Solární Batmobil si rezervovaly tisíce lidí a startup Aptera na něj nabírá desítky milionů korun

Solární vůz společnosti Aptera

Foto: Aptera

Umístit solární panely na elektromobil se jeví jako logické řešení, o které by mohli mít zájem zákazníci i investoři. Byť se stále jedná o velkou technologickou výzvu, už se objevují první firmy, které chtějí solární mobilitu dostat i ke koncovým zákazníkům. Je mezi nimi i Aptera, která v prvním kole financování nabrala přes čtyři miliony dolarů a na svůj elektromobil hlásí více než sedm tisíc objednávek. Minimálně jeden exemplář by navíc měl jezdit i v Česku.

Aptera je americký automobilový startup, který funguje od roku 2005. Pořádně o něm bylo slyšet ale až v poslední době, kdy představil svůj vehikl jménem Paradigm. Ten by měl na jedno nabití poskytnout dojezd okolo 1 600 kilometrů a v případě příznivých podmínek ujet až 72 kilometrů jen a pouze na energii získanou ze slunce.

Představa ukrajování kilometrů bez nutnosti dobíjení je lákavá, a to dokonce i v tak netradičním vozítku, s jakým přichází Aptera. Tříkolový Paradigm totiž připomíná klasický vůz opravdu jen vzdáleně. Přesto společnost oznámila již sedm tisíc držených rezervací na modely Paradigm a Paradigm+, přičemž výroba má začít ještě letos ve výrobním závodu v Sorrento Valley nedaleko San Diega.

Na vývoji se podílí také Sandy Munro, legenda světa inovací v automobilovém průmyslu, který by měl Apteře pomáhat s navržením co možná nejefektivnějšího výrobního procesu vozidel, jak dříve informoval web InsideEVs.

aptera-pradigm3

Solární vůz Aptera Pradigm

Foto: Aptera

„Sázím na solární budoucnost a sázím na Apteru. Toto odvětví potřebuje více kreativního inženýrství, aby postupovalo vpřed. Jsem rád, že mohu pomoci Apteře při přechodu do výroby i mimo ni,“ říká střílený inženýr, který má za sebou mnohaletou praxi ve společnostech, jako je General Motors či Ford, a který rád do šroubku dekonstruuje vozy od Tesly.

Munro, respektive jeho společnost Munro & Associates, se do projektu zapojuje také coby akcionář. Účastnil se totiž prvního kola financování solárního startupu, ve kterém Aptera vybrala přes čtyři miliony dolarů (85 milionů korun). Tato částka by měla firmu přiblížit k zahájení produkce a startu odbavování prvních objednávek. V nich má Aptera celkově 250 milionů dolarů (5,3 miliardy korun).

Očekává se, že Aptera bude do budoucna spoléhat především na strategii budování menších výrobních podniků. Ty by měla zřizovat v oblastech, ve kterých bude po solárních vozítkách největší zájem, čímž se vyhne potřebě velkých závodů exportujících stroje na určené trhy.

Zajímavostí je, že minimálně jedno vozítko od Aptery by mohlo být k vidění i na českých silnicích, nejčastěji v Ústeckém kraji. Objednávku tohoto vozítka totiž začátkem prosince oznámil podnikatel a filantrop Martin Hausenblas.

aptera

Steve Fambro a Chris Anthony, výkonní ředitelé společnosti Aptera

Foto: Aptera

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.