Na prohlídku jen v neoprenu. Poblíž Cannes se otevřela unikátní podmořská expozice monumentálních masek

podvodni-muzeum1

Foto: Jason deCaires Taylor

Podvodní sochy autora Jasona deCaires Taylora

0Zobrazit komentáře

Na světě můžeme najít několik muzeí, která návštěvníkům nabízí skutečně hluboký zážitek. Jen málokteré však dovede fascinovat tolik jako nově otevřené muzeum nedaleko francouzského Cannes, kde silný zážitek způsobují nejen vystavené skulptury, ale především fakt, že jsou díla umístěna několik metrů pod mořskou hladinou. Proto jsou potápěčské brýle a plavky či neopren nutností.

Za neobvyklou podvodní instalací stojí britský sochař Jason de Caires Taylor, který je mimo jiné potápěčským instruktorem a aktivistou prosazující ochranu podmořského světa. Proto jeho neobvyklé sochy nejsou jen pouhým uměním, ale také prostředkem k upozorňování na problematiku ochrany oceánů. Nehledě na to, že vytváří zcela nový habitat pro tamní faunu a flóru.

Své umění už potvrdil i v Mexiku, respektive mezi Cancúnem a ostrovy Isla Mujeres, a také v bahamských vodách. Nyní chce ale potěšit primárně Evropany, a proto otevírá podobnou expozici i ve Středozemním moři nedaleko Cannes ve Francii, která byla po téměř čtyřech letech příprav spuštěna 1. února 2021 za finanční podpory města.

Celkem šest monumentálních soch lidských tváří, které dosahují výšky až dvou metrů a váží více než deset tun, se nachází v jižní části ostrova svaté Markéty. Sochy jsou umístěny v bělostném písku mezi ostrůvky mořských řas v hloubce dvou až tří metrů. Díky této malé hloubce a těsné blízkosti u pobřeží může novou expozici navštívit v podstatě každý.

podmorske-muzeum3

Foto: Jason deCaires Taylor

Díky malé hloubce si může sochy užít každý plavec

podmorske-muzeum4

Foto: Jason deCaires Taylor

Každá socha má dvě poloviny symbolizující dvojí tvář moří a oceánů

Momentálně se jedná o jedno z nejbezpečnějších muzeí na světě. Roušek není pod vodou potřeba a vyžadováno není ani dodržování bezpečných odstupů. I celé skupiny potápěčů v těsném hloučku tak mohou obdivovat tváře osob, kterým stály předlohou místní obyvatelé. Pod vodou lze hledět do očí osmdesátiletého rybáře Maurice i devítiletého žáka jedné z místních škol.

Každá tvář je rozdělená na dvě části, přičemž jedna polovina má evokovat dojem nasazené masky. Jde o metaforu k protikladným vlastnostem oceánu, takže na jedné straně lze pozorovat emoce síly a odolnosti v protikladu ke křehkosti a slabosti. Tyto protiklady mají navíc připomínat dvojakost oceánu, který má na povrchu mnohdy jinou tvář než pod hladinou, kde se nachází jemný ekosystém neustále degradován lidskou činností.

Téma masek však úzce souvisí i s lokalitou, ve které jsou sochy umístěny. Pevnost stojící na ostrově svaté Markéty měla být po nějaký čas jedním z míst, kde byl vězněn legendární muž se železnou maskou, o kterém psal i francouzský spisovatel Dumas ve svých Třech mušketýrech. V neposlední řadě má maska souvztažnost i k samotnému Cannes, jednoho z center evropského filmu a divadla.

Podobně jako u jiných svých expozic i teď Jason de Caires Taylor koncipoval projekt jak pro lidi, tak pro tamní faunu a floru. S tím souvisí vyčištění celé oblasti od odpadu – sochy byly vytvořeny z materiálů s neutrálním Ph, aby přilákaly zvědavé vodní živočichy i rostliny. Do celé oblasti byl navíc zakázán vjezd lodí, aby byla co nejbezpečnější pro vše živé.

podmorske-muzeum7

Foto: Jason deCaires Taylor

Britský umělec Jason deCaires Taylor

podmorske-muzeum5

Foto: Jason deCaires Taylor

Snímání otisku obličeje

podmorske-muzeum6

Foto: Jason deCaires Taylor

Autor se sochou před instalací na dně moře

podmorske-muzeum1

Foto: Jason deCaires Taylor

Proces instalace soch

podmorske-muzeum8

Foto: Jason deCaires Taylor

Ukázka evoluce Taylorova umění. Konkrétně z expozice v Mexiku

Diskuze (0)

Novinka

Anonym