Místo člověka se v telefonu ozve umělá inteligence. Čeští Born Digital teď na expanzi získali 15 milionů korun

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital, který vznikl jako spin-off z GoodAI

Foto: Born Digital

Když zavoláte na zákaznickou linku některých tuzemských mobilních operátorů, bank, distributorů energií či do budoucna například hasičů, je možné, že se z druhé strany neozve živý člověk, ale hlasová umělá inteligence, která vám s daným problémem pomůže. A to ideálně aniž byste vůbec poznali, že mluvíte s robotem. To je možné například díky česko-slovenskému startupu Born Digital, jenž se od roku 2019 věnuje automatizaci komunikace se zákazníky postavené na umělé inteligenci.

V Česku a na Slovensku takto s chytrými hlasovými asistenty od Born Digital mluví tisíce lidí denně a startup už odbavil přes 2,5 milionu hovorů s reálnými zákazníky. Navzdory trendům chatbotů a další online komunikace totiž většina lidí své problémy pořád řeší přes telefon a startup, který vznikl jako spin-off firmy GoodAI Marka Rosy zaměřené na vývoj umělé inteligence, teď vidí velký potenciál na rozšíření v zahraničí.

A věří mu také investoři. Born Digital oznámil získání investice ve výši 600 tisíc eur, tedy přibližně 15,5 milionu korun, od tuzemského venture kapitálového fondu J&T Ventures. Firma, která se od GoodAI osamostatnila pod vedením Tomáše Malovce a Zenona Sliwky, je přitom dle svého tvrzení od začátku svého fungování zisková.

Peníze chce startup využít jednak na budování poboček na nejslibnějších trzích pro expanzi, jako jsou Německo, Velká Británie a USA, a jednak na vývoj globálního škálovatelného produktu. Cílem dvouleté firmy je, aby si kdokoliv na světě mohl sám vytvořit svého hlasového asistenta.

malovec-2-tisk-min

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

Foto: Born Digital

Jen za prvních šest měsíců svého fungování (od poloviny do konce roku 2019) Born Digital dosáhl na obraty na úrovni 14 milionů korun se ziskem pěti milionů. Malovec v loňském rozhovoru pro CzechCrunch prozradil, že plánem startupu pro rok 2020 bylo vyrůst v obratu na 25 milionů korun. Ziskovost a přesná čísla za loňský rok nechtějí zakladatelé sdělovat, podle jejich vyjádření jsou však lehce pod plánem a pořád v černých číslech.

„Na Born Digital nás zaujal především tým, tedy Tomáš a Zenon, kteří dokázali rychle a úspěšně vybudovat firmu, jež má mezi svými zákazníky velké české a slovenské operátory, banky a distributory energií. Věříme, že tento tým má vizi a zároveň schopnosti tento cíl naplnit,“ říká David Polach, Investment Manager z J&T Ventures.

Podle Polacha trh v oblasti péče o zákazníka a komunikaci se zákazníkem momentálně prochází celkovou digitalizací. A zatímco v anglicky mluvících zemích se virtuální asistenti uplatňují již řadu let, se složitějšími jazyky jako čeština nebo slovenština si nedokázali dostatečně dobře poradit. Na tyto jazyky se v začátcích zaměřil právě Born Digital a teď už svůj záběr rozšiřuje i do angličtiny, němčiny, polštiny nebo portugalštiny.

„Momentálně vidíme obrovskou příležitost na regionálních i světových trzích. V nejbližších dvou letech se bude rozhodovat, kdo bude lokální hráč a kdo globální. Láká nás možnost dostat se na světový trh, a proto jsme se rozhodli náš růst akcelerovat s pomocí investora. Za J&T Ventures stojí lidé, se kterými si perfektně rozumíme a velmi dobře vědí, jak dostat startup na globální trhy,“ uvádí Zenon Sliwka.

„Umělá inteligence již nyní úspěšně obsluhuje linky mobilních operátorů nebo bank, přičemž zákaznická zkušenost je nesrovnatelná se zastaralými hlasovými automaty. Další metou je zapojit chytré technologie do záchrany lidských životů,“ doplňuje Malovec.

„V Born Digital vyvíjíme hlasovou asistentku, která dokáže v případě přetížení tísňové linky přijímat hlášení a zjišťovat potřebné informace. Technologie voicebotů jsou v současnosti na velmi dobré úrovni, v tomto případě však musíme jít ještě o úroveň výš, protože může jít o životy. Je to skvělá motivace a důkaz, jak výrazně jsme se za posledních několik let posunuli,“ dodává Malovec.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.