Nejstarší český carsharing Autonapůl dokázal i v náročném roce povyrůst. Utržil přes 12 milionů korun

Michal Šimoník, ředitel Autonapůl

Foto: Autonapůl

Jeden sdílený vůz carsharingové společnosti dokáže dle statistik nahradit 15 až 17 soukromých automobilů. To je číslo a premisa, s níž pracují také v Autonapůl, první českém carsharingu, kterému se podařilo rok, jenž vzájemnému půjčování dopravních prostředků příliš nepřál, ukončit s provozním ziskem ve výši 1,8 milionu korun před zdanění a odpisy.

Autonapůl se může pochlubit statusem vůbec nejdéle fungující carsharingové společnosti na našem území, protože začal fungovat již v roce 2003. Stanislav Kutáček, jeden ze zakladatelů projektu, se v lednu tohoto roku vracel z pracovní cesty v zahraničí a spolu se svým kolegou zabředli do debaty, proč v okolních evropských státech carsharing funguje, ale u nás ne.

Výsledkem této debaty bylo zprovoznění staré Zastavy z jugoslávské produkce. „Vytvořili jsme jednoduchý způsob rozpočítání nákladů na auto. Od začátku se za použití auta platilo kombinovaně za čas a ujeté kilometry, ovšem za čas byla cena spíš symbolická. Pochopitelně klíčky jsme si předávali osobně a tankovací karty jsme neměli ještě hodně dlouho,“ vzpomíná na začátky Stanislav Kutáček.

autonapul

První vůz flotily Autonapůl

Foto: Autonapůl

K celému projektu fungujícímu nedaleko Brna se postupem času začali přidávat další nadšenci, až se v roce 2005 koupila ojetá Felicie a vytvořil se online rezervační systém založený na open source systému pro rezervace místností. O pár let později došlo k propojení s brněnským Autodružstvem, které dělalo v podstatě to samé, a k nákupu dalších automobilů.

„Přidávali se další lidé, kterým takovýto způsob sdílení aut dával smysl, až nás začalo být přes stovku. Přibývala i auta. V roce 2011 jsme se rozhodli, že celý systém více institucionalizujeme, založili jsme družstvo a přesunuli do něho aktivity původního občanského sdružení,“ dodává Stanislav Kutáček.

V roce 2013 přišla expanze do Prahy a Liberce a o rok později i komunikační technologie pro sdílení vozů. Vozová flotila celé služby se začala rozrůstat, v roce 2018 přibyl i první elektromobil, s čímž také souvisí postupné omlazování flotily, ve které stará Zastava již dlouho nepůsobí.

Rok propadů i pozitiv

Minulý rok nepřál žádné z forem carsharingu. Přesto nejsou propady tak zásadní. Podle statistik TNMT představuje meziroční pokles u bikesharingu přibližně 5 %, v případě carsharingu 13 %. Autonapůl dokázalo udržet nabízenou flotilu 80 zánovních, jak osobních, tak i užitkových vozů, které jsou k dispozici v devíti městech České republiky. Celý systém funguje na základě vymezených předávacích zón, v nichž zákazník nalezne vůz, který si předem zarezervoval.

autonapul3

Mobilní aplikace služby

Foto: Autonapůl

„Největší propad v zájmu uživatelů jsme zaznamenali v první vlně koronaviru na jaře 2020, po rozvolnění opatření se situace zlepšila a na podzim už propady nebyly tak výrazné. Celkový obrat za rok 2020 očekáváme ve výši přes 12 milionů korun a oproti roku 2019 mírně stoupl,“ hodnotí rok 2020 ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

„Pandemie nás stála mezi jedním a jedním a půl milionem na nerealizovaných tržbách, přesto odhadujeme provozní zisk na 1,8 milionu korun před zdaněním a odpisy. Celková účetní ztráta tak přesáhne 1,6 milionu korun po započtení odpisů a úroků,“ doplňuje šéf nejstaršího tuzemského carsharingu, který dnes již má po Česku mnoho alternativ, ať už jde o domácí Car4Way či zahraniční Anytime nebo GreenGo.

matejcek-bagind

Přečtěte si takéLukáš Matějček uspěl s batohy z Indie. Pro svou značku Bagind teď hledá nové kůže v Ekvádoru a má velké plány

Podle statistik najezdili zákazníci Autonapůl za celý minulý rok přibližně 1,2 milionu kilometrů, což je přibližně 8% pokles oproti roku 2019. Tento propad by mohl být ještě výraznější, pokud by Autonapůl v květnu nespojilo své síly s Českými drahami. Společně začali nabízet zvýhodněné zapůjčení vozu pro všechny, kteří rádi cestují nejen po silnicích, ale také po kolejích.

Autonapůl nyní pracuje na dalších vylepšeních svého rezervačního systému, který funguje i v rámci mobilní aplikace, a zároveň je jeho cílem zaměřit se na vytížení půjčovaných automobilů mimo sezónu. „Aktuální vývoj dopravního trhu vnímám jako velmi zajímavý. Carsharingy a bikesharingy vycházejí z bláznivého roku 2020 jako vítězové, protože jim jako jediným segmentům v dopravě drasticky neklesly výkony, v některých měsících dokonce meziročně rostly,“ říká Šimoník.

Do letošního roku tak v Autonapůl vstupují pozitivně naladěni. „Spolu s očekávanou ekonomickou recesí to může pro Autonapůl paradoxně znamenat dobrý rok 2021,“ uzavírá Michal Šimoník.

autonapul1

Jeden z vozů Autonapůl nabízených v Liberci

Foto: Autonapůl

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.