Šampaňské spojuje hip hop s luxusním životem. Jay-Z teď část své prémiové značky bublinek prodává LVMH

Jay-Z prodává polovinu své značky šampaňského Armand de Brignac koncernu LVMH

Foto: Armand de Brignac/The Come Up Show/Flickr

Hiphopová kultura byla odjakživa brána jako vzdor proti systému, což se projevovalo různými způsoby. Od hudby přes breakdance až po graffiti. Konkrétně rappeři si ale rádi potrpěli i na luxusní zboží. Například Jay-Z rozjel vlastní značku prémiového šampaňského Armand de Brignac, kterou nyní z poloviny prodává koncernu Moët Hennessy Louis Vuitton. Propojuje tím dva jinak odlišné světy, které vlastně od sebe nikdy nebyly tak vzdálené.

Když se v New Yorku začaly koncem 70. letech psát počátky hip hopu, existoval v nich jeden důležitý paradox. Ačkoli jeho průkopníci bojovali proti tehdejší nadvládě disca, minimálně jednu věc z tohoto žánru převzali. Šlo o jakýsi punc elegance, možná až extravagance. V sedmdesátkách tak neletěly baggy jeans a rovné kšilty (které přišly až později), ale barevné, kožené a blyštivé doplňky.

V 80. letech sice přišlo slavné uskupení Run-DMC, které se začalo oblékat jako běžná newyorská veřejnost a na eleganci si tolik nepotrpělo, i tak ale zůstal luxus v hip hopu silně zakořeněn. Od vyladěných aut přes zlaté řetězy až po klasické spotřební věci, například alkohol. A byl to legendární rapper Nas, který v přelomovém albu Illmatic (1994) zarapoval o šampaňském a dopomohl k tomu, aby se z bublinek stal jeden ze symbolů hip hopu.

Od Dom Pérignon přes Moët po Armand de Brignac

Pravé šampaňské pochází z Francie, ale bez nadsázky lze říct, že do pouliční kultury dostaly nejrůznější značky šumivého vína právě američtí rappeři. Spojení „poppin‘ bottles“ zaznělo (a zaznívá) v nejedné rapové skladbě, a když zmíněný Nas v roce 1994 vystřelil s řádkem „I sip the Dom P, watchin Gandhi ‚til I’m charged. Then writing in my book of rhymes“, čímž odkazoval na slavnou značku Dom Pérignon, vyvolalo to řadu reakcí.

Tehdy v klubech stála láhev Dom Pérignon i 300 dolarů a rozhodně nešlo o žádné levné pití (což ostatně platí dodnes). Právě naopak. Nas tím vyjadřoval své bohatství a nebál se chlubit ani tak povrchními věcmi, jakými je jeho oblíbený alkoholický nápoj. To do té doby nebylo úplně zvykem, byť byl rap odjakživa postaven na reflektování skutečného života a všeho, co se okolo jednotlivých umělců a jejich přátel děje.

champagne-1

Lahev šampaňského od Armand de Brignac

Foto: Armand de Brignac

Velkou slávu mezi americkými rappery zažila i legendární značka Moët, o níž rád básnil třeba The Notorious B.I.G., o kterém 1. března vyjde na Netflixu velký životopisný dokument. A pak už to jelo. Zásadní byla i značka Cristal, jež se stala oblíbená na přelomu tisíciletí. Na ni měl spadeno i Jay-Z, jeden z nejvlivnějších rapperů všech dob, pro kterého mělo šampaňské v životě taktéž velký význam.

Dokonce natolik velký, že když už nechtěl Cristal pít, rozloučil se s ním přímo ve své skladbě, která se jmenuje Show Me What You Got a vyšla v roce 2006. V ní mimo jiné ukázal i na jiný brand šampaňského, a to konkrétně Armand de Brignac od Sovereign Brands. Trvalo pak osm let, než ji Jay-Z vzal pod svá křídla a stal se prvním rapperem, který kdy koupil značku šampaňského a vydával ji za svou.

Bohatá historie míří pod křídla LVMH

Pro Armand de Brignac je typická nejen chuť a bohatá historie jeho výrobce, rodiny Cattierů, ale také design, kterému dominuje neprůhledné sklo s výrazným symbolem pikového esa. I proto se jí přezdívá Ace of Spades. Nyní má ale tato značka před sebou novou kapitolu, jelikož její poloviční podíl kupuje za nezveřejněných finančních podmínek francouzský koncern Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH).

Ten má pod sebou více než šedesát značek luxusního zboží včetně producenta šampaňského Moët et Chandon a výrobce koňaku Hennessy, který je v hiphopové kultuře taktéž velmi populární. O tomto obchodu informoval deník The New York Times, který mimo jiné líčí, že proběhl přes Zoom mezi samotným Jay-Zem a Philippem Schausem, šéfem divize Moët Hennessy.

I když není zřejmé, jaké plány LVMH s Armand de Brignac má, jedno je jisté: jde o další krok k propojení sféry luxusu s hiphopovou scénou, která se rodila zpravidla na zaplivaných ulicích newyorských čtvrtí jako Bronx, Queens nebo Harlem. Navíc se odehrává v době, která prodejům šampaňského příliš nepřeje – za loňský rok měly prodeje bublinek dle magazínu WWD globálně spadnout o zhruba 20 procent.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený All Things JAY-Z (@allthingsjayz)

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.