něco podobného teď oznámil i největší hudební streamovací služba Spotify, které zavádí model Work from Anywhere. Jeho zaměstnanci si tak budou moci vybrat, zda chtějí pracovat výhradně odkudkoliv, výhradně z kanceláře, nebo v kombinaci obou těchto možností. Švédská firma tím chce svým zaměstnancům zajistit větší flexibilitu.

daniel-ek-spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Foto: Spotify

I ve Spotify se totiž nebude příliš hledět na to, odkud daný zaměstnanec svou činnosti vykonává. Důležité jsou primárně výsledky. V případě, že by někdo přeci jen chtěl pracovat z kanceláře, ale nechtěl by se střetávat se svými spolupracovníky, lze to řešit pronajmutím některých coworkingových prostor, kde svým lidem Spotify zajistí členství.

„V rámci našich snah o dynamické pracoviště měníme napříč celým světem naše kancelářské prostory, a to s ohledem na udržitelnost, flexibilitu a pocit pohody. Chceme zajistit, aby všichni naši pracovníci mohli pracovat pohodlně a efektivně odkudkoliv,“ oznámilo Spotify, které nedávno uvedlo, že pokořilo hranici 345 milionů posluchačů.

Možná ještě zajímavější situace se ale děje v kalifornském Silicon Valley. Postupný přechod na formát trvalé práce z domova představil i Salesforce, softwarový gigant se zaměřením na CRM s tržní hodnotou přes 220 miliard dolarů, který je zároveň největším privátním zaměstnavatelem v San Francisku a obývá tam ikonický mrakodrap Salesforce Tower. Jen v San Francisku má na 9 tisíc zaměstnanců, po světě pak má další desítky tisíc kolegů.

Důvody pro toto rozhodnutí jsou prakticky stejné s těmi, které braly potaz jiné technologické firmy: flexibilita a efektivita. V Salesforce aktuálně dělí zaměstnance na flex, fully remote a office-based. Zatímco flex znamená chodit do práce jen pár dní v týdnu, typicky pro týmové kolaborace a schůzky s klienty, fully remote nabízí možnost pracovat naprosto odkudkoliv, mimo kancelář.

salesforce-tower3

Salesforce Tower (nejvyšší budova vlevo) je hlavním sídlem Salesforce v San Francisku

Foto: Salesforce

Spojením office-based pak Salesforce myslí to, že pro něj budou klasické kancelářské prostory stále důležité, ale lidé, kteří v nich budou nadále sedět, vytvoří minoritu pracovní síly firmy. „Systém od 9 do 5 je mrtev. Zaměstnanecká zkušenost je víc než jen pingpongové stoly a svačinky,“ uvedl Brent Hyder, který v Salesforce řídí HR, a dodává, že zpřístupněním práce odkudkoliv bude pro Salesforce jednodušší rekrutovat nové lidi i mimo extrémně drahé oblasti jako San Francisko nebo New York.

Byť se důraz na home office zvyšuje, skutečné kanceláře mají mít ve firmách stále důležitou roli. Ostatně jak psal v komentáři pro CzechCrunch Martin Stára ze studia Perspektiv, home office a telefonáty přes Zoom podle něj spontánní hovor v kuchyňce nenahradí. Kanceláře se nicméně mají stát flexibilnějšími a vypadnou z nich velké open spacy. O důležitosti kancelářských prostor i směrem do budoucna jsou přesvědčeni také architekti z Capexu.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.