Kaufland zavádí recyklovatelné účtenky z modrého papíru. Spolu s dalšími inovacemi ušetří ročně přes 100 tun plastu

Kaufland jako první v republice zavádí recyklovatelné účtenky

Foto: Kaufland

Velké firmy stále více dbají na udržitelnost a ochranu životního prostředí, což se viditelněji propisuje i do jejich fungování. Příkladem jde i Kaufland, který jako první řetězec v Česku na svých pokladnách zavádí recyklovatelné účtenky. I na první pohled malá změna může v konečném důsledku vést k velkým dopadům, zejména když se všechny maličkosti nasbírají.

Nové účtenky jsou vyrobeny ze speciálního modrého papíru bez chemických příměsí nebo barevných vývojek. Zároveň jsou stoprocentně recyklovatelné jako běžný papír. Nátisk na účtenkách přitom vydrží přes třicet let, je odolný vůči slunečnímu záření, oleji a vodě. Lze je tak trvale archivovat, aniž by vybledly. Inovativní modrý termopapír má zároveň certifikát FSC a pochází z odpovědného lesního hospodářství.

Kaufland již modré účtenky testoval na dvou vybraných prodejnách v Olomouci a v Prostějově a od zákazníků získal pozitivní zpětnou vazbu. Od března je bude postupně zavádět na další prodejny, a to po spotřebě zbylých původních účtenek. Nejpozději v červenci tak budou ekoúčtenky na všech pokladnách 135 tuzemských prodejen Kauflandu.

Během přechodu na nové účtenky navíc prodejce optimalizuje samotné obaly pokladních kotoučků, čímž ušetří 30 tun plastů ročně. Inovace vychází z mezinárodní plastové strategie REset Plastic skupiny Schwarz. Jejím cílem je minimalizovat množství plastů používaných ve výrobě i v obchodech podle konceptu cirkulární ekonomiky. To znamená, že žádný plast nesmí být vnímán jako odpad, ale jako potenciálně znovu využitelný materiál.

_v8a9483_-min

Kaufland nově balí maso do papírového přířezu

V rámci úspory plastového odpadu Kaufland realizoval již několik iniciativ. Například od 15. února zavedl nový způsob balení masa na pultech. Hovězí, vepřové a drůbeží maso balí do papírového přířezu, spodní část je pak kvůli zamezení protékání šťávy tvořena tenkou fólií. Oba díly obalu přitom lze od sebe snadno oddělit a recyklovat.

„Díky tomu, že se maso bez kosti bude balit pouze do papírového přířezu, ročně uspoříme 17 tun plastu. Spotřeba plastových tašek se sníží na třetinu původního objemu,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland, s tím, že prodej masa na čerstvých pultech sítě za loňský rok vzrostl o 30 procent oproti roku 2019, což bylo způsobeno zejména zavřením restaurací a tím, že si lidé více vařili doma.

Další úsporná opatření jsou viditelná v úseku ovoce a zeleniny, kde řetězec představil změny loni. Jen za minulý rok tak ušetřil více než sto tun plastu. „Maskotem” zavedených opatření se přitom stala salátová okurka. Kaufland je prvním v Česku, který okurku celoročně prodává bez ochranného plastového návleku a jen díky tomuto malému kroku dokáže ušetřit 40 tun plastu ročně.

„Omezování plastů tam, kde to jde, je to nejmenší, co můžeme pro přírodu udělat. Řada plastových obalů je zbytná a jsem rád, že právě Kaufland jde příkladem a těchto obalů se zbavuje. Není to jednoduché, vždy je potřeba se domluvit s dodavatelem. Šetrnost k přírodě je naší prioritou,” komentuje Jaroslav Strejc, vedoucí nákupu ovoce a zeleniny v Kauflandu.

Podobně jako v případě okurek se řetězec zaměřil i na další produkty a úsporu 23 tun plastu zaznamenal u citronů, kde plastový pásek v síťce nahradil papírovým. Dalších ušetřených patnáct tun přinesl přechod z plastových na papírové misky u balení zeleniny na polévku. Omezit plasty na straně obchodu je tedy dobrý začátek, ale samo o sobě to nestačí.

Pokud si zákazník ovoce a zeleninu stejně odnese v mikrotenovém pytlíku, úsilí na straně řetězce přichází vniveč. Kaufland proto zavedl svůj nEKOnečný sáček, který lze používat opakovaně. Zákazníci si nEKOnečné sáčky mohou zakoupit přímo v sekci ovoce a zeleniny, přičemž k mání je dvoukusové balení za dostupnou cenu.

dsc_2501-min

nEKOnečná víčka od Kauflandu

Foto: Kaufland

Dále pak v listopadu řetězec odstranil jednorázová víčka z plastu u vybraných mléčných výrobků svých privátních značek. Ušetří tak dalších devět tun plastů ročně. Současně ale zákazníkům nabízí ekologickou náhradu v podobě opakovaně použitelných nEKOnečkých víček.

V širším kontextu se společnost zavázala, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o dvacet procent. Jedním z kroků k naplnění tohoto cíle bude i nabídka všech produktů privátních značek Kauflandu výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů.

Pro opakované nákupy pak řetězec zavedl alternativy k plastovým taškám v podobě papírových, látkových z bio bavlny nebo z ekologického materiálu. V roce 2019 vyřadil ze svého sortimentu jednorázové plastové nádoby, brčka či vatové tyčinky s plastových středem. Při svých akcích a ochutnávkách řetězec využívá výhradně biodegradabilní kelímky.

Všechny tyto aktivity jsou viditelné například i na přístupu Kauflandu k designu samotných prodejen, jež využívají moderní přístupy šetřící přírodní zdroje. Malé změny v šetrnějším přístupu mohou v souhrnném pohledu přinést velký dopad a být inspirací i pro ostatní. Právě kvůli tomu CzechCrunch maloobchodního prodejce ocenil také ve speciálu Inovace v korporacích 2020.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Kaufland. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.