Kofola ustála propad prodejů a opět vydělala přes miliardu. Pomohla jí i akvizice Ondrášovky a Korunní

Balící linka Kofoly

Foto: Kofola

Gastronomie byla v loňském roce jedním z nejvíce zasažených sektorů pandemií koronaviru. Ve spojení s omezením mobility a uzavřením nákupních center to pak pro tuzemskou skupinu Kofola, která prodává nápoje (a dnes už nejen ty) všeho druhu, znamenalo pokles prodejů. Navzdory tomu dokázala své původní očekávání překonat.

Za rok 2020 česká nápojářská skupina podle předběžných údajů utržila celkem 6,17 miliardy korun. To je sice o 3,7 procenta méně než rok předtím, ale s ohledem na dění na trhu to není nijak propastný propad. Za relativně nízkým poklesem tržeb podle Kofoly stojí i úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní oznámená v prosinci 2019, která přispěla k růstu podílu na retailovém trhu.

Svou ziskovostí vyjádřenou v ukazateli EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy) přitom Kofola dokázala znovu překonat miliardovou hranici a zastavila se na čísle 1,03 miliardy korun. „Ještě před koncem roku jsme odhadovali výsledek ukazatele EBITDA v rozmezí 950 milionů až jedné miliardy korun,“ hodnotí Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

samaras

Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola

Foto: Kofola

„Pandemie koronaviru nám způsobila ztrátu na úrovni EBITDA přibližně 280 milionů korun, kterou se nám podařilo významně kompenzovat dobrým výsledkem v letních měsících a také výsledkem z Ondrášovky a Korunní. Celkem jsme tak ve srovnání s rokem 2019 ztratili na ukazateli EBITDA přibližně 90 milionů korun,“ popisuje Samaras.

To, že skupina rok uzavřela lépe, než byla její očekávání, je podle šéfa Kofoly výsledkem využití krátkého rozvolnění na začátku prosince, dobré kondice pracovního kapitálu a také nákladové disciplíny koncem loňského roku. Čtvrtý kvartál totiž Kofole přinesl pokles tržeb o 12 procent a ziskovost se snížila o 140 milionů korun. Celkový výsledek hospodaření byl dále pozitivně ovlivněn růstem tržeb výrobce bylinných směsí Leros.

Kromě jiného skupina loni oznámila také akvizici Pragerových ciderů a limonád, jimiž rozšířila své řemeslné a přírodní produkty, v centru Prahy pak během léta pod brandem UGO otevřela svou největší Salaterii, kde s cílem snižovat svou uhlíkovou stopu čepuje z nerezových sudů kromě Kofoly i pramenité vody.

Letos plánuje tuzemský nápojář navýšit ziskovost do rozmezí od 1,03 do 1,15 miliardy korun, i když Kofola očekává, že rok 2021 bude stejně jako minulý rok plný omezení souvisejících s pandemií koronaviru.

„Musíme být proto opět flexibilní. Na rozdíl od roku 2020 jsme ale připraveni mnohem lépe. Máme již zkušenost s lockdowny, upravili jsme strukturu nákladů a očekáváme synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížíme i zadluženost tím, že se uskromníme v investicích,“ doplňuje Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.