Největší herní obchod roku upečen. Čínský gigant Tencent kupuje část českého studia Bohemia Interactive

Vojenský simulátor Arma 3 od českého studia Bohemia Interactive

Foto: Bohemia Interactive

Na tuzemské herní scéně se upekl největší obchod roku. Čínská internetová společnost Tencent Holding vstoupila coby minoritní akcionář do pražského studia Bohemia Interactive, které na trhu působí od roku 1999 a stojí za světově úspěšnou vojenskou herní sérii Arma. Pro české vývojáře tak jde o další klíčový milník, jenž navazuje na finančně velmi vydařený rok 2020.

Bohemia Interactive zakládali před zhruba jednadvaceti lety bratři Španělé a teď do svého podniku vůbec poprvé pouští zahraniční kapitál. O konkrétních detailech velkého obchodu s Tencentem ovšem firma mluvit nechce, a tak není známa ani výše transakce, ani velikost prodaného podílu. Podle odhadů CzechCrunche by se však suma mohla vyšplhat až na jednotky miliard korun.

„Jsme rádi, že prohlubujeme naše vztahy s Tencentem, jednou z nejvýznamnějších internetových i herních firem světa. Těšíme se, že budeme pracovat na našich současných i budoucích hrách s podporou silného partnera, který nás po mnoho let zná a rozumí našemu jedinečnému přístupu k vývoji online her,“ uvádí CEO Bohemia Interactive Marek Španěl.

Pro pražskou firmu, která loni utržila 1,6 miliardy korun a zažila svůj historicky druhý nejúspěšnější rok, jde o velkou věc i z toho důvodu, že se zařadí po bok velkých světových herních studií, v nichž je Tencent rovněž strategickým investorem. Jde hlavně o tvůrce Fortnite Epic Games, kde od roku 2012 drží čínský obr 40 %, v Activision Blizzard má 5 % a Riot Games vlastní celé. Podíly má i například v Paradox Interactive, Ubisoftu a Bluehole, což jsou zase tvůrci hitu PUBG.

arma-3

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

Foto: Bohemia Interactive

Co se chystá dál, je zatím ve hvězdách. Bohemia nicméně utvrzuje, že bude stále fungovat pod současným vedením manažerského týmu a majoritní podíl zůstává v rukou dosavadních českých majitelů. To je ostatně jediná informace týkající se možné velikosti podílu, kterou studio komunikuje.

Pokud bychom se ale měli odvíjet od původní zprávy z loňského roku, se kterou přišel server The Information, tehdy se mluvilo o tom, že by nákup 70 až 80 % firmy dosahoval výše 260 milionů dolarů, což v té době představovalo více než šest miliard korun. Nyní by měla být hodnota Bohemia Interactive s ohledem na loňské tržby ještě o něco vyšší.

Důležité ale je, že studio ještě dosud nezveřejnilo loňský zisk EBITDA, podle jehož násobků se firmy oceňují. I tam se ale očekává, že oproti předloňskému roku vzrostl z původních 675 milionů korun. Dle odhadu analytika Martina Cakla ze společnosti Patria by hodnota celé společnosti mohla být více než 13 miliard korun, pokud by hrubý zisk za 2020 atakoval jednu miliardu korun.

Podle těchto odhadů by pak například 40% podíl mohla Bohemka, jak se hernímu studiu přezdívá, odprodat za zhruba pět miliard korun. Jak připomínají Hospodářské noviny, bylo by to více, než za kolik se v roce 2019 prodaly stoprocentní podíly studií Warhorse Studios (Kingdome Come: Deliverance) a Beat Games, který se svým VR hitem Beat Saber putoval do rukou Facebooku. Nicméně ani v případě Beat Games nebyla cena zveřejněna a mohla se pohybovat v podobných řádech.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.