Historie s Masarykem či Karlem IV. Čeští nadšenci do umělé inteligence tvoří humorné gify se slavnými osobnostmi

T. G. Masaryk v pohyblivém módu od českých tvůrců

Foto: yadada

Nahlédnout do historie se dá různými způsoby, ale s tím, jak postupuje doba technologií, už není třeba vždy volit knihy nebo pouštět dokumenty v televizi. Dnes si můžete vše potřebné o dávných časech zjistit přímo z online aplikací a navíc se u toho náležitě pobavit. V českých hlavách se proto zrodil nápad vtipně připomenout historii prostřednictvím jinak obyčejných gifů.

Za touto myšlenkou stojí tvůrci výukové mobilní aplikace Yadada, která si klade za cíl rozmluvit uživatele anglicky skrze rozhovory se slavnými historickými osobnostmi. Tak, aby se začátečníci nemuseli bát o svou výslovnost a dokázali se uvolnit, když před sebou na displeji vidí například Monu Lisu, která s nimi vede ušlechtilou konverzaci.

K tomu spoluzakladatelé Denis Valášek, Dominik Šimoník a Jan Kolář využívají pokročilé technologie jako jazykový model GPT-3, hlasové syntetizátory od Amazonu a Googlu a technologii umělé inteligence od YC startupu Rosebud AI, od které se odvíjí i v jejich nejnovějším experimentu. S jejich pomocí totiž dokáží rozpohybovat historické fotografie, a to v relativně autentickém duchu.

„Jedná se o technologii, která dokáže mapovat mimiku a přenášet ji na jiné obrazy,“ vysvětluje Kolář. Následně tato krátká videa přetvořili do formátu gif a rovnou je uveřejnili na platformu Giphy, jednu z největších databázích gifů na světě. Tam pak můžete najít například T. G. Masaryka s nejrůznějšími grimasy, smutného Jana Husa, pohyblivou Emu Destinnovou na dvoutisícové bankovce, Edvarda Beneše, Karla IV. nebo Franze Kafku.

Ačkoliv tyto vizuální vychytávky nepostavili na ryze vlastní technologii, ale naopak využili pokročilý systém od startupu Rosebud AI, který s odlehčenými „deep fake“ videi taktéž koketuje, jde o první implementaci v takovém rozsahu. Vzhledem k tomu, že jsou jejich historické gify dostupné na jejich profilu na Giphy.com, jsou automaticky zahrnuty i třeba v Messengeru od Facebooku, který Giphy před rokem koupil, a dalších aplikacích, které tuto gifovou službu využívají.

„Převratná technologie od Rosebud AI je venku jen několik málo měsíců a Yadada je její první B2B zákazník. Používáme ji na rozhovory s Monou Lisou nebo Karlem Hynkem Máchou. Zmíněná technologie má mnohem širší použití, jako například rozpohybování historických obrázku a fotografií,“ doplňuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Yadady Denis Valášek.

Gify s odkazem na českou historii jsou navíc relativně populární. Do dnešního dne zvládlo trio vytvořit 479 pohyblivých obrázků a podle metrik Giphy nasbírat přes 1,2 milionu zhlédnutí. Průměrné engagement ratio se pohybuje kolem 0,7 procenta, takže naše gify s českými osobnostmi byly použity 8 400krát,“ objasňuje Kolář.

Všechny vytvořené gify jsou k dispozici v profilu projektu na Giphy.com.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.