Místo přežitých slipů trenky, které si i předplatíte. Trenýrkárna s českou značkou Styx utržila přes 100 milionů korun

Ruslan Skopal a Adam Rožánek, spolumajitelé e-shopu Trenýrkárna.cz a značky Styx

Foto: Styx

Pro poslech hudby si nejspíš předplatíte Spotify nebo Apple Music. Pro sledování filmů a seriálů ideálně nakombinujete Netflix a HBO GO. Pak možná budete měsíčně platit za doplňkové služby, které vám zjednodušují digitální život. A aby toho nebylo málo, můžete přidat i předplatné spodního prádla. Byť to zní zvláštně, i to je díky české Trenýrkárně, která se loni podílela na tržbách přes 100 milionů korun, možné. A vlastně také velmi efektivní.

Právě předplatné pánských trenek je nejnovějším rozšířením e-shopu Trenýrkárna.cz a české značky spodního prádla Styx, jež patří pod stejné majitele, kteří se snaží na českém trhu vybudovat zázemí nejen pro pány hledající každodenní pohodlí v ověřené kvalitě. A jak pro CzechCrunch říká Ruslan Skopal, jeden ze spolumajitelů, i bez velké propagace tento model funguje.

„Docela jsme se toho báli, ale během jednoho dne jsme to vymysleli a hned druhý den bylo spuštěno. Aktuálně máme nižší stovky předplatitelů a během letoška do toho chceme pořádně šlápnout,“ zmiňuje Skopal a dodává, že si zákazníci mohou vybrat tříměsíční, šestiměsíční nebo celoroční předplatné, během kterého každý měsíc dostanou konkrétní typ trenýrek.

Změna od přežitých slipů

Předplatné pánských trenek je ovšem pouhou třešničkou na dortu. Pro pochopení celého byznysu je nutné se vrátit až do roku 1996, kdy spatřila světlo světa značka Styx. Tehdy ještě neměla co do činění s aktuálními majiteli, zmíněným Ruslanem Skopalem a Adamem Rožánkem, ale projevovala ambice změnit nudný trh s prádlem.

styx1

Klasické pánské trenky značky Styx

Foto: Styx

Ve druhé polovině 90. let v Česku nebyla žádná pořádná nabídka kvalitního spodního prádla, jako je teď. Většinou se pánové uchylovali ke slipům, což se zakladatelé Styxu Adam Sýkora a Petr Vlasák rozhodli změnit. Chtěli na tuzemský trh přinést kvalitu a pohodlí, které viděli hlavně v trenkách.

Když na Vánoce téhož roku představili svou první kolekci třiceti trenýrek, měla velký úspěch. „Prezentovala vzrušující změnu od přežitých slipů, a tak se není čemu divit, že se rychle vyprodala,“ vzpomíná pro CzechCrunch Skopal a zmiňuje, že jedním z klíčových aspektů úspěchu byla i poctivá česká výroba, kterou si Styx drží dodnes.

Trenýrkárna oproti Styxu vznikla až o řadu let poté, v roce 2010. O dva roky později ji koupili Skopal s Rožánkem, kteří tehdy studovali na vysoké škole, poznávali kouzla e-commerce a učili se podnikání. A protože měli i vlastní firmu, řekli si, že celé toto poznávání posunou o kus dál a učiní svou první akvizici. Tou se stala právě Trenýrkárna.

„Koupili jsme ji i se skladovými zásobami a na tehdejší poměry relativně velkou skupinou na Facebooku, která čítala dvacet tisíc uživatelů. V tom samém roce jsme otevřeli i svou první pražskou prodejnu v Dejvicích a měli jsme jasno v tom, že potřebujeme mít i silnou privátní značku,“ říká Skopal.

V tomto momentě se dostáváme k onomu důležitému spojení. V roce 2018, co byla Trenýrkárna už zažitým e-shopem pro spodní prádlo, koupila značku Styx, kterou zařadila do svého portfolia. Kdyby ji nekoupila, hrozilo i to, že by zanikla. Simultánně s tím začali rozšiřovat sortiment také o boxerky, dámské spodní prádlo nebo ponožky.

Zpět do přítomnosti

Trenýrkárna a Styx jsou tak na českém trhu poměrně zažité značky, které v prodejích průběžně rostou. Pro celou společnost DaniDarx, pod kterou brandy spadají, byl zásadní rok 2020, jenž proměnil celou řadu tržních oblastí. Během něj v tržbách pokořila hranici 100 milionů korun (bez DPH) a dohromady prodala přes 400 tisíc kusů spodního prádla, přičemž zhruba polovinu obratu tvořily produkty od českých značek.

Slušně se dařilo i značce Styx, jejíž spodní prádlo se prodalo v počtu přesahujícím 100 tisíc kusů. „Styx nám dělá zhruba třicet procent tržeb. Co se zisku týče, EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy – pozn. red.) je zatím předběžná a přesahuje 10 milionů korun,“ objasňuje Skopal. A zatímco v onlinu se firmě dařilo, ve „skutečném“ světě to bylo o něco horší.

styx2

Na Trenýrkárně lze pořídit i dámské spodní prádlo

Foto: Styx

Loni byla firma nucena zavřít dvě prodejny nacházející se v pražských obchodních centrech, přičemž další dvě, které má mimo nákupáky, byly kvůli pandemii zavřené skoro celý rok. Offline ale pro DaniDarx není primárním způsobem, jak se prodejně prezentovat.

„Jako celek ale rok 2020 hodnotíme nad očekávání, i když to tak kvůli pandemické situace vůbec nevypadalo. I díky tomu jsme mohli nabrat spoustu nových kolegů (od švadlen po skladníky), přičemž jsme v listopadu realizovali 25 procent celkových loňských tržeb, což je výsledek, který je trojnásobně větší než v klasickém měsíci,“ dodává Skopal.

Ať jsme všude vidět

Právě s viditelností na internetu se pojí i velmi dobře rozjeté reklamní kampaně. Snaží se být totiž na všech relevantních online kanálech, které se objevují, a proto je vysoká šance, že jste na vizuály Trenýrkárny nebo Styxu už někde narazili. Ať už na Googlu, nebo třeba na Facebooku.

„Vše měříme a následně vyhodnocujeme mnoho faktorů, díky kterým si pak můžeme říct, co nám přináší a proč je pro nás (ne)výhodný. Využíváme metriku PNO (procentuální vyjádření hodnoty nákladů vydělené celkovou hodnotou dosažených konverzí – pozn. red.), která je pro nás poměrně vhodná díky složení marže v portfoliu a na základě této metriky krátkodobě upravujeme výkon,“ zmiňuje Skopal a dodává, že brzy vyzkouší i klasické reklamy v televizi.

styx3

Styx nabízí i tzv. rodinné spodní prádlo pro členy domácnosti

Foto: Styx

Brzy by obě značky měly zamířit i do zahraničí, což je pro ně jeden z hlavní cílů pro letošní rok. Skopal chce, aby do konce roku vstoupily do 6 až 10 států z regionu střední a východní Evropy. Nejblíže je expanze do Maďarska a Rumunska, jež by měla proběhnout už v dubnu. Dále chtějí ještě více pracovat na větší stabilitě na Slovensku.

„Na Slovensku jsme zhruba rok a aktuální výsledky nám ukazují, že jsme tam v roce 2020 odvedli kus dobré práce. Slovensko ostatně potvrdilo, že náš dobře nastavený zákaznický servis a marketing je replikovatelný do dalších zemí. Uvidíme, jak se nám to celé vydaří,“ přibližuje Skopal nadcházející plány.

Spolu s expanzí se Trenýrkárna a Styx budou zaměřovat také na rozšíření nabídky. Ještě více chtějí šlápnout do oblasti pyžam, županů a spacích triček, přičemž nemá chybět ani ložní prádlo a dámské funkční prádlo. Opět vše s důrazem na výrobu v České republice, která je pro ně klíčová.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.