Spotify bude i pro audiofily. Ještě letos nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Spotify nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Foto: Omid Armin/Unsplash

Spotify sice nedávno ohlásilo další obrovský nárůst uživatelů na 345 milionů a úspěšně expanduje na nové trhy, stále mu ale chybí kus práce, než bude dlouhodobě profitabilní. Hledá proto nové způsoby, jak zvyšovat své příjmy, a několik z nich uvedlo na virtuální konferenci Stream On. Mnoho posluchačů jistě přitáhne ohlášený podcast Baracka Obamy, zlatým hřebem události ale bylo předplatné, které nabídne hudbu v bezztrátové kvalitě. 

Jeho název zní Spotify HiFi a slibuje, že se plně vyrovná míře detailů zvuku, jaká je typická pro CD. To rozhodně neznamená nejvyšší kvalitu dostupnou na trhu, ale pro naprostou většinu případů poslechu se od ní liší takřka nepostřehnutelně. „Lidé si budou moci své oblíbené skladby užít s větší mírou hloubky a čistoty,“ řekl švédský streamovací gigant.

Důležitější než jeho marketingová prohlášení je ale fakt, že možnost poslouchat hudbu v bezztrátové kvalitě byla jednou z nejžádanějších funkcí od uživatelů. Například konkurenční Amazon Music představil hi-fi předplatné v roce 2019 a Tidal ho nabízí od svého spuštění v roce 2014. Služba, kterou vlastní rapper Jay-Z, navíc obsahuje i rozsáhlou kolekci tzv. Tidal Masters, tedy alb ve zcela audiofilské kvalitě přesahující CD.

daniel-ek-spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Foto: Spotify

Jak Tidal, tak Amazon své hi-fi verze nabízejí za vyšší cenu než standardní předplatné. Spotify zatím nezmínilo, kolik bude stát jeho HiFi, téměř jistě se ale vydá stejnou cestou. Dozvíme se to „později v tomto roce na vybraných trzích“, jak firma uvedla k dostupnosti novinky. Apple Music tak momentálně zůstává jedinou z hlavních platforem, která bezztrátové nahrávky nenabízí, nebo je alespoň neohlásila.

Se ohlášením hi-fi kvality streamování se opět otevírá otázka, co vlastně taková možnost přináší posluchačům. Nelze přitom říct, že na ni existuje jednoznačná odpověď, už kvůli zásadním rozdílům mezi samotným hardwarem, který lidé k přehrávání hudby používají. Například lidé poslouchající skrze drátová EarPods nebo bezdrátová AirPods asi spíše než detaily zvuku bude zajímat snadná dostupnost nebo pohodlí.

Ani zkušení posluchači by však u populárních sluchátek nepoznali rozdíl mezi lepší mp3 a CD. Když Spotify mluví o „užívání si větší hloubky a čistoty“ a sdílí přitom video s Billie Eilish popisující zvukové nuance své hudby, zdánlivě cílí na široké publikum. V praxi ale budou jeho slova irelevantní pro dominantní část uživatelů, kteří se spíše nechají strhnout marketingem. Stejné výtky se nedávno dočkal Apple, jehož „audiofilská“ AirPods Max omezuje použitý typ Bluetooth.

Na druhou stranu by natolik mainstreamové rozšíření „hi-fi zvuku“ mohlo znamenat nárůst počtu velice pozorných posluchačů. O jednoznačně pozitivní zprávu se navíc jedná pro audiofily a samotné hudebníky. Když už k nim Spotify není moc přívětivé z hlediska výše odměn či algoritmizace posluchačských návyků, alespoň jim povolí jejich tvorbu sdílet ve vysoké kvalitě.

Důležitou otázkou bude i to, jestli z jejího navýšení oproti standardu budou nějak těžit i umělci. Pro ně firma pod taktovkou Daniela Eka na akci Stream On představila širší dostupnost funkcí pro větší zaujetí fanoušků. V následujících měsících tak lze očekávat více krátkých videí Canvas při přehrávání nebo doporučení nových alb od interpretů, které lidé sledují.

Nakonec se v prezentaci Švédů nezapomnělo ani na podcasty, kde si připravili hned několik velkých oznámení. Aby také ne. Spotify do podcastů zainvestovalo už stovky milionů dolarů s vidinou přílivu uživatelů hledajících exkluzivní obsah. Podle analytiků se prozatím neobjevily jasné indikace, že by se něco takového ve větší míře dělo, firma ale ve svých snahách nehodlá polevit.

janecek-1

Přečtěte si takéKarel Janeček vstupuje do esportu. Desítky milionů korun investuje do týmu Entropiq Martina Kabrhela

V průběhu letošního roku tak na její streamovací službě přistane první projekt z partnerství s Warner Bros. a DC Comics, příběhový podcast Batman Unburied. Zajímavé věci by měly přijít i ze strany zábavní společnosti AGBO, kterou založili Anthony a Joe Russoovi, režiséři Avengers: Endgame nebo Kapitána Ameriky: Občanské války. Nejvíce pozornosti si teď ovšem získali Barack Obama a Bruce Springsteen, kteří si v podcastu Renegades povídají o životě v USA.

Jelikož Spotify věří, že je o taková jména velký zájem, plánuje tvůrcům podcastů poskytnout možnost samostatného předplatného pro exkluzivní obsah. V praxi by uživatelé mezi volně dostupnými epizodami viděli také placené bonusy. S testováním novinky se má začít letos na jaře u amerických tvůrců.

spotify-renegade-barack-obama-bruce-springsteen

Bruce Springsteen a Barack Obama při nahrávání podcastu Renegades: Born In the USA

Reprofoto: Spotify/YouTube

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.