Lidé sedí doma a čočky nekupují. České Lentiamo ale i díky brýlím vyrostlo a utržilo 690 milionů korun

Jiří Urban, šéf e-shopu Lentiamo

Foto: Lentiamo

Když lidé sedí doma, mnohem častěji si na nos nasadí brýle místo toho, aby si kupovali kontaktní čočky. To je jedno z hlavních poučení loňského roku v podání tuzemského e-shopu Lentiamo, který prodává právě čočky, brýle a další související doplňky do sedmnácti zemí v Evropě. I tak ale firma dokázala vykázat meziroční růst.

Společnost Maternia, jež e-shopy Lentiamo provozuje, v loňském roce dosáhla podle zveřejněných výsledků na tržby ve výši 692 milionů korun bez DPH, s daní e-shop uvádí celkem 790 milionů korun. To znamená meziroční navýšení o šest procent, Lentiamo zároveň pro CzechCrunch opravilo původně publikovaný údaj o 670 milionech korun v tržbách za rok 2019 na 652 milionů bez daně.

„Obecně jsme spokojeni, protože jsme zvládli ustát neočekávané nástrahy spojené s pandemií. Výsledky mohly být i lepší, ale projevily se do nich nejasnosti ohledně Brexitu a dumpingová cenotvorba velkých optických řetězců v Německu. Loni zkrátka přicházela jedna výzva za druhou,“ hodnotí ředitel Lentiama Jiří Urban.

Kvůli meziročně většímu objemu investic Lentiamo dle svého šéfa vykázalo také o něco menší ziskovost než v předchozích letech, ale konkrétní čísla neprozrazuje. Loňský rok se jinak v Lentiamu nesl zejména ve znamení rebrandingu. Původně e-shop v tuzemsku fungoval pod názvem VašeČočky.cz, kvůli sjednocení komunikace napříč Evropou však zvolil jednotnou značku.

screenzy-1614092871075

E-shop Lentiamo, dříve známý jako VašeČočky.cz

Právě s novou značkou již funguje na čtrnácti trzích ze sedmnácti, kde zákazníci celkově udělali půl milionu objednávek. V roce 2020 Lentiamo geograficky expandovalo do Irska, kromě toho rozšiřovalo i svůj sortiment, který po slunečních brýlích a kamenné optice se službami optometristy doplnila také kategorie brýlí dioptrických.

„Službu vyhotovení dioptrických brýlí na míru jsme přidali během jarního lockdownu o několik měsíců dříve, než jsme původně plánovali. Zákazníci doma vyměňovali čočky za brýle a my jim je chtěli nabídnout u nás. A udělali jsme dobře. Sluneční, dioptrické a také počítačové brýle blokující modré světlo byly nakonec tahounem růstu, zatímco náš tradiční sortiment kontaktních čoček rostl jen o dvě procenta,“ doplňuje podrobnosti Urban.

Navzdory vládním omezením se e-shopu dařilo také v kamenném světě, jeho pražská optika během léta zaznamenala neobvykle vysokou návštěvnost. Z tohoto důvodu se Lentiamo chystá na otevření dalších, konkrétně v dubnu v Brně a na podzim v Bratislavě. V letošním roce si pak e-shop obecně klade cíle zejména v segmentu slunečních a dioptrických brýlí, u nichž chce vyrůst dvojnásobně, respektive pětinásobně.

„Nemáme cíl pro všechny naše prodeje, protože kvůli covidu je nejasné, jak se budou vyvíjet. Pokud bude platit, že budou existovat stále přísné restrikce pro sport a zábavu, tak pro nás bude úspěch, když budeme na stejných číslech jako loni. Pokud by došlo k rozvolňování, tak chceme směřovat na růst deset procent,“ dodává Urban pro CzechCrunch.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.